آفتاب
در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان عنوان شد:

قلعه ضحاک تخت جمشید آذربایجان/ بخش خصوصی تامین کننده اعتبار پروژه ها

قلعه ضحاک تخت جمشید آذربایجان/ بخش خصوصی تامین کننده اعتبار پروژه ها

هشترود - سند تدبیر توسعه شهرستان هشترود با اتکا بر تامین منابع پروژه های شهرستان توسط بخش خصوصی و ایجاد زیرساخت ها از سوی دولت به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون برنامه ‌ریزی استاندار آذربایجان شرقی شامگاه شنبه در جلسه مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان شرقی و کمیته برنامه ریزی شهرستان هشترود گفت: با توجه به اینکه برنامه‌های توسعه‌ای پیشین به دلایلی چون وابستگی شدید به درآمدهای نفتی محقق نشده، رویکرد جدید در سند تدبیر توسعه استان، رویکردی علمی و با محوریت و مشارکت همه اقشار اعم از بخش‌های دولتی و خصوصی و نخبگان و صاحب ‌نظران است.

داود بهبودی در ادامه ازتدوین این سند به روش هسته‌های کلیدی به عنوان الگوی تدوین برنامه ششم توسعه کشور خبر داد و افزود: همه استان‌ها موظف شده‌اند برنامه توسعه خود را بر این اساس تنظیم کنند که شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای مناطق مختلف از جمله اهداف سند تدبیر توسعه است که البته معتقدیم در صورت استفاده درست از ظرفیت‌های ناشناخته هیچ منطقه‌ای محروم نیست و قابلیت توسعه و پیشرفت را دارد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هشترود گفت: دارا بودن اراضی وسیع کشاورزی، سد سهند، واحدهای صنعتی بزرگ، ۳۶ معدن فعال، مواد معدنی باارزش و دسترسی به آزادراه و راه‌آهن سراسری ظرفیت‌های هستند که برای توسعه هر منطقه ای نیاز است که هشترود از همه آنها برخوردار است که البته با تنگناهایی چون کشاورزی سنتی، کمبود صنایع تبدیلی محصولات این بخش، ناکافی بودن زیرساخت‌های انرژی و کمبود واحدهای فراوری مواد معدنی نیز روبروست.

معاون برنامه ‌ریزی استاندار آذربایجان شرقی از تعریف پنج هسته کلیدی برای توسعه هشترود بر اساس این قابلیت‌ها و تنگناها خبر داد و افزود: اصلاح الگوی کشت و توسعه بخش دامپروری، تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی، توسعه گردشگری، توسعه معادن و صنایع معدنی و ایجاد صنایع نفت، پتروشیمی و شیمیایی هسته های این سند هستند که مکانیزه کردن فرایند محصولات زراعی، احداث کارخانه گچ صنعتی و احداث پالایشگاه و صنایع پتروشیمی از جمله مهم‌ترین پروژه‌هایی است که برای دست‌یابی به این اهداف مورد نظر قرار گرفته اند.

بهبودی منابع تامین اعتبار این پروژه‌ها را بخش خصوصی و ایجاد زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری را سهم  دولت در جهت دستیابی به اهداف سند تدبیر توسعه شهرستان هشترود عنوان کرد.

قلعه ضحاک هشترود تخت جمشید آذربایجان است

فرماندار هشترود نیز در این جلسه قرار گرفتن در مسیر آزاد راه پیامبر اعظم (ص) و خط آهن شمال‌غرب کشور را از مهمترین مولفه های توسعه و پیشرفت این شهرستان  دانست و خاطر نشان شد: جاذبه های گردشگری و سرمایه گذاری  مانند قلعه ضحاک که به عنوان تخت جمشید آذربایجان محسوب می شود، از دیگر مواردی است که می تواند نقش مهمی در این خصوص داشته باشد و بنابراین باید برای احیای آن کارهای زیر بنایی انجام شود.

حسن مستفید همچنین از سرمایه گذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال در روستای هدف گردشگری آتش بیگ در دامنه سهند نیز خبر داد و گفت: احداث شهرک دامپروری نیز از موضوعاتی است که برای رونق بخش کشاورزی این منطقه باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام سید سعید رشادی امام جمعه هشترود نیز در این جلسه با هشدار نسبت به مهاجرت روزافزون مردم این شهرستان به شهرهای دیگر تاکید کرد: شغل بیشتر مردم این منطقه، کشاورزی است و با احداث و تکمیل پایاب سد سهند، کشاورزی دراین منطقه رونق یافته و از مهاجرت روستاییان جلوگیری می شود.

کد N669562

وبگردی