آفتاب

انتقاد گروه‌های حقوق بشری از نخست‌وزیر کامبوج

انتقاد گروه‌های حقوق بشری از نخست‌وزیر کامبوج

گروههای حقوق بشری امروز (چهارشنبه) همزمان با سی‌امین سالروز به قدرت رسیدن نخست‌وزیر کامبوج از وی به دلیل استفاده از خشونت، سرکوب و فساد برای بر سر قدرت ماندن به شدت انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "هان سن"، عضو سابق خمرهای سرخ 14 ژانویه سال 1985 میلادی در سن 32 سالگی به عنوان جوان‌ترین نخست‌وزیر جهان در کامبوج به قدرت رسید. اما دولت وی گرفتار فساد شده و بارها به خاطر بی‌اعتنایی به حقوق بشر و سرکوب مخالفان مورد انتقاد قرار گرفت.

در همین حال دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی "هان سن" 62 ساله را به حکومت با استفاده از خشونت، کنترل بر نیروهای امنیتی و دخل و تصرف در انتخابات برای تبدیل شدن به ششمین رهبر سیاسی جهان که طولانی‌ترین دوره رهبری را در کشورش داشته، متهم کردند.

"برد آدامز"، مدیر بخش آسیا دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای گفت: به مدت سه دهه "هان سن" بارها برای بر سر قدرت ماندن از خشونت‌ها و ناآرامی‌های سیاسی، سرکوب و فساد استفاده کرده است.

وی افزود: کامبوج فوراً نیازمند اصلاحات است تا مردمش بتوانند نهایتاً به ابتدایی‌ترین حقوق اولیه خود بدون ترس از بازداشت، شکنجه و اعدام دست یابند.

نقش اهداکنندگان بین‌المللی برای تحقق این مساله بسیار حیاتی و لازم است. هنگامی که کامبوج در سال 1970 میلادی گرفتار جنگ داخلی شد، هان سن به یکی از سربازان پیاده‌نظام برای آنچه که خمر قرمز توصیف می‌شود، تبدیل شد. خمر قرمز، حکومت آلوده به نسل‌کشی است که جان دومیلیون تن را گرفت.

وی پیش از فرار به ویتنام به درجه معاون فرمانده منطقه‌ای رسیده بود و نهایتاً به همراه نیروهای ویتنام برای سرنگونی دولت کامبوج به کشورش بازگشت و در آخر در راس دولت کامبوج قرار گرفت.

مدیر اجرایی مرکز حقوق بشر کامبوج در پنوم پن گفت: اما با وجود آنکه کامبوج از ثبات نسبی برخوردار است، نخست‌وزیر خودکامه این کشور سیستمی را به وجود آورده که در آن قدرت سیاسی بر مبنای ائتلاف با حزب حاکم است. دولت کامبوج در اجرای قانون یا ایجاد معافیت نظامی ناکام مانده و نقض جدی حقوق بشر مرتبا رخ می‌دهد.

سام رینسی، رهبر حزب اپوزیسیون "نجات ملی کامبوج" گفت: هر کشوری در راستای دموکراسی و پیشرفت باید رهبری‌اش را تغییر دهد. حتی کشورهای کمونیست همچون چین و ویتنام نیز هر چند سال یکبار رهبری خود را تغییر می‌دهند. رهبرانی که برای مدتی طولانی بر سر قدرت می‌مانند به کشورشان خدمت نمی‌کنند. هان سن متعهد شده تا 74 سالگی بر سر قدرت باقی بماند.

انتهای پیام

کد N675394

وبگردی