آفتاب
ظریف در پاسخ به ایلنا:

مذاکرات با آمریکا در محور مسائل هسته‌ای است/ حضورم در ژنو یک روزه است

مذاکرات با آمریکا در محور مسائل هسته‌ای است/ حضورم در ژنو یک روزه است

روز چهارشنبه با جان کری در ژنو دیداری خواهیم داشت که در رابطه با همه موضوعات در مسئله هسته ای و فقط هم هسته ای در دستور کار است و اینکه می شود مذاکرات را تصریح کرد و رو به جلو برد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه مذاکرات ایران و ۱+۵ فقط در موضوع هسته‌ای است٬ تاکید کرد: حضور من در ژنو در خصوص مذاکرات هسته‌ای فقط یک‌روزه است اما حضورم در اروپا بستگی به سایر برنامه‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک خود با وزیر امور خارجه قبرس که پیش از ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد٬ در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص دیدارش با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در روز چهارشنبه٬ گفت: در روزهای آینده، معاون وزیر امور خارجه روسیه به تهران می‌آیند٬ بنده نیز با ایشان ملاقات خواهم داشت و در خصوص مذاکرات هسته‌ای و نقشی که ما از دوستان روس انتظار داریم ایفا کنند، ‌گفتگو خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همچنین ما مذاکرات خوبی با دوستان چینی داشته‌ایم که در آینده وزیر امور خارجه چین نیز به تهران خواهند آمد٬ همچنین معاون وزیر خارجه چین هفته‌های پیش به تهران آمد و گفتگو‌هایی در این خصوص صورت گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: با سایر اعضای ۱+۵ که دارای روابط سیاسی هستند٬ روابط خوبی چه در تهران و چه در پایتخت‌های آنها داشته‌ایم. در ژنو نیز با سایر اعضای ۱+۵ دیدارهایی خواهیم داشت٬ مشکلی که در رابطه با آمریکا هست این است که به دلیل آنکه ما با آمریکا رابطه سیاسی نداریم٬ مذاکره ما با آنها در خصوص مذاکرات هسته‌ای محدود به حاشیه مذاکرات هسته‌ای می‌شود که این مسئله شاید رنگ بیشتری به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه مذاکرات ایران و آمریکا محدود به مسئله هسته‌ای است٬ یادآور شد: روز چهارشنبه با جان کری در ژنو دیداری خواهیم داشت که در رابطه با موضوعات در محور مذاکرات هسته‌ای در دستور کار است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: مذاکرات ما با آمریکا استثنائی است و استثنائی هم می‌ماند و محدود به هسته‌ای است و باید دید چقدر موثر است. میزان مفید بودن آن را تحت بررسی داریم و مذاکرات ما در این راستا است.

وی در باره میزان حضورش در ژنو بیان کرد: حضورم فقط در این مذاکرات یک روزه است و مذاکرات در سطح معاونین است و اینکه چقدر در اروپا باشم بستگی به برنامه‌ام در اروپا دارم٬ من جند برنامه دیگر نیز در اروپا دارم که دیدارم با کری هم در حاشیه این برنامه‌ها است.

کد N669760

وبگردی