آفتاب
ولایتی در پاسخ به مهر:

تثبیت بیداری‌ اسلامی در کشورهای مسلمان ناممکن نیست

تثبیت بیداری‌ اسلامی در کشورهای مسلمان ناممکن نیست

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: هرچه زمان به جلوتر می‌رود مردم آگاه‌تر می‌شوند و احتمال اینکه ما به یک نتیجه مطلوب در جهت تثبیت بیداری‌ اسلامی در کشورهای مسلمان برسیم غیرممکن نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، ظهر امروز با ایبانیس کاسولیبیس وزیر امور خارجه قبرس در محل دفتر مرکز تحقیقات استراتژیک دیدار و گفت‌وگو کرد.

در پایان این دیدار علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در جمع خبرنگاران درباره دیدار صورت گرفته گفت: در این دیدار درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای صحبت‌های مثبتی داشتیم. دیدگاه جمهوری اسلامی ایران و قبرس در رابطه با مسائل مربوط به سوریه، لبنان و فلسطین و عراق بسیار به هم نزدیک است و من از ایشان بابت حمایتی که از مردم غزه در مقاومت در برابر تهاجم صهیونیستی کرده بودند تشکر کردند.

وی ادامه داد: هر دو کشور در این‌باره که باید سیاست حمایت از تروریست در منطقه که توسط بعضی از کشورهای غربی و کشورهای منطقه صورت می‌گیرد متوقف شود اشتراک نظر داشتیم و تاکید کردیم که آثار این سیاست‌های مخرب حمایت از تروریسم از منطقه فراتر رفته و به نقاط دیگر کشیده شده است.

وی با اشاره به حادثه تروریستی چند روز گذشته در فرانسه بیان کرد: ما بابت آنچه در فرانسه اتفاق افتاد متاسفیم و این حرکات تروریستی را محکوم می‌کنیم. کشتن انسان‌های بیگناه چه در منطقه خاورمیانه، چه در آسیا، شمال آفریقا، اروپا و هرکجای دیگر دنیا از نظر جمهوری اسلامی ایران نفس محکوم است و این مساله باعث تاسف ما است که تعدادی از مردم بیگناه در فرانسه کشته شده‌اند و این مساله باید هشداری برای آن دسته از کشورهای غربی و منطقه باشد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم از تروریست‌ها حمایت کرده‌اند.

ولایتی بیان کرد: زمانی که شعله پلید تروریسم بلند و تقویت شد دامنه آن به سراسر دنیا کشیده می‌شود و حتی دامن کسانی که حامی تروریست بوده‌اند را می‌گیرد. به هر حال از نظر جمهوری اسلامی ایران این یک امر خطیر است که تروریست را در هر کجای دنیا که باشد محکوم و اظهار امیدواری می‌کند که این نوع اتفاقات نگران‌کننده و تاسف‌بار باعث شود که جامعه بین‌المللی جلوی تروریسم را به صورت قاطع بگیرد.

وی درباره همزمانی این اقدام تروریستی در فرانسه با هفته وحدت و اینکه برخی معتقدند این اتفاق در پی رای فرانسه به فلسطین و با هدف تخریب مسلمانان صورت گرفته است اظهار داشت: ترور و تروریسم منطقی که قابل دفاع باشد ندارد، آنها یک منطق کور دارند و هیچگاه هیچ آیینی چه اسلام و چه غیر از اسلام این کار را تایید نمی‌کند و آن را محکوم می‌کند و کسانی که کار تروریستی انجام می‌دهند بیش از اینکه درباره کار خود فکر کنند مزدور هستند، بعضی از کشورها به این تروریست‌ها کمک مالی می‌کنند و در حقیقت این افراد، آدم‌کش‌های حرفه‌ای هستند و به هیچ‌وجه به دنبال یک هدف متعالی نیستند و یک هدف متعالی نمی‌تواند دربردارنده این نوع اقدامات شیطانی باشد و هیچگاه در منطق اسلام هدف وسیله را توجیه نمی‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در این‌باره که در آستانه بیداری‌ اسلامی در منطقه هستیم و اینکه این انقلاب‌ها با توجه به جابه‌جایی‌های قدرت در کشورهای منطقه از جمله مصر و تونس و خروج قدرت از دست گروه‌های اسلامی و شکل‌گیری گروه‌های افراطی تا چه اندازه موفق بوده‌اند گفت: تاریخ بیداری اسلامی نشان می‌دهد که این امر چه در ایران و چه در سایر کشورهای اسلامی سابقه‌ای بیش از 200 سال دارد و ایران در اغلب اوقات پرچم‌دار بوده است. مساله تحریم تنباکو یکی از نشانه‌های بیداری اسلامی در برابر استبداد و استعمار بوده است و یکی از اهداف قیام مشروطه قطع ایادی استبداد بوده که این خود نوعی بیداری اسلامی است. قیام مردم ایران برای ملی شدن صنعت نفت و در نهایت انقلاب اسلامی که ارزش‌های اسلامی را در کشور احیا، دست استبداد را کوتاه و درصدد تقویت ارزش‌های اسلامی در تمام جهان شد.

وی ادامه داد: البته در برخی از کشورها از جمله مصر اولین‌بار نبود که بیداری اسلامی به ثمر نشست و دچار مشکلات شد بلکه از زمان استعمار انگلیس مصری‌ها علیه آن قیام کردند و کاری که در مصر در زمان جمال عبدالناصر اتفاق افتاد یک نوع بیداری اسلامی بود و انقلاب الجزایر که موجب خلاصی از استعمار فرانسه شد، یک بیداری اسلامی و همچنین انقلاب تونس همین‌طور بود، بالاخره این فرازونشیب‌ها غیرمنتظره نیست و بدون تردید هرچه زمان به جلوتر می‌رود مردم آگاه‌تر می‌شوند و احتمال اینکه ما به یک نتیجه مطلوب در جهت تثبیت بیداری‌های اسلامی در کشورهای مسلمان برسیم منتفی نیست بلکه هر روز احتمال آن بیشتر تقویت می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بیانات مقام معظم رهبری درخصوص تحریم‌ها و لغو کامل آنها و اقداماتی که باید تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در این راستا انجام دهد بیان کرد: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای تاکنون هر مذاکره‌ای که انجام داده‌اند در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری و رعایت خط قرمزهایی که ایشان ترسیم کرده‌اند بوده و از این پس نیز همین‌طور است. سیاست‌ ما حفظ حقوق هسته‌ای ملت ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و حفظ دستاوردهایی است که تاکنون داشته‌ایم و با فشار تحریم‌ها ملت ایران دست از پایداری خود برنمی‌دارند و مادامی که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در چارچوبی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند حرکت کنند مورد حمایت ایشان و مردم ایران هستند.

وی ادامه داد: تا جایی که بنده از موضع‌گیری‌های مذاکره‌کنندگان اطلاع دارم همین روش مورد تایید مقام معظم رهبری را ادامه خواهند داد.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتصاب دیوید کوهن به عنوان معاون سازمان سیاه بیان کرد: سازمان سیا یک سازمان شیطانی است و هر کسی که رئیس آن باشد فرقی نمی‌کند معاون و رئیس جنسشان یکی است و از این وسیله ضداطلاعاتی که در اختیار دارند می‌خواهند در سرنوشت مردم دنیا نفوذ کرده و نفوذ آمریکا را در دنیا علیه منافع ملت‌ها افزایش دهد.

کد N668284

وبگردی