آفتاب
پیشنهاد سازمان محیط زیست به روحانی

رییس‌جمهور دوشنبه با خودروی عمومی به محل کار برود

رییس‌جمهور دوشنبه با خودروی عمومی به محل کار برود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تشریح برنامه‌های این سازمان به مناسبت روز ملی هوای پاک 29 دی گفت: در این روز از معاون اول رییس جمهور دعوت شده است تا خودروی خود را به مرکز معاینه فنی ببرد. همچنین از رییس جمهور درخواست کرده‌ایم تا با خودروی عمومی به محل کار خود بروند.

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سعید متصدی در نشست مطبوعاتی روز هوای پاک با بیان اینکه روز ملی هوای پاک به صورت نمادین برگزار می‌شود، گفت: برگزاری روز ملی هوای پاک در سال 93 تفاوت عمده‌ای با سال قبل دارد و آن تفاوت این است که در سال گذشته یک هفته به عنوان هوای پاک برگزار شد اما طبق مذاکراتی که انجام شد، این هفته به یک روز تقلیل پیدا کرده و در سطح ملی و استانی برگزار می‌شود.

وی به برنامه‌هایی که در سطح استانی برگزار می‌شود، اشاره کرد و افزود: اداره کل هر استان با مشارکت استانداری‌ها و مردم هرکدام برنامه مشخص خود را دارند. یعنی در هر 31 استان برنامه مشخصی برگزار می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد برنامه‌هایی که در سطح ملی برگزار خواهد شد، توضیح داد: در روز 28 دی‌ماه همایشی برگزار می‌کنیم که تم اصلی آن پاسخگویی به مردم و افرادی است که باید از فعالیت دستگاه‌های مرتبط اطلاع پیدا کنند.

متصدی با اشاره به قولی که در سال گذشته داده بود، گفت: سال گذشته گفتند که 29 دی‌ماه را شروع سال هوای پاک می‌دانیم. در همایشی که امسال برگزار می‌شود فعالیت سالانه سازمان محیط زیست و دستگاه‌های دولتی در زمینه کاهش آلودگی هوا اعلام می‌شود.

وی از مصوبه‌ای که سال گذشته در دولت به تصویب رسید خبر داد و گفت: سال گذشته مصوبه خوبی در دولت تصویب شد که شامل 9 محور و 35 فعالیت است. محورهای عمده آن شامل کاهش آلودگی سوخت، پایش آلاینده‌های هوا، خودروهای در حرکت، نیروگاه‌ها، سیستم حمل و نقل، آموزش اطلاع‌رسانی و زیرساخت‌ها است که در بسیاری از این محورها پیشرفت خوبی داشته‌ایم.

توزیع سوخت یورو 4 در تهران، کرج، اراک، مشهد، اصفهان و تبریز

متصدی با تاکید بر اینکه بنزین پتروشیمی به طور کامل از چرخه سوخت کشور حذف شده است، گفت: در شهرهایی مانند تهران، کرج، اراک، مشهد، اصفهان، تبریز، سوخت یورو4 توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه استانداردسازی خودروها از موفقیت‌های دیگری بود که در سال گذشته کسب شد، افزود: خودروهای تولیدی در کشور طبق استانداردهای مصوب هیات دولت تولید می‌شود یعنی علاوه بر استاندارد یورو4 جوانب دیگری که تضمین‌کننده پایداری یورو4 هستند هم رعایت می‌شود.

به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست، فعالیت دیگر این سازمان ساماندهی سوخت دیزل و گازوئیل بوده است، گازوئیلی که در کشور تولید می‌شد بین 7 تا 9 هزار پی‌پی‌ام گوگرد داشت اما در حال حاضر گوگرد در شهرهای تهران، اراک، شیراز و مشهد زیر 50 است و در این شهرها شاهد کاهش میزان ذرات و آلودگی ناشی از گازوئیل هستیم.

یکپارچه‌سازی معاینه فنی خودروها

متصدی از یکپارچه‌سازی معاینه فنی خودروها خبر داد و گفت: یکپارچه‌سازی معاینه فنی در مصوبه اردیبهشت دولت مصوب شد و ضوابط آن در چند روز گذشته به تصویب رسید. امروز شاهد سیستم یکپارچه معاینه فنی هستیم که در این امر سعی شده است دخالت انسان به حداقل برسد. یعنی حتی ورود شماره پلاک خودرو به وسیله دوربین‌ها انجام می‌شود.

93؛ آخرین سال استفاده نیروگاه‌ها از گازوئیل

وی با بیان اینکه امسال آخرین سالی است که گازوئیل را برای نیروگاه‌ها استفاده کرده‌ایم، گفت: میزان سوخت نیروگاه‌های ما 40 میلیون لیتر است که 10 تا 15 میلیون لیتر توسط بنزین تامین می‌شود. در حال حاضر کل نیروگاه‌ها از سیستم سوخت طبیعی استفاده می‌کنند. ما با برنامه‌های دقیق و همکاری با وزارت نیرو و نفت سعی کردیم میزان استفاده از سوخت سنگین را به حداقل برسانیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: میزان سوخت نیروگاه‌ها در سال 92 روزانه 80 میلیون متر مکعب بود که امسال بین 100 تا 110 متر مکعب سوخت گاز به نیروگاه‌ها منتقل شد. بخشی از این سوخت گاز ناشی از صرفه‌جویی در سیستم صنعتی ما و بخشی دیگر ناشی از افزایش تولید بود.

درخواست از رییس‌جمهور؛ یکشنبه با خودروی عمومی به محل کار بروید

متصدی از برگزاری 11 جلسه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا از اردیبهشت‌ماه خبر داد و افزود: یعنی در هر ماه بیش از یک بار جلسه برگزار کردیم که بحث نظارت و پایش از مهم‌ترین بحث‌هایی بود که در این جلسات مطرح شد.

وی در ادامه در مورد برنامه‌های سازمان محیط زیست برای روز ملی هوای پاک توضیح داد: در این روز از معاون اول رییس جمهور دعوت شده است تا خودروی خود را به مرکز معاینه فنی ببرد. همچنین از رییس جمهور درخواست کرده‌ایم تا با خودروی عمومی به محل کار خود بروند.

کاهش چشمگیر آلاینده‌ها

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در مورد نتیجه برنامه‌هایی که تاکنون در سازمان اجرا شده است، توضیح داد: نتیجه این برنامه‌ها این بود که اعداد و ارقامی که از شبکه پایش دریافت می‌کنیم حکایت از کاهش چشمگیر آلاینده‌ها دارد.

متصدی در ادامه به آمارهای موجود در مورد هوا اشاره کرد و گفت: تا پانزدهم دی‌ماه 92 سه روز هوای پاک داشتیم که این عدد تا 15 دی‌ماه 93 به 13 روز افزایش پیدا کرد. تا 15 دی‌ماه 92، 172 روز سالم و تا 15 دی‌ماه سال 93، 192 روز سالم در تهران بوده است. تعداد روزهای ناسالم تا 15 دی‌ماه 92، 116 روز و تا 15 دی‌ماه 93، 83 روز بوده است. بیشترین میزانی که از آلاینده‌ها ثبت شده است در سال 93، 152 بود، در صورتی که این میزان در سال 92 شاخص بالای 200 داشته است به همین دلیل در سال 92 چندین روز اعلام شد اما امسال هیچ روز تعطیل و هشداری در این زمینه نداشتیم.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در ارائه اعداد و ارقام به صورت شفاف عمل می‌کند، اظهار کرد: امسال در برخی از روزها شاخص ما 51 بوده که اگر این شاخص انجام می‌شد، روز پاک اعلام می‌شد اما ما همان 51 را اعلام کردیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سوخت یورو4 در شهرها توزیع می‌شود، گفت: می‌توان تاثیرگذاری این امر را مشاهده کرد. برای مثال اراک در سال گذشته چهار روز خطرناک داشت اما امسال هیچ روز خطرناکی در اراک مشاهده نشد.

متصدی در ادامه در مورد اندازه‌گیری میزان بنزن گفت: بیشترین میزان غلظت بنزن در اطراف پمپ بنزین‌ها مشاهده می‌شود. هنگامی که سوخت غیراستاندارد باشد، میزان بنزن بالا می‌رود.

ادامه دارد...

کد N675281

وبگردی