آفتاب
مائورر تاکید کرد:

نیاز به حمایت بیشتر از جمعیت های بی خانمان و آواره در عراق

نیاز به حمایت بیشتر از جمعیت های بی خانمان و آواره در عراق

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در پایان بازدید شش روزه خود از عراق، قول داد تا میزان عملیات کمک رسانی به بی خانمانان و جمعیت های میزبان آنان را افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در ژنو، "پیتر مائورر" شاهد شرایط سختی بود که مردم در نتیجه درگیری های مداوم، بی خانمانی طولانی مدت از دست دادن اموال و سرمای شدید با آن روبرو هستند. وی به تیم های کمیته بین المللی صلیب سرخ پیوست که غذا و دیگر اقلام امدادی را بین مردم توزیع می کردند و از تأسیسات تأمین آب آشامیدنی پاک برای بی خانمانان هم بازدید کرد.

مائورر گفت: در طول این هفته داستان های تأثرانگیزی را از خانواده هایی شنیدم که با خشونت از خانه های خود آواره و از عزیزان خود جدا شده اند. مردم عراق همبستگی خارق العاده ای با زنان و مردان هموطن خود که در گروه های هزاران نفری از دست خشونت فرار کرده اند نشان داده اند.

به گفته وی وقتی کمیته بین المللی صلیب سرخ برای کمک رسانی می آید، در می یابد که جمعیت های بومی از قبل این مردم محنت زده را با آغوش باز و گشاده دستی تمام پذیرفته اند. با این حال با توجه به آلام بی پایان بی خانمانان و فشار مضاعفی که بر دوش جمعیت های میزبان آنان است، همگی ما وظیفه داریم تا از تأمین نیازهای پایه¬ی آنان، مانند غذا، آب، درمان و سرپناه اطمینان حاصل کنیم.

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در طول این بازدید، همچنین در بغداد و اربیل با مقامات بلندپایه از جمله با رئیس جمهور فؤاد معصوم، نخست وزیر حیدر العبادی و رئیس مجلس سلیم الجبوری دیدار کرد. در اربیل نیز وی با رئیس منطقه کردستان مسعود بارزانی، نخست وزیر نچیروان بارزانی، رئیس مجلس منطقه ای یوسف محمد و دیگر مقامات بلندپایه، دیدارهایی داشت.

مائورر در این دیدارها چالش های پیش روی کارکنان سازمان های بشردوستانه مثلا در رابطه با دسترسی به نیازمندان و یا ارائه مراقبت های درمانی در مناطق جنگ زده را چنین توصیف کرد: تعهد رهبرانی که در این سفر ملاقات کردم مایه دلگرمی من است؛ تعهد آنها برای مصون داشتن و حفاظت از غیرنظامیان از پیامد خشونت ها و تضمین اینکه نیروهای مسلح و امنیتی به حقوق بین-المللی بشردوستانه احترام گذارند.

وی پس از پیوستن به یک تیم کمیته بین المللی صلیب سرخ که از یک زندان در بغداد بازدید داشت گفت: باید با کسانی که در رابطه با درگیری مسلحانه زندانی شده اند با کرامت و احترام رفتار شود. کمیته بین المللی صلیب سرخ در صدد است تا چنین بازدیدهایی را افزایش دهد تا مطمئن شود که شرایط زندان ها با استانداردهای بین المللی مطابقت داشته و زندانیان می توانند تماس خود را با خانواده ها حفظ کنند.

عملیات کمیته بین المللی صلیب سرخ در عراق چهارمین عملیات این سازمان از نظر بزرگی در سطح جهان است که مبلغی بالغ بر 76 میلیون فرانک سوئیس در 2015 (78 میلیون دلار آمریکا) را شامل می شود. گفتنی است یک سوم از بودجه کمیته بین المللی صلیب سرخ در سراسر جهان صرف عملیات مختلف این سازمان در خاورمیانه می شود.

کد N674160

وبگردی