آفتاب
افخم در نشست خبری مطرح کرد:

ایران به دنبال نقش فعال روسیه درمذاکرات/ ارتقاء سطح مناسبات با عربستان

ایران به دنبال نقش فعال روسیه درمذاکرات/ ارتقاء سطح مناسبات با عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: فکر می کنیم روسیه می‌تواند نقش فعال‌تری را برای سرعت بخشیدن به روند مذاکرات و دستیابی به یک توافق عادلانه و مبتنی بر چارچوب‌هایی که ایران دنبال می کند، داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره سفر اروپایی وزیر امور خارجه و دیدار امروز با جان کری، گفت: مذاکرات امروز ایران و آمریکا درباره آخرین وضعیت هسته ای و مشورت های لازم دو تیم جلساتی را خواهند داشت، آقای ظریف گفتگوهایی را با همتایان و مسئولان که در حوزه مذاکرات هسته ای هستند انجام خواهند داد که متناسب با پایان یافتن مذاکرات با آمریکا و برنامه های تنظیم شده به تدریج اطلاع رسانی می شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره همراهی دولت روسیه با ایران در مذاکرات هسته ای و لغو تحریم ها با ایران اظهار داشت: روسیه به عنوان یک کشور همسایه روابط دوجانبه خوب و مشورت های منطقه ای و بین المللی بین دو کشور صورت می گیرد. در عین حال روسیه یک عضو 1+5 است و نقش موثر و فعال در روند مذاکرات هسته ای د ارد.

افخم گفت: گفتگوهای ایران و روسیه مجموعه ای از موضوعات را دربر می گیرد، موضوعات سیاسی، اقتصادی و بین الملل و در بحث هسته ای مشورت های مستمر و منظمی بین مسئولان ایرانی و روسی برقرار است و این گفتگوها در سطوح روسای دو کشور، وزرا و معاونان برقرار است و اخیرا نیز معاون وزیر امور خارجه روسیه که نماینده این کشور در 1+5 است سفری به ایران داشته و آخرین مشورت ها با هیات روسیه انجام شده است.

وی تصریح کرد: ما فکر می کنیم که روسیه از وزن و جایگاه موثری در مذاکرات هسته ای ایران برخوردار است و می دانیم این کشور می تواند نقش فعال تری را برای سرعت بخشیدن به روند مذاکرات و دستیابی به یک توافق عادلانه و مبتنی بر چارچوب هایی که ایران دنبال می کند، داشته باشد لذا این مشورت ها بسیار مهم است و گفتگوهای سازنده ای صورت گرفته است و در مجموع فکر می کنیم گفتگوهای مستمر می تواند نتایج خوبی داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره کنفرانس مونیخ و شرکت مسئولان ایرانی در این کنفرانس، اظهار داشت: درباره کنفرانس امنیت مونیخ دعوتنامه هایی برای مسئولان ایرانی ارسال شده و در حال بررسی و تنظیم است. با توجه به فرصت باقیمانده تا کنفرانس مونیخ که زمان چند هفته ای وجود دارد، در نزدیک ترین زمان اطلاع رسانی دقیق نسبت به مقام شرکت کننده خواهیم داشت.

وی همچنین درباره سفر وزیر امور خارجه به عربستان، تصریح کرد: درباره دیدارهایی که صحبت آن در خبرها  مطرح شده است، برنامه هایی تنظیم می شود. موضوع دعوت مقامات سعودی از آقای ظریف در دعوت نامه ای که داشته اند کماکان در دستور کار است، در عین حال به دنبال این هستیم که دیدار وزرا در تهران یا ریاض صورت گیرد.

افخم گفت: گفتگوهای دو کشور پیرامون موضوعات منطقه ای، مباحث مربوط به تروریست و تحولات منطقه در حال انجام است و در زمان مناسبی که چارچوب های مشخص تعیین شده باشد، می تواند هر کدام از این سفرها صورت گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره مکاتبه عربستان با تهران برای اعزام سفیر جدید، خاطرنشان کرد: سفیر جدید عربستان در آن کشور معرفی شده و مراحل اداری در حال طی شدن است و به طور طبیعی امور اجرایی و اداری مسیر خود را طی می کند. البته معمولا سفارتخانه ها در چنین شرایطی مسئولیت را به سطوح دیگر محول می کنند، لذا عربستان در تهران فعالیت خود را انجام می دهد و با استقرار سفیر، سطح فعالیت ها و تماس ها متفاوت خواهد شد.

تکمیل می شود...

 

 

 

کد N674950

وبگردی