آفتاب

شارلی ابدو مجددا با اسلام‌ستیزی می‌آید

شارلی ابدو مجددا با اسلام‌ستیزی می‌آید

ایسنا نوشت:

به گفته سردبیر مجله شارلی ابدو، شماره جدید این هفته نامه حاوی مطالب غم‌انگیزی برای گرامی‌داشت همکاران کشته‌شده نخواهد بود، بلکه روالی را که در ۲۱ سال گذشته داشته‌، ادامه می‌دهد که از جمله آن انتشار تصاویر موهن ضد اسلامی خواهد بود.

 این مجله تصمیم گرفته تیراژ خود را بیش از ۱۵ برابر افزایش داده و به یک میلیون برساند. رسانه‌های گوناگونی به انتشار شارلی ابدو کمک می‌کنند. جنبش ضد اسلامی و ضد اروپایی "پگیدا" نیز به جمع طرفداران شارلی ابدو پیوسته است.

در همین رابطه ریشار مالکا، وکیل مدافع شارلی ابدو نیز اظهار داشت که در شماره آینده مجله که روز چهارشنبه منتشر خواهد شد، "قطعا" کاریکاتورهای ضد اسلامی هم خواهد بود. او تاکید کرد که شارلی ابدو "کفر" را هم حق خود می‌داند و در این زمینه عقب‌نشینی نمی‌کند!

روزنامه لیبراسیون پس از حمله به دفتر شارلی ابدو در چهارشنبه گذشته تحریریه این هفته‌نامه را در دفتر خود جا داده است.

شارلی ابدو که تیراژ آن تاکنون ۶۰ هزار جلد بود، شماره آینده خود را با تیراژی حدود یک میلیون جلد منتشر خواهد کرد.

قرار است که نخستین شماره پس از ترور شارلی ابدو به ۱۶ زبان ترجمه و منتشر شود.

به گزارش دویچه‌وله حمله هفتم ژانویه که به کشته شدن ۱۲ نفر، از جمله سردبیر و سه کاریکاتوریست شارلی ابدو انجامید، برای این هفته‌نامه شهرت جهانی به ارمغان آورده و به بحث پیرامون اسلام و اسلام‌گرایی در کشورهای اروپایی دامن زده است. این حمله برای گروه‌های راست‌گرای افراطی اروپا نیز فرصت مناسبی پدید آورده است تا تبلیغات ضد اسلامی و نژادپرستانه خود را قوت بخشند. جنبش ضد اسلامی و ضدپناهندگی "پگیدا" آلمان که با هدف "جلوگیری از اسلامی‌شدن مغرب‌زمین" به‌وجود آمده، امیدوار است که از این پس در تظاهرات هفتگی خود تعداد بیشتری از ناراضیان آلمانی را به خود جلب کند.

در آخرین تظاهرات این جنبش که روز دوشنبه در چند شهر آلمان برگزار شد، هزاران نفر با شعار "من شارلی هستم" و "نه به اسلام" به تظاهرات پرداختند. بزرگ‌ترین تظاهرات در شهر درسدن برگزار شد که در هفته‌های گذشته نیز شاهد تظاهرات گسترده طرفداران "پگیدا" بود.

شماری از برنامه‌ریزان "پگیدا" و پشتیبانان با نفوذ آن از راست‌گراهای آلمان به‌شمار می‌روند و با اتحادیه اروپا مخالفند. آن‌ها خواهان خروج آلمان از این اتحادیه هستند، اما اکنون در شعارهای خود اروپا را واحد می‌دانند و امیدوارند که جنبش آن‌ها سراسر اروپا را دربرگیرد. در عین‌حال بر تعداد مخالفان پگیدا نیز هر هفته افزوده می‌شود.

روز دوشنبه در شهر مونیخ ۲۰ هزار نفر علیه پگیدا دست به تظاهرات زدند. شهردار مونیخ بزرگ که از سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات است، در اجتماع تظاهرکنندگان گفت: «ما علیه هرنوع نژادپرستی، یهودی‌ستیزی و خشونت راست می‌ایستیم.» در شهر لایپزیک نیز بنا به گزارش پلیس ۱۲ هزار نفر با نام "نولگیدا" علیه پگیدا دست به تظاهرات زدند. تظاهرات مشابه در برلین و چند شهر دیگر نیز با جمعیتی کمتر برگزار شد.

26149

کد N673285

وبگردی