آفتاب

زارع: اقتصاد مقاومتی می تواند اقتصاد ایران را بیمه کند

زارع: اقتصاد مقاومتی می تواند اقتصاد ایران را بیمه کند

سخنگوی کمیسیون ‌اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی مشکلات موجود از قبیل بیکاری ،‌رکود تورمی ، کاهش درآمدهای نفتی، فساد اقتصادی و تراز تجاری منفی تاکید کرد که درمان این بیماری‌ها با اقتصاد مقاومتی ممکن می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، رحیم زارع در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس گفت: با یک نگاه به تغییر هرم سنی جامعه می‌توان متوجه شد که هجوم یک باره جمعیت جوان و تحصیلکرده از یک سو و اتخاذ سیاست های نامناسب اقتصادی همچون بنگاه های زودبازده و عدم حمایت از صنایع مادر از عواملی است که باعث افزایش نرخ بیکاری بالاخص جامعه تحصیلکرده کشور شده، به حدی که نرخ بیکاری جوانان تحصیل کرده دو برابر نرخ بیکاری کل کشور است .

او ادامه داد: زنگ خطر بیکاری مدت مدیدی است که به صدا در آمده و پدیده ها و معضلات عدیده اجتماعی در اثر همین بحران شکل گرفته، باید توجه داشت که بیکاری جامعه تحصیل کرده به شدت خطرناک تر از قشر کم سوادتر جامعه است و تبعات مخرب تری به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم آباده با اشاره به رکود تورمی نیز اظهار کرد: تورم بعد از کنترل یک ساله با اعمال سیاست‌های انقباظی مجددا سیر صعودی را همراه با رکودی که چندین سال است اقتصاد کشور را در سیطره خود قرار داده شروع کرده و به شکل یک بحران اساسی خود را نمایان کرده است.

زارع، کاهش درآمدهای نفتی و سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی را نیز معضل دیگری در اقتصاد ایران بر شمرد و گفت: در حالی که بیش از 35 درصد بودجه کشور به نفت وابسته است کاهش قیمت جهانی نفت منجربه تعطیلی بسیاری از پروژه های عمرانی گردیده و پیش بینی های دولت در لایحه خروج از رکود را با چالشی اساسی مواجه کرده است.

او همچنین عنوان کرد: کشف هر روزه فساد از مسائل دردناک اقتصاد کشور است، خطر نهادینه شدن و گسترش فساد می تواند مانع اساسی در جهت رشد اقتصادی و توسعه کشور باشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تراز تجاری منفی ایران نیز اشاره کرد و افزود: کاهش سهم صادرات غیر نفتی از معضلات اساسی اقتصاد کشور است که همین با کسری بالایی مواجه است و بخش بزرگی از این کسری ناشی از کالاهای لوکس و تجملاتی است که بخش های مهمی از تولیدات کشور را نشانه رفته و آن‌ها را به سمت تعطیلی سوق داده است.

زارع خاطر نشان کرد : مجموعه این عوامل منجر به آسیب پذیر شدن اقتصاد در برابر هر بحرانی می‌شود و برای درمان این بیماری و اقتصادی با ثبات باید حرکتی نو را با برنامه ای که اقتصاد را از التهابات تورمی ،‌افت تولید ،مقاوم در برابر شوک های داخلی و خارجی ونوسانات تحریم ها به دور نگه می دارد تکیه نمود که سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط رهبری می تواند اقتصاد ما را بیمه نماید.

نماینده مردم آباده در بخش دیگری از نطق خود خواستار بازگشایی معدن چاه مروی شهرستان خرم‌بید شد و نسبت به نیمه تعطیلی ده ها کارخانه سنگبری که به گفته وی اقتصاد این شهرستان را به زانو در آورده تذکر داد.

او همچنین خواستار اجرای تقسیمات کشوری، تعیین تکلیف پروژه فرودگاه شمال فارس، بهسازی محورهای مواصلاتی، تعیین تکلیف وضعیت اسناد ثبتی ، تعیین تکلیف گازرسانی شهرهای سردسیری، اسکان عشایر شهرستان آباده و ایجاد منطقه آزاد تجاری شد.

زارع به وزیر بهداشت نیز درباره اجرای پایلوت طرح پزشک خانواده در استان فارس تذکر داد و گفت که این مسئله مردم را با مشکل مواجه کرده است.

بهره برداری بیمارستان های حوزه انتخابیه و ساماندهی وضعیت بهداشتی از دیگر درخواست های نماینده آباده از وزیر بهداشت بود.

او در پایان درخواست کرد که مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور به استان فارس اجرایی شود و از اختصاص بودجه ناکافی در زمینه آب به استان فارس انتقاد کرد.

انتهای پیام

کد N675283

وبگردی