آفتاب

دبیرکل ناتو: درگیری‌ها در شرق اوکراین کاهش یافته است

دبیرکل ناتو: درگیری‌ها در شرق اوکراین کاهش یافته است

دبیرکل ناتو امروز (دوشنبه) ضمن ابراز نگرانی نسبت به خطراتی که مردم محلی مناطق درگیر در اوکراین را تهدید می‌کند، گفت، درگیری‌ها میان نیروهای کی‌یف و شورشیان حامی روسیه در شرق اوکراین کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه با روزنامه آلمانی دی ولت گفت: ما متوجه شده‌ایم که هنوز پرسنل نظامی روسیه در مناطق شرقی اوکراین حضور دارند که از جدایی طلبان حمایت می‌کنند.

وی افزود: با این حال ما همچنین مشاهده کرده‌ایم که اخیرا میزان درگیری‌ها میان نیروهای کی‌یف و جدایی طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین کاهش یافته است. این درگیری‌ها در بخش‌هایی از اوکراین ادامه دارد اما نشانه‌هایی از بهبود اندک شرایط وجود دارد.

این در حالی است که استولتنبرگ هشدار داد: وضعیت کلی شرق اوکراین همچنان بی‌ثبات و دشوار و اوضاع انسانی در این مناطق همچنان بسیار نگران کننده است.

از آوریل سال بیش از 4700 تن در درگیری‌های اوکراین کشته شدند که باعث ایجاد بحران شدیدی در روابط میان روسیه و غرب از زمان جنگ سرد شده است.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان امروز میزبان همتایان فرانسوی، روسی و اوکراینی خود در برلین است تا درباره پیشبرد برنامه‌ صلح مینسک مذاکره کرده و این مساله را که آیا زمینه تفاهم مشترک برای برگزاری نشست چهارجانبه وجود دارد یا خیر، بررسی کنند.

پترو پورشنکو، رئیس جمهوری اوکراین از رهبران فرانسه، آلمان و روسیه دعوت کرده تا به منظور تلاشی برای احیای صلح 15 ژانویه (25 دی) سال جاری میلادی در پایتخت قزاقستان دیدار و مذاکره کنند.

این در حالی است که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تاکید کرده تا زمانی که در خصوص مسائلی همچون آتش بس و مناطق امنیتی مرزی پیشرفتی حاصل نشود، هیچ نشست چهار جانبه‌ای برگزار نخواهد شد.

انتهای پیام

کد N671183

وبگردی