آفتاب
یک کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه:‌

سوریه خط قرمز روسیه در تقابل با غرب است

سوریه خط قرمز روسیه در تقابل با غرب است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: روسیه بارها اعلام کرده است که سوریه جزو خطوط قرمزش است و پذیرنده‌ی هیچ‌گونه اقدامی از سوی رژیم صهیونیستی یا غرب علیه سوریه نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نود و چهارمین جلسه موسسه‌ی هم‌اندیشی ندا با موضوع بررسی جایگاه روسیه در سیاست خارجی رژیم صهیونیستی و تأثیرات آن بر فلسطین، روز سه‌شنبه با حضور یکی از کارشناسان ارشد مسائل خاورمیانه برگزار شد.

قاسم غفوری، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در این‌باره گفت: کشورها همواره براساس ظرفیت‌های خود در عرصه‌ بین‌المللی، سیاست خارجی خود را تعیین می‌کنند. با نگاه به گذشته و شواهد می‌توان گفت که روس‌ها به صورت ناخواسته یکی از محورهای پایه‌گذاری تشکیل رژیم صهیونیستی بوده‌اند.

او ادامه داد: با توجه به این موضوع که همواره روسیه یکی از کشورهایی بوده است که میزبان یهودیان زیادی بوده است و حتی در دوره‌ای بیش از نیمی از یهودیان جهان در روسیه زندگی می‌کردند، جمعیت قابل توجهی از یهودیان به رژیم صهیونیستی مهاجرت کرده‌اند؛ پس از جنگ جهانی دوم تا سال 1990 بالغ بر 200 هزار نفر به اراضی اشغالی مهاجرت می‌کنند، هم‌چنین با روی کارآمدن گورباچف و تمایل وی به گسترش روابط با رژیم صهیونیستی، حدود یک میلیون یهودی از شوروی به رژیم صهیونیستی مهاجرت می‌کنند.

غفوری در این‌باره تصریح کرد: دلایل مختلفی در دوره‌های زمانی متفاوت برای مهاجرت یهودیان روس‌تبار به رژیم صهیونیستی وجود داشته است که پس از فروپاشی شوروی می‌توان به دلایلی مثل مشکلات اقتصادی و ناامنی‌هایی که در روسیه وجود داشت اشاره کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه در مورد اهمیت ایجاد روابط با روسیه برای رژیم صهیونیستی اظهار کرد: این موضوع در مقاطع مختلف، تفاوت داشته است. دوره‌ای وجود داشته که صهیونیست‌ها به دنبال مشروعیت بخشیدن به رژیم خود در عرصه‌ی بین‌المللی بوده‌اند؛ در دوره‌ی دیگری با توجه به حضور شمار زیادی از یهودیان در روسیه، رژیم صهیونیستی به دنبال تسریع روند مهاجرت یهودیان از روسیه به اراضی اشغالی بوده است.

او ادامه داد: یکی دیگر از دلایل اهمیت روابط با روسیه برای این رژیم، اهمیت سیاست فراپیرامونی یعنی توجه به کشورهای دیگری مثل روسیه به جای کشورهای عربی بوده است. اما اولویت‌های کنونی رژیم صهیونیستی برای رابطه با روسیه، استفاده از ظرفیت‌های روسیه برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران و جلوگیری از پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های هسته‌ای و هم‌چنین استفاده از ظرفیت‌های روسیه برای مقابله با محورهای مقاومت است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین در مورد نگاه روسیه به روابط با رژیم صهیونیستی و تحولات فلسطین و منطقه گفت: همواره در سیاست خارجی روسیه، منفعت حرف اول را زده است. روسیه بر همین اساس رفتار و مواضع خودش را در مورد رژیم صهیونیستی و فلسطین تعریف می‌کند.

او افزود: در حالی که روسیه یا (اتحاد جماهیر شوروی) جزو نخستین کشورهایی بوده است که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته است، اما پس از آن به دلیل پیدایش جنگ سرد میان روسیه و آمریکا، روسیه تلاش کرد تا برای ایجاد موازنه‌ی متقابل با آمریکا به دلیل آن که رژیم صهیونیستی متحد بی چون و چرای آمریکا است، به سمت ایجاد روابط با کشورهای عربی مثل فلسطین پیش رود و جزو اولین کشورهایی بوده است که یاسر عرفات را دعوت و به او کمک‌های تسلیحاتی کرد.

غفوری در ادامه بیان کرد: با روی کارآمدن گورباچف در روسیه شاهد تغییراتی در سیاست خارجی روسیه هستیم که گورباچف در این دوره با توجه به این موضوع که لابی‌های صهیونیستی نقش تعیین‌کننده‌ای در سیاست آمریکا ایفا می‌کنند، به سمت ایجاد و گسترش روابط روسیه و رژیم صهیونیستی پیش می‌رود.

او در ادامه اظهار کرد:‌ با روی کارآمدن ولادیمیر پوتین در روسیه، این کشور گسترش روابط با کشورهای عربی را در دستور کار خود قرار می‌دهد و حمایت خود را از فلسطین و سوریه اعلام می‌کند. اوج این مساله را در سال 2006 و پس از برگزاری انتخابات در فلسطین و پیروزی حماس شاهد هستیم که پس از آن‌که حماس از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا، غیرمشروع خطاب می‌شود روسیه از روی کارآمدن حماس به صورت رسمی اعلام حمایت می‌کند و خالد مشعل به روسیه دعوت می‌شود.

غفوری در ادامه تصریح کرد: با این حال پوتین هیچ‌گاه به دنبال ایجاد تنش با رژیم صهیونیستی نبوده است و بارها این مساله را به صورت رسمی اعلام کرده است و دلیل این رویکرد هم ادامه تقابل‌های آمریکا و روسیه بوده است. مهم‌ترین همکاری‌های روسیه و رژیم صهیونیستی در حوزه‌های نظامی است. با بازگشتن دوباره پوتین به عرصه‌ قدرت روسیه در سال 2012 و با توجه به دخالت‌های غرب در این کشور و بروز درگیری‌های داخلی، رفتارهای روسیه در قبال رژیم صهیونیستی تغییر پیدا کرد و پوتین به صورت رسمی به رژیم صهیونیستی در قبال براندازی نظام بشار اسد در سوریه هشدار داد.

او ادامه داد: روسیه بارها اعلام کرده است که پذیرنده‌ هیچ‌گونه اقدامی علیه بشار اسد در سوریه توسط رژیم صهیونیستی یا غرب نخواهد بود و سوریه جزو خطوط قرمزش محسوب می‌شود. دلیل اهمیت سوریه برای روسیه و حفظ نظام بشار اسد آن است که پس از خروج شوروری از افغانستان و نیز ورود آمریکا به افغانستان و عراق،‌ روسیه به سوریه به عنوان آخرین پایگاهش که می‌تواند به آن در قبال آمریکا اعتماد کند، نگاه می‌کند.

انتهای پیام

کد N674627

وبگردی