آفتاب
اردشیر کامکار خبر داد

ملودی زیبا معیار انتخاب گروه‌ها در جشنواره فجر

ملودی زیبا معیار انتخاب گروه‌ها در جشنواره فجر

عضو هیئت انتخاب بخش گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی فجر اعلام کرد: داشتن ملودی زیبا، از مهم‌ترین معیارهای انتخاب گروه‌ها بود.

به گزارش ایسنا، اردشیر کامکار توضیح داد: ملودی زیبا، هماهنگی و انسجام گروه، حرکت گروهی و نوع آهنگسازی، سازبندی، استفاده‌ی مناسب از سازها، نوازندگی هنرمندانه و از همه مهم‌تر، ملودی انتخاب‌شده توسط گروه، معیارهای ما برای انتخاب گروه‌ها بوده است.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب بسیاری از گروه‌ها، اظهار کرد: بیشتر گروه‌ها شرایط مناسبی داشتند، اما انتخاب‌های ما محدود بود و باید تعداد محدودی از گروه‌ها را انتخاب می‌کردیم. ما نوازندگان و گروه‌های خوبی در سراسر ایران داریم که باید تشویق شوند و در جریان رقابت‌های جشنواره‌ای، توانایی‌های خود را نمایش دهند.

این آهنگساز با تأکید بر لزوم شناخت آهنگسازان جوان از موسیقی سنتی ایران و تمرکز بر ملودی‌های زیبا و نه صرفا ریتمیک، خطاب به گروه‌های جوان شرکت‌کننده در جشنواره گفت: ریتم و حرکت نمی‌تواند جایگزین یک ملودی زیبا شود. انتخاب یک ملودی مناسب تأثیر قابل توجهی در نمایش توانمندی‌های گروه‌ها دارد.

کامکار با تأکید بر نقش جشنواره در ارتقای سطح هنری و علمی گروه‌های شرکت‌کننده، گفت: جشنواره‌ی موسیقی فجر، مهم‌ترین جشنواره‌ی موسیقی کشور است و برای گروه‌های جوان و ناشناخته، فرصتی فراهم می‌کند تا خودی نشان دهند و اسم و رسمی برای خودشان دست و پا کنند.

او معتقد است: هرقدر سطح جشنواره بالاتر رود، نتیجه‌ی حضور در آن برای هنرمندان عرصه‌ی موسیقی معتبرتر و موثرتر است.

این نوازنده درباره‌ی نقش تعیین‌کننده‌ی جشنواره‌ها بیان کرد: در بیشتر کشورهای دنیا، جشنواره‌هایی وجود دارد که حضور در آن‌ها باعث کسب اعتبار برای هنرمندان می‌شود. جشنواره‌ی موسیقی فجر هم یکی از این جشنواره‌ها است و می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای برای هنرمندان جوان داشته باشد.

به اعتقاد این عضو هیئت انتخاب بخش گروه‌نوازی سی‌امین جشنواره‌ی موسیقی فجر، جوایز جشنواره تأثیر قابل توجهی در اعتبار جشنواره‌ی موسیقی فجر دارد. چنانچه جشنواره‌ی موسیقی فجر اعتبارات بیشتری در اختیار داشته باشد، قطعا جوایز بهتری ارائه خواهد کرد و در نتیجه، رقابت در این جشنواره برای هنرمندان این عرصه اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که سختگیری هیئت انتخاب و داوری جشنواره چه سهمی در اعتبار جشنواره‌ دارد، توضیح داد: نگاه جدی و سخت‌گیرانه‌ی هیئت انتخاب باعث می‌شود، افراد و گروه‌ها به‌سادگی به جشنواره راه پیدا نکنند و در نتیجه، راه‌یافتگان به جشنواره جزو بهترین‌های موسیقی کشور باشند، اما این در شرایطی است که هنرمندان ما وضعیت مناسبی برای کار و فعالیت حرفه‌ای داشته باشند.

کامکار با تأکید بر قابلیت‌های جشنواره و نقش موثر آن در ایجاد اعتبار برای هنرمندان، اظهار کرد: جشنواره‌ی موسیقی فجر می‌تواند گسترش بیشتری پیدا کند و علاوه بر هنرمندان خاورمیانه یا کشورهای همسایه، دیگر هنرمندان جهان نیز حضور پررنگ‌تری در جشنواره داشته باشند.

هیئت انتخاب بخش گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی شامل داریوش پیرنیاکان، مسعود شعاری، اردشیر کامکار، بهداد بابایی و مظفر شفیعی است.

سی‌امین جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی فجر به دبیری حسن ریاحی 24 بهمن تا یکم اسفندماه در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N671773

وبگردی