آفتاب
رویترز خبر داد:

گفتگوی اوباما و نتانیاهو درباره ایران/تاکید کاخ سفید بر توافق جامع

گفتگوی اوباما و نتانیاهو درباره ایران/تاکید کاخ سفید بر توافق جامع

رئیس جمهور آمریکا در آستانه دیدار وزیر امور خارجه این کشور با همتای ایرانی خود، با نخست وزیر رژیم صهیونیستی به گفتگو نشست و در مورد رسیدن به توافق جامع هسته ای تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «باراک اوباما» شب گذشته بصورت تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» به گفتو پرداخت. موارد مطرح شده در این مکالمه تلفنی مذاکرات هسته ای ایران و تلاش فلسطینیان برای عضویت در دیوان کیفری بین المللی بود. 

در همین رابطه کاخ سفید اعلام کرد: در  گفتگوی تلفنی میان رئیس‌ جمهور آمریکا و نخست‌ وزیر اسرائیل، باراک اوباما بر تمرکز ایالات متحده برای رسیدن به توافقی جامع با ایران، که به جامعه جهانی اطمنیان دهد برنامه اتمی تهران صلح‌ آمیز است، تاکید کرد.

کاخ سفید ایالات متحده در اطلاعیه‌ای کوتاه در مورد مکالمه تلفنی  میان باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو اعلام کرد: رئیس‌ جمهور آمریکا بر توافقی جامع تاکید کرده است که نگذارد ایران به جنگ‌ افزار هسته‌ا ی دست یابد و به شکل قابل اثباتی، جامعه جهانی را از ماهیت کاملا صلح‌ آمیز برنامه اتمی آن مطمئن سازد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در عین حال به نتانیاهو اطمینان داده است که آن کشور به بقای امنیت اسرائیل و بر اهمیت ادامه همکاری‌ های نزدیک در این مورد با اسرائیل، تعهدی استوار دارد.

گفتگوی تلفنی اوباما و نتانیاهو در آستانه دیدار «جان کری» و «محمد جواد ظریف» وزیران امور خارجه آمریکا و ایران انجام شده است. در همین رابطه روز گذشته کری در مورد دیدار پیش روی خود با ظریف گفته بود که در این دیدار برای زمینه سازی حصول پیشرفت های بیشتر در مذاکرات ایران و1+5 تلاش خواهد شد. 

از سوی دیگر سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفت: رئیس‌ جمهور ایالات متحده حاضر به همکاری با کنگره برای اعمال تحریم‌ های جدید علیه ایران نیست.

پاور گفته است اعمال مجازات‌ های جدید علیه تهران تقریبا به طور قطعی به مذاکرات هسته‌ ای بین ایران و شش قدرت جهانی پایان خواهد داد.

کد N672789

وبگردی