آفتاب

طرف‌های درگیر در لیبی امروز مذاکرات خود را در ژنو آغاز می‌کنند

طرف‌های درگیر در لیبی امروز مذاکرات خود را در ژنو آغاز می‌کنند

سازمان ملل اعلام کرد که طرف‌های درگیر در لیبی امروز (چهارشنبه) نشست‌شان را در ژنو با نظارت هیات سازمان ملل آغاز می‌کنند.

سازمان ملل اعلام کرد که طرف‌های درگیر در لیبی امروز (چهارشنبه) نشست‌شان را در ژنو با نظارت هیات سازمان ملل آغاز می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، هدف از این دیدار ژنو ایجاد زمینه مشترک برای اداره دوره‌ی باقی مانده از مرحله انتقالی در لیبی و امکان تشکیل دولت وحدت ملی و فراهم کردن شرایطی مناسب برای تصویب قانون اساسی جدید این کشور است.

در همین حال که نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی در سخنانی عنوان داشت: این مذاکرات ژنو آخرین فرصت برای این کشور است که از لحاظ اقتصادی و امنیتی در حال فروپاشی است.

وی در مصاحبه با الجزیره عنوان داشت: دو گروه "مصراته" و "فجر لیبی" در این مذاکرات شرکت خواهند کرد اما "مسئولان طرابلس" همچنان در حال بررسی حضور یا عدم حضور در این مذاکرات هستند.

در همین حال یک سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی این دیدار را ترتیب خواهد داد و پیش از آغاز آن کنفرانس خبری برگزار خواهد کرد.

هیات سازمان ملل در بیانیه‌ای در خصوص طرف‌های لیبیایی شرکت کننده در این مذاکرات اعلام کرد که از جمله این افراد "امحمد شعب"، معاون رئیس پارلمان لیبی در طبرق خواهد بود که بنا به دستور دادگاه قانون اساسی منحل شده است و همچنین "ابوبکر بعیره" و "الصادق ادریس محمد" و "صالح حوما" نمایندگانی از پارلمان منحل شده لیبی هستند.

براساس این بیانیه در این مذاکرات افرادی که جلسات این پارلمان منحل شده را تحریم می‌کردند و همچنین اعضایی از کنگره ملی سراسری لیبی که مخالف با برگزاری مجدد این کنگره بودند، حضور به عمل خواهند آورد.

هیات سازمان ملل اسامی شخصیت‌های دیگری را هم منتشر ساخت اما هنوز حضور "صالح المخزوم"، معاون دوم رئیس کنگره ملی لیبی که مجددا برگزار شده است و همچنین حضور "عمر حمیدان"، سخنگوی این کنگره و همچنین "محمد عماری" و "محمد امعزب" از اعضای این کنگره قطعی نشده است.

سازمان ملل در بیانیه‌ای که سه شنبه شب در پایگاه رسمی خود منتشر کرد عنوان داشت: در مذاکرات ژنو اشارهایی به اصول انقلاب 14 فوریه که به براندازی معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در سال 2011 انجامید، ارزش‌های دموکراسی، حقوق بشر، احترام به بیانیه‌ قانون اساسی، احترام به قانونی بودن نهادهای قانونگذاری- اجرایی و قضایی دولت و مخالفت با تروریسم می‌شود.

پیشتر نیز که مسئول دفتر اطلاع رسانی پارلمان منحل شده لیبی که جلساتش را در طبرق برگزار می‌کرد عنوان داشت که هیاتی از این پارلمان برای شرکت در مذاکرات ژنو وارد این شهر سوئیس شده است.

این در حالی است که کنگره ملی سراسری لیبی نسبت به انتخاب ژنو به عنوان مکانی برای این مذاکرات اعتراض نشان داده است.

"صالح المحزوم" در سخنرانی عنوان داشت: هیات سازمان ملل به سرعت مکان مذاکرات را معرفی کرد و طرف‌ها را برای حضور در این مذاکرات دعوت کرد اما از کنگره ملی لیبی که یکی از طرف‌ها در این روند به شمار می‌آید مشورتی گرفته نشد.

المخزوم گفت: این کنگره اتخاذ تصمیم گیری خود برای حضور در این جلسه را به روز یکشنبه آتی موکول کرده است.

در همین حال نیروهای دولتی لیبی یک پهپاد وابسته به شبه نظامیان تندرو فجر لیبی را در غرب این کشور سرنگون کردند.

در این خصوص احمد المسماری، سخنگوی ستاد مشترک ارتش ملی لیبی اظهار کرد: نیروهای دفاع هوایی یک پهپاد وابسته به شبه نظامیان فجر لیبی را که در حال عملیات شناسایی بود سرنگون کردند.

انتهای پیام

کد N674520

وبگردی