آفتاب

دفاع وزیر خارجه ترکیه از مذاکرات کشورش با حماس

دفاع وزیر خارجه ترکیه از مذاکرات کشورش با حماس

وزیر امور خارجه ترکیه در اظهارات اخیر خود از گفت‌وگوهای دولت ترکیه با حماس با وجود انتقاد آمریکا از این گفت‌وگوها دفاع و تاکید کرد: حتی مخالفان حماس هم موافقند که این جنبش در هرگونه گفت‌وگو جهت حل مساله اسرائیل- فلسطین شرکت داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی‌زمان، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در این باره افزود: پس چرا اکنون برخی با گفت‌وگوهای ترکیه و حماس در این باره مخالفند؟ اگر روابط ما با اسرائیل مانند گذشته بود حماس به عنوان بخشی از راه‌ حل دو کشوری اسرائیل را به رسمیت می‌شناخت اما متاسفانه این روند شکست خورد.

ترکیه پس از اینکه کماندوهای اسرائیلی، هشت ترکیه‌ای و یک ترکیه‌ای - آمریکایی را در یک کشتی کمک‌رسان در 2010 کشتند، سفیر اسرائیل را از کشور اخراج و روابط نظامی خود با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد.

در سال 2013، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر وقت ترکیه عذرخواهی کرد اما روابط از آن موقع تاکنون به حالت عادی برنگشته است.

در همین حال آمریکا پس از سفر ناگهانی خالد مشعل، رهبر حماس به ترکیه و حضور وی در یکی از کنگره‌های حزب عدالت و توسعه در 27 دسامبر نسبت به روابط ترکیه و حماس که از نظر واشنگتن یک گروه تروریستی است، ابراز نگرانی کرد.

چاووش اوغلو همچنین در اظهارات اخیر خود مجدداً اتهامات دولت ترکیه علیه «ساختار موازی» را تکرار کرد.

ساختار موازی اصطلاحی است که اولین بار توسط اردوغان برای اشاره به پیروان فتح‌ا... گولن روحانی در تبعید اطلاق شد.

این بار وزیر خارجه ترکیه ادعا کرد که ساختار موازی برای هتک حرمت و تحقیر ترکیه از هر فرصتی استفاده می‌کند حتی از ادعاهای آمریکایی‌ها درباره نسل‌کشی توسط امپراتوری عثمانی برای تحقیر ترکیه استفاده می‌کند.

انتهای پیام

کد N673357

وبگردی