آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

جهانبخش ایزدی: ضرر توافق نکردن 1+5 با ایران متوجه آمریکاست

جهانبخش ایزدی: ضرر توافق نکردن 1+5 با ایران متوجه آمریکاست

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: مهم‌ترین ضرر به توافق نرسیدن 1+5 با ایران بر سر مساله هسته‌ای متوجه دولت آمریکاست چرا که در این صورت گزینه "دیپلماسی" شکست می‌خورد و این پیام خوبی برای دولت اوباما نیست.

جهانبخش ایزدی، کارشناس مسایل بین‌الملل در گفتوگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه هر مقدار گروه 1+5 در برابر ایران راه منطقی و سرعت عمل را در پیش نگیرند، ضرر خواهند کرد تصریح کرد: ایران ظرفیت‌های قابل توجهی دارد که می‌تواند با استفاده از آنها به اهداف منطقی آمریکا مثل ایجاد صلح، امنیت انرژی و خاورمیانه عاری از خشونت کمک کند. اما وقتی در موضوع هسته‌ای آنها نخواهند حقوق ایران را رعایت کنند و تن به یک توافق متوازن ندهند، این بسترها برای همکاری خود به خود خشکیده می‌شود.

وی ادامه داد: ضرر دیگر این است که دوباره مساله به شرایط پیش از توافق ژنو با هر کم و کیفی باز می‌گردد و باز موضوع گزینه‌های روی میز مطح می‌شود. در هر حال مسیر گفت‌وگو برای این تدارک دیده شد که به مسیر با گزینه‌های تهدید آمیز کشیده نشویم، بنابراین این یک ضرر اصولی است.

این استاد دانشگاه اظهارات رئیس‌جمهور درباره مذاکرات و فشار به ایران با تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت را دارای پیامی برای طرف‌های مقابل دانست و افزود: روحانی با این صحبت تاکید می‌کند که اگر فکر می‌کنید با تحریم و اعمال فشار بیشتر به ویژه کاهش قیمت نفت، ایران را به قبول یک توافق ضعیف وادار می‌‍کنید، محاسبه‌تان اشتباه است. چرا که لزوما نتیجه‌ا‌ی که با فشار به ایران از طریق اعمال تحریم‌های بیشتر و یا کاهش قیمت نفت می‌خواهید بگیرید، به دست نمی‌آید.

ایزدی گفت: پیام روحانی به ویژه برای آمریکا و جناح حاکم در کاخ سفید این است که آنها بیشتر از همه ضرر خواهند کرد.

وی درباره اختلاف‌نظر ایران و 1+5 بر سر لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران گفت: هر راهکاری در رابطه با لغو تحریم‌ها مستلزم این است که مسیری که برای صدور و ایجاد تحریم‌ها شکل گرفته است به صورت معکوس برداشته شود و البته این روند زمان‌بر است. اما اگر آنها حسن نیت داشته باشند، ممکن است طرف ایرانی بپذیرد که آنها اصل لغو تحریم‌ها را بپذیرند و درباره دوره زمانی آن گفت‌وگو کنند یا به همان میزانی که آنها اقدام کنند ایران نیز اقداماتش را انجام می‌دهد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل تصریح کرد که ایرانی‌ها می‌دانند که تحریم‌های کنگره در قالب لایحه دولت یا طرح کنگره امکان لغو دارند. میزان کمی از تحریم‌ها در کنگره است که باید لغو شود که البته به لحاظ کیفی این تحریم‌ها از وزن بالایی برخوردارند.

انتهای پیام

کد N674619

وبگردی