آفتاب
رضایی در سایت پتروشیمی مسجد سلیمان:

تحریم‌ها در سه سال گذشته ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد کشور را کاهش داد

تحریم‌ها در سه سال گذشته ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد کشور را کاهش داد

زمانی بنیاد تعاون سپاه وارد اجرای این پروژه شد اما بنابه دلایلی اجرایی نشد. اما امروز بنیاد تعاون ناجا به همراه مجموعه قدر وارد فاز اجرایی این پروژه شده اند.

محسن رضایی گفت: زمانی بنیاد تعاون سپاه وارد اجرای این پروژه شد اما بنابه دلایلی اجرایی نشد. اما امروز بنیاد تعاون ناجا به همراه مجموعه قدر وارد فاز اجرایی این پروژه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آیین تحویل سایت پتروشیمی مسجد سلیمان به پیمانکار چینی با اشاره به اینکه راه اندازی پتروشیمی دراین شهر از بیش از ۱۵ سال گذشته مطرح بوده، ‌گفت: زمانی بنیاد تعاون سپاه وارد اجرای این پروژه شد اما بنابه دلایلی اجرایی نشد. اما امروز بنیاد تعاون ناجا به همراه مجموعه قدر وارد فاز اجرایی این پروژه شده‌اند.

بیشترین همکاری‌ها در مذاکرات از سوی دولت چین بوده است

وی با اشاره به اینکه ۱۰۷ سال پیش دولت انگلیس وارد این منطقه شده و شرکتی به نام نفت ایران انگلیس را احداث کردند گفت: در آن زمان انگلیسی‌ها ۸۵ درصد منابع ایران را می‌بردند و فقط ۱۵ درصد نصیب ما می‌شد اما امروز دولت چین برخلاف دولت انگلستان فناوری و تکنولوژی را وارد کشورمان می‌کند گاز را تبدیل به فراورده کرده درآمد ارزی ما را بالا برده و ایجاد اشتغال می‌کند. لذا با این رویه قطعا ملت ایران همکاری دولت چین را فراموش نخواهند کرد.

رضایی با اشاره به همکاری‌های چین در مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ اظهار داشت: در انجام مذاکرات نیز بیشترین همکاری‌ها از آن دولت چین بوده است لذا ابراز قدردانی دولت و ملت ایران را از این کشور اعلام می‌کنم.

وی با اشاره به نقش شرکت ووهان (پیمانکار پتروشیمی مسجد سلیمان) در اقتصاد جهانی خاطر نشان کرد: از تجارب این شرکت در مسئله پتروشیمی در سطح جهان استفاده‌های زیادی شده است.

وی همچنین به نقش همراهی چین در شرایط تحریم اقتصادی اشاره و اظهار داشت: در این شرایط بد اقتصادی نیز کشور چین همواره در کنار ملت ایران بوده است.

تحریم‌ها در سه سال گذشته ۱۰۰ میلیارد دلار از درآمد کشورمان را کاهش داد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر با دو تحریم پی درپی مواجه شده، تصریح کرد: یک تحریم مربوط به سال ۹۰ است که مقداری بوده و منجر به این شده که صادرات نفت از دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به زیر یک میلیون بشکه برسد یعنی طی این سه سال نتوانستیم هزار بشکه از نفت را بفروشیم که این مسئله باعث شد ۱۰۰ میلیارد دلار از درآمدهای ارزی طی سه سال کاسته شود.

تحریم دوم کاهش قیمت نفت است

وی ادامه داد: از دو ماه پیش نیز تحریم دوم شروع شده و آن مسئله کاهش قیمت نفت است.

 

وی با بیان اینکه آمریکا تحریم سه سال پیش را با کمک شورای امنیت و تحریم اخیر را به کمک عربستان انجام داد، گفت: اگر این تحریم نیز سه سال ادامه پیدا کرده و قیمت نفت به زیر ۵۰ دلار برسد‌‌ همان مقدار زیان یعنی ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر به خاطر کاهش قیمت نفت از دست می‌دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در زمان شاه که استبداد به اوج خود رسید ملت ایران انقلاب کرد و بار دوم زمانی که در جنگ تحمیلی پنج استان کشور توسط رژیم صدام اشغال شد٬ ملت ایران دیگر بار قیام کرد و دشمن را به عقب راند لذا ما می‌توانیم سومین فشار ظالمانه غرب یعنی فشار اقتصادی را نیز خنثی کنیم.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اعمال تحریم‌ها علیه ایران طی سه سال گذشته ۱۰۰ میلیارد دلار از در آمدهای کشورمان کاست، گفت: در صورتی که کاهش قیمت نفت طی سه سال ادامه یافته وبه زیر ۵۰ دلار برسد صد میلیارد دلار دیگر از دست می‌دهیم.

وی ادامه داد: در زمان شاه که استبداد به اوج خود رسید ملت ایران انقلاب کرد و بار دوم زمانی که در جنگ تحمیلی پنج استان کشور توسط رژیم صدام اشغال شد ملت ایران دیگر بار قیام کرد و دشمن را به عقب راند لذا ما می‌توانیم سومین فشار ظالمانه غرب یعنی فشار اقتصادی را نیز خنثی کنیم.

رضایی خاطر نشان کرد: غرب همواره به بهانه هسته‌ای پشت سر هم ما را تحریم می‌کند در حالی که همه تشکیلات ما را بازدید می‌کنند و می‌دانیم ما به دنبال بمب اتم نبوده و نیستیم.

وی افزود: همه دنیا می‌داند مسئله غرب و آمریکا هسته‌ای نیست آن‌ها می‌خواهند ایران را به دامان آمریکا و غرب بازگردانند اما این آرزو را به گور خواهند برد. چرا که ما با فشار اقتصادی از میدان به در نمی‌رویم. چرا که حرف اساسی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر انقلاب نیز همین است که ملت ایران عزت خود را نمی‌فروشد و اقتصاد را درست می‌کند.

رضایی تاکید کرد: پیام سایت پتروشیمی مسجد سلیمان نیز حفظ استقلال و عزت در راستای اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: ما دراین منطقه به دنبال ایجاد منطقه ویژه انرژی هستیم و گام بعدی ما نیز در این راستا احداث کارخانه آلومینیوم است که این پروژه نیز در آستانه فاینانس قرار داشته تا در مسیر اجرایی قرار گیرد. و این منطقه بزرگ ویژه اقتصادی شمال خوزستان را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی در ادامه به مسئله اشتغال در منطقه مسجدسلیمان اشاره و اظهار داشت: درحال حاضر بیکاری در این منطقه بالای ۳۰ تا۴۰ درصد است که انتظار می‌رود آموزشگاه ایجاد شده تا فارغ‌التحصیلان بتوانند آموزش‌های لازم را ببینند و مشغول به کار شوند.

پیمانکار برای ساخت از نیروهای محلی منطقه استفاده کند

وی خاطر نشان کرد: مسئله دومی که پیمانکار در دوران ساخت باید به آن توجه کند این است که برای کار از نیروهای محلی همین منطقه استفاده کند.

وی ادامه داد: همچنین باید توجه داشت که همکاری شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان با ووهان چین فقط ساخت کارخانه نباشد و همکاری‌ها ادامه پیدا کند و این شرکت فناوری را نیز به ایران منتقل کرده و در درازمدت با هم همکاری داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین ما می‌توانیم با این شرکت در عراق مشترکا سرمایه‌گذاری کنیم تا روابط استراتژیکی داشته باشیم ضمن اینکه از ظرفیت‌های مناسب چین در زمینه بازاریابی و فروش نیز می‌توانیم استفاده کنیم.

کد N670556

وبگردی