آفتاب

لاوروف: آتش‌بس پایدار برای برگزاری مذاکرات اوکراین مسئله‌ای کلیدی است

لاوروف: آتش‌بس پایدار برای برگزاری مذاکرات اوکراین مسئله‌ای کلیدی است

وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت، مذاکرات درباره حل بحران اوکراین تنها زمانی می‌تواند پیشرفت کند که هر دو طرف شاهد آتش‌بسی کامل در شرق این کشور باشند تا راه را برای اجرای کامل توافق صلح مینسک باز کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با همتایای آلمانی، فرانسوی و اوکراینی خود در برلین گفت: همه ما موافق بودیم که تنها یک آتش‌بس پایدار و آشکار می‌تواند راه را برای دیدار رهبران این چهار کشور در پایتخت قزاقستان هموار سازد.

وی در بیانیه‌ای افزود: بر لزوم اجرای این آتش‌بس تاکید شده است .گروه تماس نیز برای دستیابی به راه‌های اجرای این توافق آتش‌بس نشستی برگزار می‌کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در چند روز گذشته گفت، تا زمانی که تمامی مفاد توافقنامه 12 بندی امضا شده در مینسک به طور کامل اجرا نشود، اروپا نمی‌تواند لغو تحریم‌ها علیه روسیه را در نظر بگیرد.

درگیری‌های شرق اوکراین روابط بین روسیه و غرب را به پایین‌ترین حد خود از زمان پایان جنگ سرد رسانده است. کی‌یف و مسکو یکدیگر را برای ناکامی در اجرای توافقنامه مینسک و پایان درگیری‌ها در شرق اوکراین مقصر می‌دانند.

این اظهارات لاوروف به برنامه‌ها برای مذاکرات روز پنجشنبه در آستانه، پایتخت قزاقستان که در آن پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین از رهبران روسیه، فرانسه و آلمان دعوت به شرکت کرده بود، پایان می‌دهد.

لاوروف گفت: براساس اظهارنظرات این وزرا، اجرای توافقنامه مینسک برنامه پیشبرد برگزاری نشستی موفق در آستانه را ممکن می‌سازد. در این مذاکرات توافق شد که تلاش و بررسی‌های بیشتر این موضوع لازم و ضروری است.

وی افزود: تفاهم گسترده نیز بین تمامی وزرا وجود دارد مبنی بر اینکه تمامی احزاب در اوکراین باید در مذاکرات درباره تغییرات قانون اساسی شرکت کنند.

مسکو به شدت از جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک حمایت می‌کند تا در آینده اوکراین حرفی برای گفتن داشته باشند.

انتهای پیام

کد N673542

وبگردی