آفتاب

رودوزی سنتی گره زیبای سوزن، نخ و نقش

رودوزی سنتی گره زیبای سوزن، نخ و نقش

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: رودوزی سنتی گره زیبای سوزن، نخ و نقش است که زنان این استان آن را بطورهنرمندانه‌ای انجام می‌دهند.

علی عابدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، با اشاره به اینکه رودوزی سنتی آیینه‌ای از هنر و فرهنگ مردم این استان است، افزود: رودوزی‌های رایج در این استان شامل ترک

وی با اشاره به رودوزی سنتی ترکمن اظهار کرد: ترکمن‌ها ظریف‌ترین هنر سوزن‌دوزی را روی لباس محلی به نام "چلپی" انجام می‌دهند که در مراسم عروسی از آن استفاده می‌شود.

به گفته عابدی، کلاه ترکمنی که به آن در اصطلاح محلی "تخیه" گفته می‌شود، مملو از انواع دوخت سنتی است. وی با بیان اینکه ظرافت سوزن دوزی ترکمن فقط شامل این دو نوع نیست، ادامه داد: علاوه بر این زنان ترکمن، حاشیه لباس‌های خود و دخترانشان از جمله چاوک و کولته، یقه، سرآستین، جلو سینه، قسمت پایین شلوار و دور سوراخ دکمه‌ها و خود دکمه‌ها را هنرمندانه با انواع نقش‌ها و نگارهای رنگارنگ زینت می‌دهند که این کار در نوع خود از جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار است.

این مقام مسئول توضیح داد: از نقوش رایج در سوزن‌دوزی ترکمن می‌توان به گل پاییدی، قوش قانات، آرجا، دورلی نقش، تپه نقش، زلیخا نقش اشاره کرد.

وی در خصوص رودوزی سنتی‌ بیان کرد: لباس زنان کرد دارای تزیینات زیاد است و در قسمت سردست همیشه دارای نوارهای زری است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: پیش سینه را اغلب با نوارهای الوان افقی و عمودی تزیین می‌کنند و از حدود کمر به پایین را اغلب در دو یا سه رج و گاه بیشتر، به طور افقی نواردوزی کرده و ریشه‌های الوان را از پایین همین نوارها آویزان می‌کنند.

به گفته وی، جلیقه، چادر، کلاه و کفش اقوام کرد دارای گلدوزی، نواردوزی و ریشه دوزی فراوان است، همچنین برای تزیین بر روی پوستین و چاروق نیز بوسیله نخ‌های ابریشم و گلابتون گلدوزی‌های زیبایی انجام می‌شود.

انتهای پیام

کد N672712

وبگردی