آفتاب

نبیه بری: مذاکرات حزب‌الله و المستقبل یک مساله ساده نیست

نبیه بری: مذاکرات حزب‌الله و المستقبل یک مساله ساده نیست

رئیس پارلمان لبنان ضمن ابراز خرسندی از مذاکرات میان حزب‌الله و جریان المستقبل تاکید کرد: مذاکرات میان دو طرف یک مساله ساده و پیش افتاده نبوده و هدف آن کاهش اختلافات مذهبی میان شیعه و سنی نیست بلکه تحقق اهداف مهمتری مد نظر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی النشره، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان ضمن هشدار نسبت به اوضاع نابسامان داخلی لبنان با اشاره به تاثیرات مذاکرات میان جریان المستقبل و حزب‌الله اعلام کرد: وخامت اوضاع داخلی کشور نتیجه شکست مذاکرات میان سنی‌ها و شیعیان و تنش‌های طائفه‌ای است که باید نسبت به خطرات آن آگاه بود و از طریق همبستگی داخلی با تروریسم و خطرات آن مقابله کرد.

رئیس پارلمان لبنان اظهار کرد: در حال حاضر درخصوص گسترش مذاکراتی که دیگر طرف‌های سیاسی کشور را در بر گیرد فکری نکرده اما خواهان برگزاری مذاکرات میان طرف‌های لبنانی مثل مذاکرات میان میشل عون، رئیس فراکسیون "تغییر و اصلاح" و سمیر جعجع هستیم.

وی افزود: شرایط کنونی برای برگزاری مذاکراتی مثل مذاکرات سال 2006 و یا گفت‌وگوهایی که در زمان رئیس جمهوری سابق کشور برگزار شد، مناسب نیست و بهتر است که مذاکرات کنونی فعلا به صورت غیر گسترده و محدود باشد. اما اگر شرایط ضروری ایجاد شود خواهان برگزاری مذاکرات فقط میان این دو شخص هستیم.

نبیه بری اظهار کرد که در جزئیات مذاکرات مداخله نمی‌کند و تنها نقش نظارتی بر آن دارد.

رئیس مجلس لبنان در ادامه تصریح کرد: من از زمان آغاز مذاکرات خواهان ایجاد معیارهایی بودم که تضمین کننده موفقیت مذاکرات باشد. اول اینکه می‌خواستم هیچ گونه تغییری در هیات مذاکره کننده ایجاد نشود و دوم اینکه افراد مذاکره کننده از نزدیکان رهبران خود یعنی نادر الحریری، برادر سعد الحریری و سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان باشند.

وی ضمن استقبال از برگزاری مذاکرات در مقر ریاست پارلمان کشور اعلام کرد که بهتر است مذاکرات یکبار در مقر جریان المستقبل و بار دیگر در مقر متعلق به حزب‌الله لبنان برگزار شود.

نبیه بری خاطرنشان کرد: مذاکرات بیشتر از یک دیدار ساده است و هدف آن کاهش اختلافات مذهبی میان شیعه و سنی در کشور نیست بلکه دستاورد مهمتری خواهد داشت.

وی افزود: نشست اول و نتایج آن بی‌شک تاثیر بسیار مثبتی در زمینه کاهش اختلافات در لبنان داشت اما جلسه دوم مذاکرات بسیار مهمتر و امری سازنده‌تر خواهد بود.

نبیه بری تاکید کرد: مساله مهم برای ما توافق طرفین بر سر امنیت ملی کشور است و اینکه طرفین به این تفاهم دست یابند که نهادهای کشور به ویژه نهادهای امنیتی اساس موضوع امنیتی لبنان هستند.

نبیه بری تصریح کرد که وی اولین کسی بوده که از مذاکره کنندگان خواسته تا در خصوص مسائل امنیتی کشور گفت‌وگو کنند چرا که این مساله بسیار مهم است و نیاز به توجه ویژه‌ای دارد.

وی در پایان اعلام کرد: شخصیتی که برای مذاکره انتخاب می‌شود نیز بسیار اهمیت دارد تا جایی که جریان المستقبل یکی ازمذاکره کنندگان را از شهر صیدا، دیگری از بیروت و شخص سوم را از شهر طرابلس انتخاب کرد و حزب‌الله هم برای مذاکره سه شخص را از شهرهای البقاع، الجنوب و منطقه جنوبی بیروت انتخاب کرد.

انتهای پیام

کد N672895

وبگردی