آفتاب

مخالفت آمریکا با شرط کره شمالی برای توقف آزمایشات هسته‌ای

مخالفت آمریکا با شرط کره شمالی برای توقف آزمایشات هسته‌ای

کره شمالی اعلام کرده است که در صورت توقف رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، آزمایش‌های هسته‌ای خود را متوقف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از رویترز، بنا به اعلام خبرگزاری رسمی کره شمالی، این پیشنهاد از طریق یک خط ارتباطی مطمئن روز جمعه به واشنگتن ارسال شده است.

در این پیشنهاد کره شمالی اعلام کرده است که در صورت توقف رزمایش‌های نظای مشترک ارتش آمریکا و کره جنوبی که هر ساله در آب‌های کره جنوبی برگزار می‌شود؛ حاضر است آزمایشات هسته‌ای خود را به حالت تعلیق در آورد.

این در حالی است که واشنگتن این پیشنهاد کره شمالی را رد کرده و آن را یک تهدید پنهان دانسته است.

هم‌چنین بنا به اعلام خبرگزاری رسمی کره شمالی؛ این کشور در این پیشنهاد از آمریکا خواسته است تا به منظور کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره، رزمایش‌های مشترک سالانه خود را متوقف کند.

در این پیشنهاد آمده است که کره شمالی آمادگی دارد تا نگرانی آمریکا در مورد آزمایشات هسته‌ای کره شمالی را با توقف موقت این آزمایشات برطرف کند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: آزمایشات هسته‌ای و رزمایش نظامی دو مساله کاملاً‌ جدا از یکدیگر هستند.

او افزود: این مساله که کره شمالی رزمایش‌های مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی را که امری کاملاً‌ عادی است به مساله آزمایش‌های هسته‌ای خود ربط می‌دهد، یک تهدید بالقوه برای آمریکا ومتحدانش محسوب می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم‌چنین اظهار کرد: بیش از 40 سال از انجام رزمایش‌های مشترک نظامی کره جنوبی و آمریکا می‌گذرد. اما آمریکا هم‌چنان خواستار مذاکره با کره شمالی در مورد برنامه هسته‌ای این کشور و از بین بردن تنش‌ها در شبه جزیره کره است.

انتهای پیام

کد N670324

وبگردی