آفتاب
/گزارش/

ادامه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه

ادامه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه

"تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا علیه روسیه به سبب بحران اوکراین اعمال کرده، علاوه بر آنکه به روسیه ضربه می‌زند به نفع شرکت اروپایی بزرگ نیز نیستند اما به گفته تحلیل گران و دیپلمات‌ها در آینده نزدیک نمی‌توان تخفیف این تحریم‌های اقتصادی را متصور شد زیرا اختلافات در اتحادیه اروپا لغو آن‌ها را دشوار کرده است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است: گفته شده بود فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین تلاش می‌کنند تا چند روز دیگر دور جدیدی از مذاکرات را در شهر آستانه قزاقستان به منظور فروکاستن از تنش‌هایی که عامل تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه روسیه بوده رقم بزنند. این تحریم‌ها علاوه بر تحریم‌های اختصاصی آمریکا و کاهش قیمت نفت سبب شده ارزش واحد پول روسیه شدیداً‌ افت کند.

تحریم‌های اعمال شده و اقدامات تلافی جویانه روسیه در واکنش به آن‌ها سبب شده که فشار بر نهادهای اقتصادی اروپا از جمله بانکها، شرکت‌های نفتی، شرکت‌های تولید ماشین آلات صنعتی و شرکت‌های بزرگ صادرات مواد غذایی به روسیه تشدید شوند. قوانین اتحادیه اروپا هرگونه تلاش برای کم کردن تحریم‌ها علیه روسیه را که سال گذشته میلادی در پی خشونت‌ها در شرق اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه اعمال شدند پیچیده کرده است. برای تغییر این تحریم‌ها نیاز است که همه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا با آن موافقت کنند و تحلیلگران می‌گویند در حال حاضر چنین اتفاق نظری وجود ندارد. تحریم‌های اصلی اتحادیه اروپا شامل تحریم شرکت‌های نفتی و بانک‌های روسیه و همچنین ممنوعیت صادرات سلاح و اقلام دارای کاربرد دوگانه به روسیه دست کم تا پایان ژوئیه سال جاری میلادی باقی خواهد ماند. سریعترین حالت بازبینی برخی از این تحریم‌ها ممکن است در ماه مارس صورت گیرد.

روز دوشنبه گذشته استفان سایبرت، سخنگوی آنگلا مرکر صدراعظم آلمان به خبرنگاران گفت: ما به راحتی از شدت تحریم‌ها نخواهیم کاست. تحریم‌های ما پاسخی به وضعیت ایجاد شده از سوی طرف روسی در شرق اوکراین هستند.

ترکیب تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت موجب شده واحد پول روبل روسیه نصف ارزش خود را از دست بدهد و اقتصاد روسیه نیز به سوی رکود برود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه وعده داده اقتصاد روسیه مجددا‌ً رونق خواهد گرفت اما هنوز نتوانسته طرح مشخصی برای تخفیف وابستگی سنگین روسیه به درآمد نفت و گاز ارائه دهد.

زولت دارواس، یک کارشناس اندیشکده برویگل در بروکسل اظهار کرد: فرانسه و ایتالیا جزو کشورهایی هستند که از کاستن تحریم‌های روسیه استقبال می‌کنند اما لهستان و انگلیس و کشورهای حوزه بالتیک سرسختانه مقابل این مسئله مقاومت می‌کنند.

هنوز قطعی نیست که مذاکرات برنامه ریزی شده برای 15 ژانویه در آستانه قزاقستان انجام شود. به گفته دیپلمات‌ها چند سری مذاکرات سطح بالای تدارکاتی برای دور جدید مذاکرات بر سر بحران اوکراین لازم است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه اخیراً‌ به رادیو فرانس اینتر گفت که اگر بتوان در کاستن از تنش‌ها پیشرفت حاصل کرد او در مذاکرات آستانه شرکت خواهد کرد.

وی روز دوشنبه گفت:‌ اگر پیشرفت وجود داشته باشد باید تحریم‌ها برداشته شوند اگرپیشرفتی وجود نداشته باشد تحریم‌ها باقی خواهند ماند.

اولاند همچنین گفت: تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت پوتین را تضعیف کرده است. البته او چنین چیزی را نمی‌گوید و نمی‌گذارد مردم فکر کنند کوچکترین مشکلی برای او پیش آمده است اما او در حقیقت به چند مشکل برخورده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهوری روسیه گفت تا زمانی که پیشرفت واقعی در برنامه صلح مینسک صورت نگیرد، هیچ نشست چهارجانبه‌ای برای مذاکره درباره وضعیت شرق اوکراین برگزار نخواهد شد.

این در حالی است که غول‌های تجاری بزرگ اروپا نیز دچار مشکل شده‌اند. فرانسوا اولاند با پاتریک پویان، رئیس اجرایی جدید شرکت نفتی بزرگ توتال فرانسه دیدار کرد. این دیدار با هدف بحث بر سر تحریم‌های اتحادیه اروپا انجام شد.

پویان همچون رئیس سابق توتال که در اکتبر گذشته در سقوط هواپیما در روسیه جان باخت تحریم‌ها علیه روسیه را ناعادلانه و بی ثمر خوانده است. تحریم‌های غرب به شرکت‌های اروپایی که در روسیه فعالیت تجاری داشته یا با آن تعامل تجاری دارند آسیب زده است. به عنوان مثال برخی از مشتریان روس دیگر نمی‌توانند به آن‌ها پول پرداخت کنند زیرا بدهکار شده یا بانک‌های هدف تحریم جلوی پرداخت‌های آن‌ها را خواهد گرفت. در عین حال تقاضای مشتریان روسیه نیز کاهش یافته است زیرا روس‌ها دچار مشکل مالی شده‌اند.

پاول ایوان، تحلیل گر سیاسی در مرکز سیاسی اروپا در بروکسل اظهار کرد: تلافی جویی‌های روسیه نیز به مشکلات اقتصادی اروپا هرچه بیشتر دامن زده‌اند.

مسکو در واکنش به این تحریم‌ها به مدت یک سال واردات برخی از مواد غذایی تولید شده توسط چند کشور اتحادیه اروپا را ممنوع کرد و این موضوع به دامداران لیتوانی،‌ پنیرسازان ایتالیایی و صاحبان باغ سیب در بلژیک آسیب زده است.

یک وب سایت آماری اروپا موسوم به وبسایت یورو استات اعلام کرده که روسیه 10 درصد از همه صادرات غذایی و کشاورزی اتحادیه اروپا را جذب می‌کند اما به گفته ایوان ممنوعیت این صادرات تنها باعث حذف حدود یک درصد از تولید ناخالص داخلی در همه کشورهای اتحادیه اروپا می‌شود.

دیپلمات‌های سه هیأت اتحادیه اروپا اظهار داشتند: اقدام روسیه در سال 2014 در الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود اقدام سریع برای کاستن تحریم‌های اروپا علیه روسیه را غیر ممکن کرده است و در حال حاضر هیچ اقدامی برای کاستن فشارها علیه روسیه در دست اقدام نیست.

ایوان خاطرنشان کرد: هیچ دلایل جدی برای تغییر سیاست‌ها وجود ندارد. درگیری‌ها در اوکراین ادامه دارد. گزارش ارسال خودروهای نظامی روسیه به اوکراین مطرح شده است. هیچ بهبود واقعی در وضعیت ایجاد نشده است. سیاست‌های ما تا زمانی که وضعیت موجود بهبود پیدا نکند ادامه خواهند یافت.

انتهای پیام

کد N670020

وبگردی