آفتاب
مرتضی جوادی آملی عنوان کرد:

ارتقای‌دانش‌، تعمیق باورهای‌دینی‌ و اخلاق اجتماعی‎اهداف طرح‌ملی‌ ملکوت

ارتقای‌دانش‌، تعمیق باورهای‌دینی‌ و اخلاق اجتماعی‎اهداف طرح‌ملی‌ ملکوت

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: هیچ ارزش و اصلی تولید نمی‌شود مگر بر پایه علم و دانش باشد، طرح ملی ملکوت طرحی۱۰ ساله است با محوریت آثار خاصی از آیت‌الله جوادی آملی برگزارمی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس با مسئولین جشنواره ملکوت، با بیان اینکه در اندیشه آیت‌الله جوادی آملی هیچ ارزش و اصلی تولید نمی‌شود مگر بر پایه علم و دانش باشد، گفت: طرح ملی ملکوت طرحی ده ساله است و سال گذشته به طور ملی در کشور شروع شد و امسال که سال دوم آن است نیز با محوریت آثار خاصی از آیت‌الله جوادی آملی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: روش علمی آیت الله جوادی آملی این است که انسان با عقل برهانی و معتبر فضای فکری خود را بسازد و جز به این دو راضی نشود که اگر این روش در جامعه ما نهادینه شود جامعه سالم خواهد شد.

حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی خاطرنشان کرد: اقداماتی که در مسیر اصلاح و تکمیل مسائل دینی در جامعه مؤثر بوده سبب توسعه و ارتقای فرهنگ عمومی در حوزه مسائل فرهنگی به طور عمومی و فرهنگی دینی به طور خاص می‌شود.

وی با بیان اینکه از حقوق جامعه ما این است که از مسائل دینی، باورها و اعتقادات خود مطلع باشند، افزود: این حقوق از یک سو وظیفه علمای دینی و حکومتی است و از سوی دیگر حقوق مردم جامعه است. از وظایف نهادهای حکومتی و علمای دینی است که آنچه را که از حقایق دینی باز شناختند براساس نیازهای جامعه و شرایط روز مطرح کنند و جامعه از آن برخوردار باشند.

حجت‌الاسلام جوادی آملی تاکید کرد:مردمی که ارزش‌ها و باورهایشان در نگاه دینی شکل می‌گیرد از علمای دینی انتظار دارند نظرات و دستاوردهای دینی جدید خود را به مردم ارائه دهند، در این صورت مردم به عمق صحیح‌تری از مسائل دینی در جامعه دست پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی با دیگر کشورهای جهان اسلام به ویژه کشورهای منطقه تعامل فرهنگی دارد، تصریح کرد: باید این مطالب جدید توسط عالمان دینی در حوزه‌های مختلف از جمله حقوق، فلسفه، کلام، علوم انسانی و غیره بیان شود. طرح ملی ملکوت با همکاری مرکز پژوهش‌های علوم وحیانی و معارف و نهادهای فرهنگی و اجتماعی در راستای چنین هدف بزرگی برای ارائه این خدمت و تحقق حق مردم در جامعه اسلامی اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام جوادی آملی با بیان اینکه دانش اسلامی از یک منبع جوشان سرچشمه گرفته که منبع لایزال و الهی است، عنوان کرد: این منبع برای ارائه در جامعه و در راستای درک بهتر مردم از این معارف نیاز به استنباط، استخراج و اجتهاد دارد که اگر این رویکرد به منابع وجود نداشته باشد تولیدات علوم قابل ارائه به مردم عمومی نیست و چنین موضوعی شایسته جامعه فاخر ما نیست. اگر علمای جامعه ارزش‌های دینی را مبتنی بر علم تولید کرده و به مردم ارائه دهند این ارزش‌ها به ارزش عمومی تبدیل می‌شود.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء افزود:باید بین عمومی‌سازی و عوامی‌سازی در جامعه اسلامی تفاوت قائل شده و توجه داشت که در عوامی‌سازی خرافه و رویا خیلی بازار دارد. عدم توجه به تفاوت‌های بین عوامی‌سازی و عمومی‌سازی سبب ترویج خرافه و جهل مرکب در جامعه می‌شود، احادیث فراوانی در منابع دینی وجود دارد که باید ریشه علمی آنها مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه طرح ملی ملکوت مبتنی بر یک اندیشه متعالی و علمی ارائه شده، خاطرنشان کرد: اندیشه‌های علمی باید از گذرگاه علم عالمان دینی گذر کرده و با توجه به اینکه حیقیت اجتهادی، استنباطی و استخراج از منابع کار دشواری است این اتفاق در اندیشه اندیشمندان الهی و کسانی که همه هویت را مرهون هویت دین می‌دانند شکل گرفته است.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به اینکه رسانه‌ها نباید اجازه دهند فرهنگ عوامی بر فرهنگ کشور ما که فرهنگی غنی دارد حاکم شود، اظهار داشت: حاکم شدن فرهنگ عوامی بر جامعه ضررها و آسیب‌های بسیاری برای جامعه به همراه دارد.

حجت‌الاسلام جوادی آملی با اشاره به اینکه ارتقای دانش، تعمیق باورهای دینی و اخلاق اجتماعی اهداف طرح ملی ملکوت هستند، اظهار داشت: این طرح دو سویه با هدف دانش‌افزایی در علوم انسانی اجرا شده، بسیاری از نیازهای اجتماعی وجود دارد که طرح آن ارائه شده و بر اساس اندیشه‌های آیت‌الله العظمی جوادی آملی برای آنها تولید محتوا می‌شود.

کد N673302

وبگردی