آفتاب
رحمانی مطرح کرد:

نیازسنجی لازمه موفقیت در مدیریت/عوامل موفقیت در مدیریت فرهنگی تشریح شد

نیازسنجی لازمه موفقیت در مدیریت/عوامل موفقیت در مدیریت فرهنگی تشریح شد

شاهرود - دارنده دکترای مديريت فرهنگی، نیازسنجی و ابتکار عمل را از ضروریات موفقیت در مدیریت فرهنگی دانست و گفت: تا نیاز شناخته نشود تمامی اقداماتی که صورت می گیرد بی معنا است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر جعفر رحمانی صبح سه شنبه در کارگاه مدیریت فرهنگی که با حضور مدیران ادارات کل تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش استان سمنان در قم برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: اولین مانع در مدیریت، عدم شناخت یک نیاز است یعنی اینکه تا نیاز شناخته نشود تمامی اقداماتی که صورت می گیرد بی معنا است.

وی گفت: یکی از دلایلی که مدیریت شکست می خورد این است که مدیران به جای مخاطبان می نشینند و برای آنها تصمیم می گیرند.

این استاد دانشگاه،   نیازسنجی را امر مهمی در مدیریت برشمرد و  ابراز داشت: مخاطب شناسی یکی از حیاتی ترین کار مدیریت است؛ به عنوان مثال اگر شناختی نسبت به فرزندان و جوانان نداشته باشیم نمی توانیم به نیازهای آنها پاسخ دهیم.

رحمانی با بیان اینکه در مدیریت موضوعی به نام یادگیری از شکست داریم که از جدیدترین تئوری های مدیریت به شمار می ورد بیان داشت: اگر کسی به موفقیتی دست یابد اما نداند که چطور این موفقیت را بدست آورده نباید به آن دلخوش باشد و یا اگر فردی شکست خورده اما نمی داند دلیل آن چه بوده است دوباره این شکست را تجربه خواهد کرد.

دارنده دکترای مدیریت فرهنگی‌ تاکید کرد: بعد از هر شکست باید علل آن را مستند کرد و در حقیقت راز موفقیت افراد در مدیریت فرهنگی همین مسئله است و به هوش افراد در انجام امور ارتباط چندانی ندارد.

وی افزود: بدترین چیزی که در سازمان ها وجود دارد این است که افراد پس از شکست تقصیر را به گردن دیگران می اندازند .

رحمانی با بیان اینکه ما دو نوع نیاز مشهود و نا مشهود داریم افزود: برخی از نیازها مشهود است که می توان آنها را رفع کرد اما برخی از نیازها نامشهود و پنهان است که باید به سمت رفع اینگونه نیازها  حرکت کرد که در این راستا نیازسنجی از ضروریات مدیریت است .

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه به عبارت دیگر مدیریت به معنای بازاریابی است افزود: باید به سمت نوآوری و ابداع حرکت کرد که در عرصه فرهنگی این ضرورت بیشتر حس می شود؛ چرا که انجام کارهای فرهنگی تکراری جواب نخواهد داد که متاسفانه در کارهای فرهنگی که در مدارس و دانشگاه ها صورت می گیرد نوآوری و ذوقی وجود ندارد.

رحمانی تصریح کرد: در زمینه دارایی نیز دو نوع دارایی داریم که شامل دارایی های مشهود همانند خانه، حساب بانکی و خودرو است که این دارایی ها نمی توانند منشا قدرت باشند و در برنامه ریزی های فرهنگی در اولویت قرار ندارند.

وی اضافه کرد: دارایی های نامشهود قابل لمس نیست اما عامل موثری در موفقیت به شمار می روند که منابع انسانی کارآمد نمونه ای از آن است.

دارنده دکترای مديريت فرهنگي با بیان اینکه دانش، مهارت و نگرش سه نوع دارایی نامشهود در هر سازمان است افزود: هر سازمانی دارای دارایی های سازمانی و دارایی های فردی است و سازمانی می تواند موفق شود که دارایی های فردی را به سازمانی تبدیل کند.

رحمانی در خاتمه بیان داشت: نگاه برخی از انسان‌ها به دیگران منفی است اما باید توجه داشت که نگاه مثبت به افراد یکی از عوامل موفقیت در مدیریت است.

کد N673756

وبگردی