آفتاب

وزیر جهادکشاورزی: فقط یک‌پنجم تولید خرما صادر می‌شود/ برنامه‌ریزی برای تغییر بسته بندی و بازاریابی

وزیر جهادکشاورزی: فقط یک‌پنجم تولید خرما صادر می‌شود/ برنامه‌ریزی برای تغییر بسته بندی و بازاریابی

ایرنا نوشت:

وزیرجهاد کشاورزی گفت: با توجه به اینکه سالانه بیش از یک میلیون تن خرما در کشور تولید می شود واز این مقدار فقط 200 هزار تن صادر می شود، تقویت بازار صادرات این محصول استراتژیک یکی از اولویتهای اصلی این وزارتخانه است.

محمود حجتی روز سه شنبه در جریان بهره برداری از دو شناور صیادی در مجتمع کشتی سازی شهید محلاتی بوشهر افزود: برای افزایش سهم صادرات خرمای کشور در بازارهای هدف باید برای تغییر در بسته بندی، بازار یابی، فراهم کردن زمینه عرضه محصول به بازارهای جهانی و ذائقه مشتریان براساس واریته های خرما برنامه ریز جدی شود.

وی تصریح کرد: هم اینک کشاورزان برای تولید محصول از کودهای بیو و ریزمغذیها استفاده می کنند اما به دلیل تراکم کشت و افزایش تولید از کودهای شیمیایی نیز استفاده می شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بیشترین کود شیمیایی مورد استفاده در مزارع و باغات کودهای اوره، پتاسه و فسفانه است که بیشترین مشکل در تامین مربوط به کودهای فسفاته و پتاسه است که به دلیل محدودیت هایی که در بخش ذخایر معدنی وجود دارد از خارج تامین می شود.

وی تصریح کرد: خوشحالم که بخش صیادی کشور آنقدر توانمند شده است که شماری از فعالان این بخش با منابع خود و بدون اتکا به منابع دولتی و بانکی اقدام به خرید شناور کرده اند.

حجتی گفت: یک میلیون و 200 هزار تن ذخایر 'فانوس ماهیان' و 'میکروفید' (نوعی ماهی ریز) در اقیانوس هند و دریای عمان وجود دارد و پیش بینی می شود که سهم صیادان ایرانی چهارصد هزار تن از این گونه باشد.

اسماعیل مومنی مدیرعامل شرکت مهرآرای خلیج فارس مالک این شناورها نیز گفت: شناورهای صیادی شانک دو و سه ساخت یکی از کشورهای خارجی است که برای افزایش ظرفیت و ارتقا بهره وری و خرید آن 85 میلیارد ریال هزینه شده است.

 

17503

کد N674003

وبگردی