آفتاب

رییس جمهور جدید سری‌لانکا به دنبال بازکردن فضای سیاسی

رییس جمهور جدید سری‌لانکا به دنبال بازکردن فضای سیاسی

رییس جمهور جدید سری‌لانکا قصد دارد به باز کردن فضای این کشور از طریق اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی، تشکیل دولت وحدت ملی، دعوت از مخالفان در تبعید برای بازگشت به کشور و مقابله با سانسور بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، میتریپالا سیریسنا، رییس جمهور جدید سری‌لانکا یک روز پس از پیروزی خارق العاده بر ماهیندا راجاپاکسه، رییس جمهور قبلی که نزدیک به یک دهه بر این کشور حکومت کرد، اکنون به گفته دستیارش قصد دارد تا دولت وحدت ملی تشکیل دهد.

راجیتا سناراتنه دستیار ارشد سیریسنا که گفته شده وزیر بهداشت دولت جدید خواهد بود گفت: سیریسنا چند روز دیگر برخی از وزرا را معرفی کرده و پس از سفر پاپ به سری‌لانکا در دولت توازن ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد:‌ سیریسنا دستور داده سریعا سانسورگری علیه وب سایت‌های مخالفان سری‌لانکا، استراق سمع تلفن‌ها و تجسس علیه خبرنگاران و سیاستمداران پایان یابد. همچنین دولت جدید سری لانکا قصد دارد از ده‌ها خبرنگار و مخالف دولت این کشور که در تبعید به سر می‌برند دعوت کند تا سریعا به کشور بازگردند.

سنارانته به خبرنگاران در کولومبو گفت:‌از اکنون به بعد شما این حق را دارید که از ما انتقاد کنید ما علیه هرکسی که در جهت تضعیف آزادی رسانه‌ها تلاش کند برخورد شدید خواهیم کرد.

سیریسنا وعده داده تا با یک برنامه صد روزه اصلاحات سیاسی و اقتصادی لازم را از جمله کاهش اختیارات رییس جمهور که راجا پاکسه در طول حکومتش آن‌ها را افزایش داده بود اجرا کند. اگرچه تا امروز (شنبه) هنوز نقل قولی از رییس جمهور جدید سری لانکا گفته نشده اما انتظار می‌رود که سیریسنا روز یکشنبه از تفرج‌گاه کندی خطاب به مردم این کشور سخنرانی کند.

سیریسنا کمی پس از آنکه تحلیف به جا آورد رهبر مخالفان در پارلمان یعنی رانیل ویکرمسینگه را به عنوان نخست وزیر دولتش تعیین کرد.

انتهای پیام

کد N668745

وبگردی