آفتاب

کابینه ژاپن بودجه دفاعی جدید این کشور را تصویب کرد

کابینه ژاپن بودجه دفاعی جدید این کشور را تصویب کرد

کابینه ژاپن امروز (چهارشنبه) بزرگترین بودجه دفاعی این کشور را شامل برنامه خرید هواپیماهای شناسایی، پهپادها و جنگنده‌های اف- 35 جهت مقابله با چین در منطقه به تصویب رساند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کابینه شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن حدود `پنج تریلیون ین (42 میلیارد دلار) از بودجه بی‌سابقه 3 / 69 تریلیون ینی خود در سال 2015 را (814 میلیارد دلار) به بودجه دفاعی اختصاص داد.

با این حال این بودجه هنوز باید توسط پارلمان تصویب شود اما با توجه به این مساله که ائتلاف آبه اکثریت پارلمان را نیز در دست دارد احتمال می رود که این رقم در پارلمان ژاپن نیز تصویب شد.

این افزایش بودجه دفاعی سومین بار است که در دولت آبه رخ می‌دهد. وی در دسامبر 2012 به سمت نخست‌وزیری ژاپن رسید و به 11 سال کاهش بودجه دفاعی پایان داد.

این افزایش انتظار می‌رود برای پوشش تجهیزات جدید هزینه خواهد شد. هدف از این افزایش دو درصدی بودجه دفاعی نیز بالا بردن ظرفیت ژاپن برای دفاع از جزایر غیر مسکونی در دریای چین شرقی است که اکنون تحت کنترل ژاپن است و همزمان چین هم ادعایی نسبت به آن‌ها دارد.

این بودجه همچنین هزینه‌های مربوط به خرید پهپادهای "گلوبال هاوک" که قرار است در سال 2019 مستقر شوند و همچنین هزینه‌های خرید دو تجهیزات ضد رادار "آئگیس" و سیستم دفاع موشکی مشترک با واشنگتن را پوشش می‌دهد.

آبه تمایل دارد با وجود متعهد ماندن به نتایج جنگ جهانی دوم، ارتش ژاپن نقش مهمتری را ایفا کند. راهبردهای دفاعی ژاپن در پی افزایش تنش‌ها در جزایر دریای چین شرقی در دسامبر 2013 مورد بازبینی قرار گرفت. قایق‌های گشت‌زنی چین معمولا در حوالی این جزایر دیده می‌شوند؛ جزایری که به سنکاکو معروف هستند.

در همین حال وزارت دفاع ژاپن درباره این تغییر بودجه گفت: بودجه دفاعی قرار است قدرت ارتش این کشور را برای واکنش به بحران‌های احتمالی افزایش دهد.

انتهای پیام

کد N674526

وبگردی