آفتاب

«خطمی»، مؤثر برای نارسایی‌های طحال و معده

«خطمی»، مؤثر برای نارسایی‌های طحال و معده

یک پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی، با اشاره به اینکه گیاه خطمی یا همان پنیرک قرمز برای نارسایی‌های طحال و معده مصرف می‌شود، گفت: گل و برگ آن خاصیت تب‌بر دارد و برای ناراحتی‌های مخاطی دستگاه تنفسی و مجاری ادراری و مثانه بسیار مفید است.

«محسن پویان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، گفت: پنیرک قرمز گیاهی است که در متون طب گیاهی ایران به نام‌های خطمی کوچک، نان کلاغ، پین دیره، خبازی، خیرو، ملوخیا، جناجی و خطمی خبازی از آن یاد شده است.

وی ادامه داد: گیاهی پایا که ارتفاع آن در شرایط مساعد به 60 تا 80 سانتی‌متر می‌رسد. فیلوتاکسی برگ متناوب و پهنک بریدگی‌های عمیق دارد که آن را به 5 تا7 قسمت تقسیم می‌کند.

این پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه برگ‌های این گیاه، دمبرگ بلند دارد، گفت: گل‌های قرمز و بنفش که در طول فصل رویش ظاهر می‌شوند، ریشه دوکی شکل و بلند و ساقه ضخیم و نسبتاً گوشت‌دار از دیگر ویژگی‌های این گیاه است.

پویان با بیان اینکه میوه‌ی گیاه خطمی مدور است که در هر خانه یک دانه قرار دارد، در خصوص موارد مصرف آن نیز افزود: در گل آن ماده رنگی به نام مالوین گزارش شده است و در همه‌ی اندام‌های گیاه مواد لعابی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در برگ‌های آن تانن و یک ماده فعال وجود دارد که محرک عضلات صاف رحم و روده‌هاست، گفت: در ماده‌ی لعابی موجود در گل‌ها «ال- آرابینوز»، «ال – رامنوز»، «دی – گالاکتورنیک اسید» وجود دارد و در برگ‌های گیاه ویتامین‌های C,B 2 ,B,A وجود دارد.

این پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه برگ و گل خطمی در گیاه درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در خصوص خواص درمانی آن گفت: خطمی مدّر بوده و برای نارسایی‌های طحال و معده مصرف می‌شود دم‌کرده برگ آن نرم‌کننده و مسکن است.

پویان در ادامه افزود: مصرف گل و برگ آن خاصیت تب‌بر دارد و برای ناراحتی‌های مخاطی دستگاه تنفسی و مجاری ادراری و مثانه بسیار مفید است و ضماد آن به صورت استفاده موضعی التهاب پوست را برطرف می‌کند.

وی اظهار کرد: دم‌کرده‌ی گل و برگ آن به‌علت وجود مواد لعاب‌دار به‌صورت غرغره برای شست‌وشوی دهان ورم حلق و التهاب گلو تجویز می‌شود.

این پژوهشگر گیاهان دارویی گفت: ضماد سائیده برگ آن برای سوختگی اعضاء، شکستگی استخوان و گزش حشرات بسیار سودمند است و مصرف دم‌کرده آن برای سرفه و خشونت صدا مصرف دارویی دارد.

پویان در خصوص نحوه‌ی مصرف گیاه خطمی خاطرنشان کرد: برای دم کردن خطمی از 10 گرم گل و یا 15 گرم مخلوط گل و برگ در یک لیتر آب استفاده می‌شود. از این دم کرده هر 3 ساعت یک فنجان مصرف ‌شود.

انتهای پیام

کد N669290

وبگردی