آفتاب
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

یکی از ادبیات‌های حاکم بر دانشگاه‌ها استفاده از الفاظ پیچیده در نوشتارهاست

یکی از ادبیات‌های حاکم بر دانشگاه‌ها استفاده از الفاظ پیچیده در نوشتارهاست

آیت‌الله مکارم‌شیرازی بر اهمیت شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر حوزوی و ارایه آموزش‌های حوزوی به روز، برای طلاب حوزه‌های علمیه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در دیدار جمعی از اعضای برگزار کننده کتاب سال حوزه و معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، با تأکید بر این‌که «باید نقشه راهی در حوزه تدوین شود» گفت: در تدوین این نقشه باید با بزرگان نیز مشورت داشته باشید.

این مرجع تقلید بیان کرد: اگر حوزه بخواهد مواد درسی زیادی داشته باشد دروس اصلی ضعیف‌تر می‌شود، چه مانعی دارد دروس اصلی را همه بخوانند و سپس هر کدام یک خط تخصصی را در پیش گیرند، دروس اصلی نباید به حاشیه رانده شوند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی اظهار کرد: به عقیده بنده آموزش کتاب نویسی برای طلاب یک ضرورت است، چرا که اینها بهتر بتواند از قلم در نوشته‌های خود بهره ببرند.

وی در ادامه با بیان این‌که «براساس آمار ارشاد، هر هفته 200 کتاب در قم نوشته می‌شود» بیان کرد: تألیف این میزان کتاب و نشریه نشانگر حرکت علمی خوبی است، ولی در این‌باره آسیب‌هایی نیز وجود دارد.

وی افزود: یکی از آسیب‌های عرصه کتاب و نشر جمع آوری بودن غالب کتاب‌ها است و این نشان می‌دهد که تولید علمی در آن صورت نگرفته است.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: یکی از فرهنگ‌های مسلط بر کتاب‌ها این است که گفته می‌شود به هر میزان منابع آن بیشتر باشد، کتاب بهتر است؛ در حالی که این کار گردآوری بودن کتاب را نشان می‌دهد؛ متأسفانه در فرهنگ کنونی ما هر چقدر منابع کتاب کمتر باشد، امکان برگزیده شدن آن نیز کمتر می‌شود.

این مرجع تقلید کار تکراری را از دیگر آسیب‌های عرصه کتاب و نشر دانست و خاطرنشان کرد: زیاد می‌بینیم افراد و نیروهای خوبی در حوزه کارهای تکرار می‌کنند؛ در حالی که باید با برنامه ریزی از انتشار کارهای تکراری جلوگیری و افراد را به تولید مطالب جدید هدایت کرد.

وی تصریح کرد: امروز یکی از ادبیات‌های حاکم بر دانشگاه‌ها استفاده از الفاظ پیچیده و کلمات نامفهوم در نوشتار‌ها است که این کار در حال سرایت به حوزه‌های علمیه است؛ برخی خیال می‌کنند پیچیده‌ترین کتاب، علمی‌ترین کتاب است و روان نویسی را عاملی بر پایین بودن سطح کتاب بیان می‌کنند.

وی سرقت‌های ادبی را از دیگر آسیب‌های عرصه کتاب و نشر عنوان و بیان کرد: برخی کتاب‌هایی را ترجمه کرده و به نام خود به چاپ می‌رساند.

وی افزود: آسیب‌ دیگری که ممکن است پیش بیاید دور شدن از دروس اصلی حوزه است، در حالی که دروس اصلی همانند فقه، اصول، کلام و غیره باید در متن حوزه باشد؛ برخی اظهار نگرانی می‌کنند که کتاب‌ها و پژوهشگاه‌ها از متون اصلی حوزه فاصله گرفته‌اند، بنده به این موضوع عقیده ندارم، ولی باید کاری کرد که اصالت حوزه حفظ شود.

انتهای پیام

کد N674502

وبگردی