آفتاب

گزارش سازمان ملل از قتل‌عام 350 هزار تن در سودان جنوبی در سال 2014

گزارش سازمان ملل از قتل‌عام 350 هزار تن در سودان جنوبی در سال 2014

سازمان ملل در گزارش جدید خود آورده است که هنوز هیچ‌کس برای قتل عام 2014 سودان جنوبی که در آن صدها هزار تن کشته شدند و یادآور قتل عام روآندا بود، مسوول شناخته نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این گزارش که امروز منتشر شد آمده است: بیش از 350 هزار غیرنظامی در جریان دو درگیری قومی و درگیری میان نیروهای دولتی سودان جنوبی و شورشیان که در آوریل 2014 به اوج خود رسید، کشته شدند. حملات در بنیتو و بور منجر شد تا شورای امنیت سازمان ملل سودان جنوبی را به اعمال تحریم‌ها تهدید کند. مقام‌های سازمان ملل اعلام کردند که به خاطر درگیری‌ها توده‌های بزرگ اجساد در خیابان‌ها به چشم می‌خورد.

در این گزارش جدید آمده که حلات هدفمند علیه غیرنظامیان در بنتیو توسط مخالفان و شورشیان و در بور توسط حامیان دولت جوبا باید جنایت جنگی قلمداد شود.

سودان جنوبی همچنان و به دلیل نقض سه توافق آتش‌بس درگیر خشونت و ناآرامی است.

این کشور جدید التاسیس جهان واقع در آفریقا در سال 2011 از سودان جدا شد اما یک سال قبل درگیرپس از آنکه سالوا کر، رییس جمهوری سودان جنوبی و از قوم دنیکا، ریک مچار، معاون سابق خود را که از قوم نوئر است به تلاش برای سرنگونی‌اش و کودتا متهم کرد، وارد جنگی خونین شد.

سازمان ملل می‌گوید ده‌ها هزار تن از مردم این کشور کشته شده و 1.9 میلیون تن دیگر نیز به خاطر این درگیری‌ها آواره شده‌اند. بیش از 100 هزار غیرنظامی نیز برای چندین ماه است که به پایگاه‌های سازمان ملل در اطراف سودان جنوبی پناه برده‌اند. شورای امنیت مقصر بروز فاجعه سیاسی، انسانی و امنیتی در این کشور آفریقایی را رهبران بی‌کفایت آن می‌داند.

یک نمونه از قتل عام‌های وحشیانه در بنتیو در یک مسجد و در حالی رخ داد که غیرنظامیان برای فرار از دست شورشیان به آن پناه برده بودند. مابقی نیز در یک بیمارستان یا در خیابان‌ها کشته شدند. گزارش جدید سازمان ملل اعلام کرده که بیش از 280 تن در مسجد کشته شدند.

دو روز بعد از این قتل عام، یک حمله علیه پایگاه سازمان ملل در بور جایی که محل اسکان هزاران آواره است رخ داد. در آن حمله 47 غیرنظامی کشته شدند، اگرچه بسیاری از مهاجمان لباس غیرنظامی به تن داشتند اما نشانه‌ها حاکی از آن بود که آنها از نیروهای دولتی بودند.

سازمان ملل در این گزارش خواستار پایان درگیری‌ها در سودان جنوبی و نقض مکرر حقوق بشر شده و از جامعه بین‌الملل می‌خواهد تا از مذاکرات صلح حمایت کند.

دولت سودان جنوبی اعلام کرده که قرار است بین مه و ژوییه 2015 انتخابات پارلمانی برگزار کند و به مخالفان و شورشیان برای حضور در این انتخابات عفو دهد اما مخالفان این برنامه را رد کرده و اعلام کردند که در این روند شرکت نمی‌کنند.

انتهای پیام

کد N668674

وبگردی