آفتاب

اتحادیه اروپا به حمایت از رسانه‌های مخالف دولت صربستان متهم شد

اتحادیه اروپا به حمایت از رسانه‌های مخالف دولت صربستان متهم شد

پس از آنکه یک سازمان خبری محلی صربستان مقاله‌ای انتقادی درباره بازسازی معدن مهم زغال سنگ منتشر کرد، نخست‌وزیر صربستان مقام‌های اتحادیه اروپا را به سازماندهی کمپینی علیه دولت بلگراد متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مناقشه پس از آن مطرح شد که "شبکه خبری تحقیقاتی بالکان" مستقر در سارایوو (BIRN) چند روز پیش گزارش داد که یک شرکت برق در صربستان یک کنسرسیوم بی‌تجربه را برای فعالیت در بازسازی معدن زغال سنگ تامناوا به خدمت گرفته که این امر هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

در جریان وقوع سیلاب ماه مه 2014 در صربستان 50 تن کشته شدند و این سیل بیش از 5 / 1 میلیارد یورو خسارت بر جای گذاشت که از جمله آن می‌توان به آب گرفتگی معدن مذکور اشاره کرد که زغال سنگ نیروگاه برقی TENT را تامین می‌کند و مسئول تولید برق نیمی از این کشور است.

الکساندر ووچیچ، نخست‌وزیر صربستان در کنفرانس خبری خود، اتحادیه اروپا و مایکل داونپورت، رئیس هیات اتحادیه اروپا در صربستان را به تامین مالی رسانه‌ها از جمله BIRN متهم کرد و گفت: آن‌ها می‌خواهند دولت صربستان را مخدوش کنند.

مایا کوچییانچچ، سخنگوی کمیسیون اروپا گفت که از ادعای نخست‌وزیر صربستان به شدت شگفت زده شده است و افزود: انتقاد رسانه‌ای برای تضمین مسئولیت پذیری دولت‌های منتخب ضرروت دارد. اتحادیه اروپا انتظار دارد که مقام‌های صربستان فضایی امن را برای حفاظت از آزادی بیان و مطبوعات ایجاد کنند.

نخست‌وزیر صربستان همچنین سخنگوی کمیسیون اروپا را به تلاش برای ساکت کردن خود متهم کرد و گفت: من از این مساله به شدت شگفت زده شدم که این وی به نام اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا مرا خاموش کند. من از اینکه عروسک خیمه شب بازی شما باشم امتناع می‌کنم.

ووچیچ یک ملی‌گرای افراطی سابق است که در زمان حکومت اسلوبودان میلوسویچ در اواخر دهه 90 میلادی وزیر ارتباطات بود. وی بعدا سیاست‌هایش را تغییر داد و باعث شد تا صربستان راه را به سوی پیوستن به اتحادیه اروپا طی کند.

انتهای پیام

کد N670474

وبگردی