آفتاب
باستانی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

انتصاب فرد جناحی در معاونت خبر، نقض بی‌طرفی رسانه‌ملی است

انتصاب فرد جناحی در معاونت خبر، نقض بی‌طرفی رسانه‌ملی است

گفته می‌شود، آقای ضرغامی شخصاً تحولات را مدیریت می‌كند که نتیجه اقدامات دیده خواهد شد اما كاش آقای سرافراز پست‌های دیگر را از افراد تندرو برمی‌گزید اما در معاونت خبر شخص معتدلی منصوب می‌كرد.

شاید انتصاب پیمان جبلی، معاون رسانه‌ای جلیلی به عنوان معاون خبر، نقطه پایان تغییرات محمد سرافراز، رییس جدید صدا و سیما باشد.

قادر باستانی (نویسنده و مدرس علوم ارتباطات) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با انتقاد از این انتصاب٬ اظهار داشت: آقای سرافراز در حكمی كه برای معاونت خبر صادر كرده است، از جمله به بی‌طرفی و پرهیز از جانبداری از جناحی خاص تأكید نموده، اما انتصاب یك شخص جناحی، با این خواسته در تناقض است و این در واقع نقض بی‌طرفی رسانه ملی است.

وی افزود: با وجود اینكه رییس جدید صداوسیما در انتصابات خود، به ناحق وجود اصلاح‌طلبان به عنوان بخش مهمی از نیروهای درون‌نظام را در انتصابات خود كاملاً نادیده گرفت و همه مدیران ارشد سازمان را از یك جناح خاص برگزید، اما انتصاب معاون رسانه‌ای آقای جلیلی به سمت مهم‌ترین پست سازمانی رسانه‌ملی، صوری بودن تحولات را مشخص كرد.

وی افزود: نمی‌دانم چطور و به چه دلیل، مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور از انتصاب آقای جبلی ابراز خوشحالی كرده و آن را درست و بجا خوانده، انشاالله دلیل قانع كننده‌ای داشته باشند، اما سابقه پیشین معاون جدید خبر، نشان دهنده این است كه صداوسیما از این پس با جدیت بیشتری، خلاف جهت انتخاب مردم در 24 خرداد قدم برخواهد داشت و اگر قرار بود رویه رسانه ملی عوض شود، فرد معتدلی به این پست مهم گمارده می‌شد.

این كارشناس رسانه تأكید كرد: بخش اعظم مشكل صدا و سیما در همین معاونت خبر است. كاش آقای سرافراز همه پست‌های دیگر را از افراد تندرو برمی‌گزید، اما در معاونت خبر شخص معتدلی را منصوب می‌كرد. البته گفته می‌شود، آقای ضرغامی شخصاً تحولات را مدیریت می‌كند و در ماه‌های آینده نتیجه این اقدامات دیده خواهد شد.

باستانی تصریح كرد: آقای پیمان جبلی، در مصاحبه‌ای كه بعد از انتصاب انجام داده، بر فعالیت حرفه‌ای در حوزه خبر تآكید كرده است. اگر واقعاً صدا و سیما به مدار فعالیت حرفه‌ای بازگردد، همه مشكلات حل می‌شود. من امیدوارم ایشان رویه سابق خودشان را وانهند و ما شاهد رعایت اصول و ارزش‌های دینی و انقلابی، توأم با بی‌طرفی و پرهیز از جانبداری از جریانی خاص در صدا وسیما باشیم.

وی با بیان اینكه صدا و سیما در عرصه خبر رقابت سنگینی را با رسانه‌های خبری دیگر مخصوصاً بی‌بی‌سی فارسی دارد، خاطرنشان كرد: بخشی از مخاطبان تأثیرگذار رسانه ملی در چند سال گذشته از دست رفته اند و از رسانه‌های بیگانه تغذیه خبری می‌شوند، جذب مجدد اینها انرژی فوقالعاده ای را می‌طلبد چراكه ذائقه خبری آنان تغییر كرده و انتظار و توقع بالاتری از صدا و سیما دارند. در این رقابت باید با رعایت اصول حرفه‌ای به جذب مخاطب همت گماشت.

این استاد دانشگاه با بیان كاستی‌های موجود در واحد مركزی خبر تأكید كرد: شیوه فعلی خبررسانی و پردازش اطلاعات كه براساس سلسله مراتب و دستكاری ایدئولوژیك اخبار و قطبی‌سازی آن و تبدیل بخش خبری، به عرصه تسویه حساب با منتقدان و مخالفان حزبی انجام می‌شود، حاصلی جز قهر مخاطب نداشته است. ملاحظات منافع ملی حكم می‌كند، معاونت خبر به مدار درست فعالیت حرفه‌ای خود بازگردد.

باستانی گفت: روزنامه‌نگاران متبحری در واحد مركزی خبر كار می‌كنند. اگر ابتكار عمل دست آنها باشد، بخش بزرگی از مشكلات بخش خبر صدا و سیما حل می‌شود. درحال حاضر، اثرگذاری برخی سایت‌های خبری كه با چند نفر خبرنگار اداره می‌شود، گاه با واحد مركزی خبر برابری می‌كند. همین باشگاه خبرنگاران جوان، می‌تواند از وضعیت محفلی و ناكارآمد به یك محل رویش استعدادهای جوان تبدیل شود. اگر تصمیم‌گیری‌ها به روال علمی و حرفه‌ای گرفته شود، اهداف عالی رسانه ملی بهتر از قبل تأمین می‌شود.

این مدرس ارتباطات تصریح كرد: واقعیت این است كه ما اگر خودمان را محصور در چارچوب‌های تنگ جناحی و قبیله‌ای، مغایر با دیدگاه منطقی، روزآمد و جهان‌شمول نگه داریم، دیگر مخاطبی نداریم كه بخواهد برنامه‌های باكیفیت ما را تماشا كند. ما در یك رقابت فشرده و نابرابر جهانی هستیم. امروز رسانه‌ها به خاطر بزرگی و تجهیزات پیشرفته‌شان مورد توجه نیستند. گاهی یك سایت اینترنتی كوچك و بی‌مقدار، فقط به خاطر پیام خوب، دل مخاطب را می‌رباید. کار رسانه، بسیار پیچیده و هنرمندانه شده است. یك پیام كوتاه شخصی در یك شبكه اجتماعی، گاه چنان ولوله‌ای در دنیا ایجاد می‌كند كه بزرگترین رسانه‌های قدرتمند هم در برابر آن مبهوت می‌مانند.

وی افزود: امروز در دنیای رسانه، در فضایی قرار داریم كه شرایط به كشور ما تحمیل شده است. در حوزه فناوری ارتباطات، كسی از ما اجازه نمی‌گیرد كه امواج ماهواره‌ای را در فضای كشور پخش كند. تا پنج سال دیگر در حوزه رسانه، اتفاقاتی حاصل می‌شود كه برای همه ما عجیب و باورنكردنی خواهد بود و اصلاً مفروضات‌مان جابه‌جا خواهد شد. موبایل و تبلت در دو سه سال اخیر، چقدر شاهد تحول بوده، همین وضعیت با شتاب تصاعدی ادامه خواهد داشت و اخبار رادیو و تلویزیون، جایگاه كنونی خود را در معادلات رسانه‌ای از دست خواهند داد.

باستانی در پایان گفت: موضوع مهمی كه در حكم آقای جبلی تصریح شده، اهتمام ویژه به خبرنگاران آزاد و شهروند – خبرنگار در داخل و خارج کشور، در راستای توسعه عرصه تولید و گسترش کسب خبر و استفاده بهینه از ظرفیت‌های فضای مجازی و رسانه‌های نوین برای انتشار اخبار و اطلاع رسانی است. این امر بسیار اهمیت كلیدی دارد و توان خبری سازمان را صدچندان می‌كند، باید منتظر بمانیم و ببینیم كه واقعاً چنین اتفاقی در صدا و سیما حاصل می‌شود یا خیر؟

 

کد N669128

وبگردی