آفتاب

تبیین ابعاد طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان

تبیین ابعاد طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان

قائم مقام شورای عالی قرآن در نشستی خبری ابعاد طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن را تبیین و تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی سرابی در این نشست با بیان اینکه اکنون در آغاز چهارمین دوره طرح هستیم، اظهار کرد: تقویم ارزیابی این طرح هر سال در دی‌ماه انجام می‌گیرد و دوره جدید آن آغاز می‌شود. دوره سوم طرح دو هفته قبل با تمکیل پرونده پذیرفته‌شدگان بسته شد.

وی ادامه داد: در دوره گذشته 384 داوطلب در طرح آزمون شرکت کردند که آزمون آن‌ها شامل آزمون‌های ورودی، نظری و عملی است. و 44 نفر از آن‌ها مدرک دریافت کرده‌اند که 18 نفر قاری قرآن و 26 نفر از مدرسان بودند.

قائم مقام شورای عالی قرآن تصریح کرد: دو مصوبه در شورای طرح ارزیابی سال جاری داشته‌ایم. یکی شرکت در آزمون به صورت ویژه و خارج از تقویم معمول بود. دوم برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه قاریان ممتاز و اساتید بود که این طرح از چند هفته آینده آغاز می‌شود.

سرابی یادآور شد: در مصوبه اول که شرکت در آزمون‌ها به صورت ویژه بود برای حفظ استانداردهای آزمون از تعداد کمی از اساتید استفاده کردیم و به تعداد کمی هم مدرک داده‌ایم بقیه اساتید هم برای شرکت در آزمون دعوت شده‌اند که مدرک تخصصی قاریان قرآن را بگیرند. در این دوره یک ساله بخشی از دروس که در طرح پیش بینی شده بود در یک دوره آموزشی ارائه می‌شود و پس از ارائه دروس اساتیدی که شرکت کرده‌اند مدرک تخصصی قرائت قرآن را می‌گیرند.

وی در پایان گفت: امیدواریم این دو مصوبه با استقبال کلیه اساتید روبرو شود تا آن‌ها ضمن استفاده از تسهیلات و مزایا رشد علمی و مهارتی هم داشته باشند.

در ادامه این نشست خبری محمدتقی میرزاجانی رئیس دبیرخانه طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم اظهار کرد: از 44 نفری که در سومین دوره طرح ارزیابی موفق شدند بالاترین مدرک رسمی جمهوری اسلامی را در حوزه قرائت و تدریس قرآن دریافت کنند 27 نفر آقا و 17 نفر از بانوان هستند.

وی ادامه داد: از این 44 نفر 18 نفر در بحث قرائت و 26 نفر در بخش مدرس و معلم موفق به کسب مدرک شدند. همچنین از این 18 نفر قاری، 17 نفر آقا و یک نفر خانم بودند و از 26 مدرس 10 نفر آقایان و 16 نفر بانوان هستند.

رئیس دبیرخانه طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم خاطرنشان کرد: در این آمار این عزیزان درجات 2 تا 4 طرح ارزیابی مدرک را دریافت کردند و پراکندگی استان‌ها از 14 استان کشور است که تهران و زنجان بالاترین عدد قبول شدگان در طرح ارزیابی را به دست آورده‌اند.

میرزاجانی خاطرنشان کرد: ما در جریان برگزاری سه دوره در طول سه سال گذشته که از اواخر سال 89 ابلاغ شد و امسال در چهارمین دوره هستیم در این سه سال گذشته شورای عالی، تجربیات خوبی به دست آورد و درصدد رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت هستیم. در بعضی از بخش‌ها هم خود شورای عالی قرآن دست به کار شد و آزمون‌های نظری و بخش عملی و مهارتی را برای بالابردن توانمندی به ظهور رساند.

وی ادامه داد: در بخش نظری منبعی تالیف نشده بود و شورای عالی قرآن وارد این بحث شد و 6 عنوان کتاب را برای تدریس با همکاری تعدادی از اساتید برجسته تالیف و به چاپ رساند و در اختیار سازمان‌ها و مراکز قرار داد که این 6 عنوان کتاب عبارتند از کتاب راهبردهای تدریس و مدیریت کلاس درسی با رویکرد قرآنی، کتاب روانشناسی رشد و یادگیری، کتاب بررسی تطبیقی روش‌های آموزشی قرآنی نونهالان، کتاب آشنایی با برنامه آموزش عمومی قرآن کریم، کتاب اولین و مهم‌ترین گام آموزش و کتاب روش‌های آموزشی.

رئیس دبیرخانه طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم ادامه داد: تقویم اجرایی 4 دوره طرح ارزیابی از 20 دی تا 20 بهمن ماه است یعنی در این ایام ثبت نام داریم که همزمان با ثبت نام شرکت کنندگان در مرحله اول طرح ارزیابی هم شرکت می‌کنند. در این مرحله ابتدا ارزیابی صورت می‌گیرد و قاریان باید صدای خود را به صورت صوتی برای سازمان ارسال کنند و مدرسان قرآنی هم باید از کلاس‌های خود فیلم تهیه کرده و ارسال کنند.

میرزاجانی تصریح کرد: در خرداد 94 مرحله دوم آزمون عملی تلاوت و مصاحبه به صورت متمرکز در تهران و شورای عالی قرآن برگزار می‌شود و نتیجه در تیرماه یعنی ماه مبارک رمضان اعلام می‌شود و آخرین مرحله آزمون که مرحله سوم است آزمون نظری و تئوری به صورت کتبی در تهران برگزار می‌شود و در شهریورماه هم بعد از آخرین مرحله مطابق به تصمیم شورا نسبت به صلاحیت‌های عمومی و مواردی که لازم است مدرسین داشته باشند صلاحیت‌های کلی را ارزیابی می‌کنیم و در آذرماه 94 مدرک به آن‌ها داده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات شورای عالی قرآن برای اطلاع رسانی این دوره از مسابقات گفت: این طرح به تدریج جای خود را باز می‌کند و اولین اقدام ما برگزاری همین نشست بود و تیزر صوتی و تصویری این طرح هم از شبکه‌های سراسری و صداو سیما پخش می‌شود. همچنین در شبکه‌های استانی هم به صورت متمادی پخش خواهد شد. همچنین ما برای بیش از 100 جلسه قرآنی که در کشور فعال است تیزرها و پوسترهایی را ارسال کرده‌ایم تا با این اتفاق قرآنی آشنا شوند و بیش از 600 موسسه فعال تیزرهای ما را دارند همچنین از طریق پیامک هم اطلاع رسانی‌هایی صورت می‌گیرد. همچنین در بهمن ماه یک دوره آموزشی برای اطلاع‌رسانی بیشتر داریم.

انتهای پیام

کد N668568

وبگردی