آفتاب

دردهايي كه نبايد ناديده گرفته شوند

دردهايي كه نبايد ناديده گرفته شوند

سلامت مجاري تناسلي ارتباط زيادي با توانايي باروري دارد چرا که نقص اين مجاري مي تواند فرد را براي هميشه از نعمت داشتن فرزند محروم کند. اين واقعيتي است که بايد آن را پذيرفت و در طول حيات توجه ويژه اي به سلامت اين اعضا بويژه کليه ها و دستگاه ادراري داشت.

به گزارش روزنامه ایران، در اين باره دکتر «محمدرضا نوروزي»، رئيس مرکز تحقيقات سرطان هاي کليه و مجاري ادراري، شيوع ناباروري در ايران را بين 13تا 5/18 درصد اعلام مي کندو مي گويد: اين يعني از هر 100زوج جواني که ازدواج مي کنند15 نفر از آنها از ناباروري رنج مي برند. او نحوه ابتلاي زنان و مردان به بيماري ها ناباروري را از اين زاويه تحليل مي کند و مي گويد: سالانه از مجموع يک ميليون ازدواجي که در کشور ثبت مي شود 150 هزار نفر به آمار زوج هاي نابارور افزوده مي شود با اين همه اين آمارها تخميني هستند واز ميزان واقعي زوج هاي نابارور آمار دقيقي وجود ندارد.

اين موضوع بهانه اي شد تا در گفت و گو با دکتر نوروزي به بيماري هاي کليوي و مجاري ادراري بپردازيم.

بيماري هاي کليوي معمولاً چه نشانه ويژه اي دارند؟
اين بيماري ها معمولاً با درد شکم، پهلو يا مشکل در تخليه ادرار ظاهر مي شوند اما تغيير رنگ ادرار، سوزش يا تکرر ادرار نيز مي تواند از نشانه هاي بروز بيماري هاي کليوي تلقي شود. بيماري هايي که غالباً با دردي سخت و طاقت فرسا ظاهر مي شوند و گاهي اوقات از لحاظ شدت با درد زايمان برابري مي کنند.
در اين شرايط به عنوان يک متخصص به بيماران توصيه مي کنم هرگونه علائم بيماري کليوي و مجاري ادراري را جدي بگيرند و به پزشک مراجعه کنند چرا که اگر بيماري در همان مراحل اوليه تشخيص داده شود به خوبي مي توان آن را درمان کرد.

بيماري هاي مجاري ادراري در زنان شايع تر است يا مردان؟
بيماري هاي مجاري ادراري، شامل طيف گسترده اي از بيماري ها است که در مردان و زنان متفاوت است. براي روشن شدن موضوع به سرطان بيضه اشاره مي کنم که نوعي بيماري ويژه مردان جوان محسوب مي شود و غالباً در جوانان 15 تا 24 سال ديده مي شود، بيماري که با بزرگ شدن بيضه ها خودنمايي مي کند و غالباً بدون درد است اما بيمار به دليل حجب و حيا و نداشتن اطلاعات کافي به پزشک مراجعه نمي کند و همين موضوع موجب مي شود تا او فرصت براي درمان و بهبود را از دست بدهد. بيماري شايع ديگري که درمردان بالاي 50 سال ديده مي شود، پروستات است. بيماري که براي تشخيص آن نياز به انجام آزمايشات خاص پزشکي است اما با تشخيص آن براحتي مي توان آن را درمان کرد.
سرطان ديگري که معمولاً در مردان ديده مي شود، سرطان مثانه است. اين بيماري در افراد سيگاري بيشتر شيوع دارد و اگر زود تشخيص داده شود قابل درمان است اما متاسفانه در اغلب موارد بيماران خيلي دير براي تشخيص و درمان به متخصصان مراجعه مي کنند و در اين شرايط پزشکان چاره اي جز خروج مثانه از بدن بيمار و ساخت يک مثانه مصنوعي از روده وي ندارند.
بيماري ديگر سنگ کليه است که از شايعترين بيماري هاي مجاري ادراري محسوب مي شود. بيماري خوش خيمي که اين روزها با جراحي ليزر و آندوسکوپي قابل درمان است. البته اين را اضافه مي کنم که درمان سنگ هاي کليه تا حد بسياري به مهارت پزشک معالج بستگي دارد.

آيا عفونت هاي ادراري هم در زمره بيماري هاي کليوي تقسيم بندي مي شود؟
بله. بيماري عفونت ادراري معمولاً در زنان گزارش مي شود و بيشتر در زنان جواني که تازه ازدواج کرده اند ديده مي شود، بيماري که با کمي مراقبت براحتي مي توان آن را درمان کرد اما بايد توجه داشت که رفع اين بيماري نقش بسيار مهمي در باروري زوجين دارد. بيمار بايد توجه داشته باشد که اختلالات مجاري تناسلي يکي از دلايل ناباروري برشمرده مي شود، بيماري که در نهايت مي تواند موجب طلاق در بين زوجين شود.

يکي ديگر از بيماري هاي شايعي که در زنان گزارش مي شود، بي اختياري ادراري است که غالباً در 40 تا 50درصد از زنان وجود دارد و بسيار آزاردهنده است. چه دلايلي باعث بروز اين عارضه مي شود؟
در کشور ما عمده ترين دلايل بروز اين بيماري در زنان، زايمان هاي مکرر، ورزش نکردن، يائسگي، کمبود هورمون و اختلال در سيستم عصبي بدن است.


به نظر مي رسد يکي ازکشنده ترين سرطان هاي شناخته شده در دستگاه مجاري ادراري سرطان کليه است، بيماري خطرناکي که به دليل رشد نابجاي سلول هاي کليه ايجاد مي شود. اين بيماري چه علائمي دارد و تا چه اندازه در کشور ما شيوع دارد؟
نخستين علامت اين سرطان، وجود خون در ادرار است که در بسياري از موارد اين خون فقط در آزمايشگاه تشخيص داده مي شود و متاسفانه مردم به آن توجه نمي کنند. اما درد شکم، تهوع، درد هاي پهلو و در موارد پيشرفته احساس توده در پهلو از علائم اين بيماري محسوب مي شود.
پس از انجام آزمايش و سونوگرافي، ضايعه اي در کليه فرد بيمار تشخيص داده مي شود که اگر در مراحل پيش رونده باشد، بايد تمام «کليه» را برداشت ولي اگر در اندازه هايي باشد که بتوان بخشي از کليه را برداشت، مي توان مابقي کليه را براي بيمار حفظ کرد.

کد N670749

وبگردی