آفتاب

تکلم ناقص، از علائم نقص شنوایی پنهان در کودک

تکلم ناقص، از علائم نقص شنوایی پنهان در کودک

کارشناس مسئول ناشنوایان و کاشت حلزون بهزیستی خراسان‌جنوبی، گفت: تکلم ناقص می‌تواند از علائم نقص شنوایی پنهان در کودک باشد.

«فاطمه رزاقی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: یکی از عوامل مهم معلولیت و اختلال در ارتباطات اجتماعی کاهش شنوایی است.

وی با بیان اینکه تکلم ناقص می‌تواند از علائم نقص شنوایی پنهان در کودک باشد، افزود: طبق آمارهای ارائه شده از هر 1000 کودک یک نفر با کاهش شنوایی حسی ‌ عصبی متولد می‌شود.

این کارشناس مسئول ناشنوایان و کاشت حلزون بهزیستی خراسان‌جنوبی، در خصوص علائم کم شنوایی در کودکان، تصریح کرد: نداشتن گفتار متناسب با سن که به اشتباه تحت عنوان تأخیر رشدی یا تکاملی نامیده می‌شود و نداشتن عکس‌العمل به صداهای بلند ناگهانی از نشانه‌های کم شنوایی در کودکان است.

رزاقی ادامه داد: عدم توانایی در جهت‌یابی صدا، تأخیر در رشد یا رشد نامتناسب گفتار و زبان(دیر زبان باز کردن کودک)، عفونت‌های مربوط به گوش و وقتی از فاصله دور، پشت سر یا اتاق دیگر کودک را صدا ‌کنید، پاسخ ندهد، همه از نشانه‌های کم‌شنوایی در کودک شماست که باید برای درمان او اقدام کنید.

علائم کم‌شنوایی در بزرگسالان

وی با اشاره به اینکه بیشتر کم‌شنوایی‌ها در بزرگسالان به طور تدریجی رخ می‌دهند و تشخیص علائم آن تا حدودی مشکل است، اظهار کرد: مثلاً این افراد به‌تدریج صدای تلویزیون را بلند کرده و یا از دیگران می‌خواهند که صحبت خود را تکرار کنند و به‌تدریج به همراه کم‌شنوایی بوجود آمده خاطره برخی صداهای آهسته مثل صدای باران و یا پرندگان از یاد می‌رود.

این کارشناس مسئول ناشنوایان و کاشت حلزون بهزیستی خراسان‌جنوبی، با اشاره به علائمی که در صورت مشاهده فرد باید به یک متخصص شنوایی مراجعه کند، گفت: اگر صحبت‌ کردن افراد به نجوای زیر لب تبدیل شده است، وقتی فردی صحبت می‌کند برای فهمیدن آن باید به خود فشار آورید و صدای افراد را به سختی متوجه می‌شوید، اگر از یک اتاق دیگر و یا از پشت سر با شما صحبت کنند، مشکل دارید.

رزاقی ادامه داد: وقتی فردی صحبت می‌کند باید به صورت و لب‌های او خیره شوید و یا اصطلاحاً لب‌خوانی کنید، در جاهای شلوغ مثل یک مهمانی که همهمه وجود دارد صحبت‌های افراد را درک نمی‌کنید، صدای رادیو یا تلویزیون را بلند می‌کنید، صدای تلفن را به خوبی نمی‌شنوید، وقتی در سینما، تئاتر یا جاهای تفریحی شلوغ هستید، مشکل دارید.

وی خاطرنشان کرد: در محیط بیرون از خانه مثل داخل ماشین درک صحبت دیگران برای شما دشوار است، به‌خاطر مشکل شنوایی که دارید در فعالیت‌های اجتماعی شرکت نمی‌کنید، خانواده یا اطرافیان باید حرف‌های‌شان را برای شما تکرار کنند.

انتهای پیام

کد N673065

وبگردی