آفتاب
بخشایش در گفتگو با مهر مطرح کرد:

وخامت حال ملک عبدالله و افزایش تردد آل سعود به واشنگتن

وخامت حال ملک عبدالله و افزایش تردد آل سعود به واشنگتن

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس گفت: جای تاسف است که با وخامت حال ملک عبدالله تردد خاندان آل سعود به واشنگتن افزایش یافته و این نشان می دهد که تعیین جانشین وی در واشنگتن انجام می‌شود.

احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر با اشاره به تاثیر مرگ احتمالی پادشاه عربستان در این کشور و در منطقه گفت: نظام عربستان یک نظام پادشاهی و متمرکز و به نوعی پادگانی است، طبیعتا وقتی پادشاه آنجا فوت کند تا قدرت منسجم شود زمان بر است و این زمان تاثیر بسیاری در داخل این کشور و در سطح منطقه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه جای تاسف است که همزمان با وخامت حال ملک عبدالله رفت و آمد مقالات عربستانی با واشنگتن زیاد شده است افزود: این یعنی برای تعیین جانشین پادشاه عربستان در حال برنامه ریزی هستند که این برنامه ریزی هم در واشنگتن انجام می‌شود. این امر برای کشورهای اسلامی جای تاسف است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چون پادشاه به عنوان حلقه اصلی زنجیره حکومتی این کشور از بین می رود تاثیر بسیاری در این حکومت و در منطقه خواهد داشت که این بی ثباتی می تواند در بحث نفت، انتخاب جانشین و اختلافات خانوادگی که بین برادران آل سعود و پسران همسران ملک عبدالله بوجود می آید نمایان شود.

نماینده مردم اردستان گفت: طبق قانون وراثتی در عربستان باید برادر ملک عبدالله جانشین او شود اما ملک عبدالله می خواهد این سیر را از اینجا قطع کرده و جانشینی حکومت به پسران خودش برسد. از این رو برای جا افتادن این مسئله شاهد بی‌ثباتی در عربستان خواهیم بود که این بی ثباتی می‌تواند بر روی روابط این کشور با ایران نیز تاثیر بگذارد.

بخشایش افزود: حکومت جمهوری اسلامی ایران متوجه شده است که عربستان باید با ایران هماهنگی داشته باشد تا بسیاری از مشکلاتش در منطقه برطرف شود اما عربستان هنوز به این مسئله پی نبرده زیرا وابسته به آمریکا و حکومت های غربی است و در عین حال علاقه زیادی به برقراری با اسرائیل دارد از این رو در منطقه بدسگالی می کند.

 

 

 

کد N669107

وبگردی