آفتاب

وزیر خارجه چین: پکن مسیر استعماری غرب در آفریقا را ادامه نمی‌دهد

وزیر خارجه چین: پکن مسیر استعماری غرب در آفریقا را ادامه نمی‌دهد

وزیر امور خارجه چین در جریان سفر خود به پنج کشور آفریقایی با اعلام اینکه چین مسیر "استعماری غرب" را در آفریقا ادامه نمی‌دهد، مساله "حرص و طمع" کشورش را برای دستیابی به منابع اولیه که منجر به سیاست‌های یکجانبه می‌شود،‌ رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین بزرگترین شریک تجاری آفریقا است و به دنبال دستیابی به منابع سوختی قاره سیاه برای رشد اقتصادی خود در دو دهه گذشته بوده است. این رویکرد چین در قبال آفریقا توسط برخی از رهبران این قاره "استعمار نوین" نام گرفته و آن‌ها بیم آن را دارند که این مساله باعث منفعت کمی برای مردم قاره سیاه شود.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در سفر خود به کنیا به تلویزیون مرکزی چین گفت: ما راه استعماری غرب را در قبال آفریقا ادامه نمی‌دهیم و ظرفیت‌ها و موقعیت‌های اقتصادی آفریقا را برای خود قربانی نمی‌کنیم.

پکن پیشتر گفته بود که همکاری با آفریقا در زمینه‌های کشاورزی، صنعت و پروژه‌های مرتبط با زیرساخت‌هاست.

چین می‌گوید هیچ تعللی در ارایه کمک‌های خود به کشورهای آفریقایی نمی‌کند اما برخی از پروژه‌های دولت پکن در کشورهای قاره سیا به خاطر وضعیت ضعیف حقوق بشر و فقدان شفافیت با عدم حمایت دولت‌ها مواجه شده‌ است.

وزیر امور خارجه چین قرار است به کامرون، گینه استوایی، سودان و جمهوری دموکراتیک کنگو نیز سفرکند و درباره برنامه‌های مرتبط با توسعه اقتصادی با مقام‌های این کشورها دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

وانگ یی در جریان اظهارنظری که در وب سایت وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) منتشر شد، آورده است: میانجی‌گری چین در مسائل سودان جنوبی کاملا مسئولانه بوده و هیچ ارتباطی با منافع ملی چین ندارد.

انتهای پیام

کد N671779

وبگردی