آفتاب
/ضرورت احیای پلیس قضایی/

طاهری: وجود پلیس قضایی آموزش‌دیده، موجب رعایت حقوق متهم می‌شود

طاهری: وجود پلیس قضایی آموزش‌دیده، موجب رعایت حقوق متهم می‌شود

یک وکیل دادگستری معتقد است که احیای مجدد پلیس قضایی می‌تواند به قوه قضاییه و نیروی انتظامی کمک کند.

میرمجید طاهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره ارسال لایحه پلیس قضایی به مجلس، اظهار کرد: در گذشته پلیس قضایی وجود داشت، ولی بنا به دلایلی منحل شد و نیروهای آن در بخش‌های مختلف قوه قضاییه به ادامه فعالیت پرداختند.

وی افزود: در حال حاضر نیروی انتظامی همان اقدامات پلیس قضایی را انجام می‌دهد و بخشی از وظایف نیروی انتظامی مربوط به مسائل قضایی مانند ابلاغ و اجرای احکام است.

طاهری با بیان اینکه نیروهای انتظامی بازوی اصلی بازپرس‌ها و دادیارها در محاکم قضایی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: زمانی که تحقیقات مقدماتی انجام می‌شود، نیروهای انتظامی گزارشات لازم را به بازپرس پرونده ارائه می‌دهند و طبق آن بازپرس پرونده اقدامات خود را شروع می‌کند.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: از آنجا که ماموران نیروی انتظامی تخصص کافی را برای پرداختن به مسائل قضایی ندارند، ما شاهد مشکلات زیادی در ابلاغ و اجرای احکام هستیم؛ بنابراین حضور پلیس قضایی می‌تواند در کاهش این مشکلات بسیار مفید باشد.

وی ادامه داد: از آنجا که وظایف پلیس قضایی ارتباط مستقیمی با قانون آیین دادرسی کیفری دارد، باید افرادی در آن فعالیت کنند که با قانون و مسائل حقوقی آشنا هستند تا در صورت دستگیری متهم بتوانند حقوق متهمان را در مراحل رسیدگی به پرونده لحاظ کنند؛ چراکه در بعضی مواقع عدم رعایت حقوق متهمان ناشی از عدم آگاهی ماموران انتظامی به مسائل قضایی است.

طاهری با بیان اینکه باید نیروهای پلیس قضایی آموزش‌های تخصصی را فراگیرند، گفت: در این صورت می‌توانند به نحو مطلوب به مردم خدمت کنند.

انتهای پیام

کد N670953

وبگردی