آفتاب
سخنگوی جبهه پیروان در گفت‌وگو با مهر:

هیچ بن‌بستی در کشور نیست که بخواهد با «همه‌پرسی» حل شود

هیچ بن‌بستی در کشور نیست که بخواهد با «همه‌پرسی» حل شود

سیدکمال سجادی با تاکید بر اینکه امروز ما مساله مهمی که بخواهیم در مورد آن همه‌پرسی برگزار کنیم نداریم گفت: راهکار حل برخی مسائل کشور رفراندوم نیست.

سید کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درخصوص برگزاری رفراندوم اظهار داشت: سابقه ای که رفراندوم در جمهوری اسلامی ایران دارد مربوط به همه پرسی در مورد قانون اساسی، بازنگری قانون اساسی و تعیین نوع نظام جمهوری اسلامی در سال ۵۸ است. معمولا رفراندوم برای کارهای اساسی انجام می‌شود که آن هم در قانون اساسی شرایطی دارد ولی اینکه ما بخواهیم هر روز برای یکسری مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاست خارجی رفراندوم داشته باشیم با تعریف رفراندم در قانون اساسی متناسب نیست.

وی با بیان اینکه ما قوانین مادری همچون قانون اساسی و قوانینی که مجلس تصویب کرده است را داریم گفت: خارج از این قوانین و در صورت وجود مساله‌ای اساسی ممکن است که رهبری نظام و مجلس با مشورت رئیس‌جمهور نیاز به همه پرسی ببینند ولی امروز ما مساله فوریتی که بخواهیم در مورد آن همه‌پرسی برگزار کنیم، نداریم.

سجادی افزود: مسائل مهمی که در کشور داریم مساله هسته‌ای، اقتصادی و فرهنگی است که این مسائل هم با تدبیر و خردمندی منویات امام و رهبری نظام حل خواهد شد. رهبری همواره در مسائل مختلف خطوطی را ترسیم و نقشه راهی را تعیین می‌کنند و این مسائل دیگر نیاز به رفراندوم ندارد زیرا خود رفراندوم یکسری تبعات و یکسری مخارج و هزینه‌ها دارد.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: مثلا اگر ما بخواهیم در مورد انرژی هسته ای همه‌پرسی برگزار کنیم چه نتیجه ای می‌خواهیم بگیریم؟ من فکر می‌کنم انعطاف لازمی را که جمهوری اسلامی ایران باید در موضوع هسته‌ای از خود نشان می‌داد، نشان داده است.

وی تاکید کرد: آن چیزی که ما می‌خواهیم و باید انجام بشود این است که تحریم‌ها ظالمانه است و باید برداشته شود و اگر طرف مقابل بخواهد بگوید فقط بخشی از تحریم ها برداشته می‌شود قطعا غیرت مذاکره کنندگان و مسئولان اجازه پذیرش این موضوع را نمی‌دهد؛ بنابراین ما چگونه میتوانیم این مساله را به همه پرسی بگذاریم؟ یعنی اینکه بگوییم ما غیرت داشته باشیم یا نداشته باشیم.

سجادی با بیان اینکه اگر برخی موضوعات در مجلس حل نشود راهکارش رفراندوم نیست تصریح کرد: ساختار حل چنین مشکلات را قانون مشخص کزده است و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید آن را تدوین و تنظیم کند که تاکنون هم کارگشا بوده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز کشور به بن بست نرسیده است که نیاز به همه پرسی داشته باشیم اظهار داشت: رفراندوم زمانی صورت می‌گیرد که کشور به بن بست رسیده باشد و بخواهند از آحاد ملت نظرخواهی کنند ولی ما امروز چیزی مبهم، نامشخص و سردرگم‌آور نداشته‌ایم.

به گفته سخنگوی جبهه پایداری نظرخواهی از مردم برای ثبت نام جهت دریافت یارانه نقدی که در ابتدای سال جاری برگزار شد برگزاری نوعی رفراندوم از سوی دولت بود.  

سجادی با تاکید بر اینکه امروز نیازی به برگزاری همه‌پرسی در کشور نداریم تصریح کرد: امروز رهبری خردمندی داریم که مسائل را با ریزبینی و نظر کارشناسان بررسی می‌کنند.

کد N670196

وبگردی