آفتاب

رئیس مجلس:وحدت و اقتصاد دو پایه امنیت / ایران اهل مدارا با تروریست‌ها نیست

رئیس مجلس:وحدت و اقتصاد دو پایه امنیت / ایران اهل مدارا با تروریست‌ها نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دلیلی برای تفرقه میان امت اسلام وجود ندارد، گفت: وحدت و اقتصاد پویا، دو پایه امنیت است.

به گزارش مهر، در ادامه سفر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به استان آذربایجان غربی، لاریجانی در همایش «وحدت و امنیت» ویژه علمای شیعه و اهل سنت در مصلی شهر ارومیه شرکت کرد.

وی گفت‌وگوی علمای تشیع و اهل تسنن در این همایش را نشانگر وحدت قشر فرهیخته کشور خواند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این جلسه نشان داد میان علما و سیاستمداران نگاه مشترکی برای حل مشکلات و اعتلای اسلام وجود دارد.

لاریجانی وحدت را از نظر عقلی امری ضروری خواند و اظهار داشت: ما همه تابع یک آیین هستیم و اصل بر وحدت است. بنیان تفکر اسلامی بر همزیستی مسالمت‌آمیز در داخل امت اسلامی و با سایر ادیان است.

وی با تاکید بر اینکه دلیلی برای تفرقه میان مسلمانان وجود ندارد، گفت: ما مسلمانان یک پیامبر و یک کتاب آسمانی داریم و به سوی یک قبله نماز می‌خوانیم. این اشتراکات کم نیست.

رئیس قوه مقننه با استناد به فرمایشات علامه طباطبایی مبنی بر اینکه میان همه فِرَق اسلامی بر اصول و فروع ضروریه، اختلافی وجود ندارد، گفت: ما دارای یک کیش و یک آیین‌ هستیم.

لاریجانی گروه‌های افراطی را بد فکر خواند و گفت: این گروه‌ها از سوی کشورهای دیگر ماموریت دارند.

وی تاکید کرد: شرایط منطقه و عالم اسلام به هر عقل سلیمی القا می‌کند که اگر اختلافی هم وجود دارد، نباید آن را به این وزن بکشانیم که کشورها را از اقتصاد و امنیت ساقط کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عدم امنیت را علت اصلی فرار سرمایه‌های اقتصادی و از بین رفتن آرامش مردم خواند و گفت: چند روز پیش در فرانسه یک عملیات تروریستی انجام شد و به واسطه آن، مدارس تعطیل شدند و آرامش مردم سلب شد، کشورهای غربی امروز بهتر می‌توانند درک کنند که مردم عراق و سوریه در چه شرایطی زندگی می‌کنند.

لاریجانی خطاب به کشورهای غربی حامی تروریسم داعش، گفت: شما امنیت را از مردم عراق، سوریه و افغانستان گرفته‌اید و اقتصاد آنها را از بین برده‌اید.

وی تفرقه میان امت اسلامی را یکی از علل به خطر افتادن امنیت خواند و گفت: جریان‌های تروریستی فقط خود را اهل حق می‌دانند و دیگران را ناحق می‌دانند. این تفکر تصنعی و دست‌ساز است و ریشه‌ای ندارد. بنابراین در تاریخ امتداد پیدا نخواهد کرد اما می‌تواند کشورها را تخریب کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر کس برای آینده اسلام نگرانی داشته باشد، تلاش می‌کند وحدت را حفظ و تقویت کند.

لاریجانی با اشاره به مرزهای طولانی آذربایجان غربی و مشکلات امنیتی این استان در ابتدای انقلاب، گفت: نگاه عقلایی علما توانست این مشکلات را حل کند.

وی نمایندگان استان آذربایجان را دارای دغدغه برای حل مشکلات دامداران، کشاورزان و صنعتگران خواند و گفت: یکی از دغدغه‌های مهم نمایندگان استان، احیای دریاچه ارومیه بود که در این مساله فعال و پیگیر بودند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به دغدغه مسئولان استان برای حل مشکلات دینی و فرهنگی، گفت: حل این مشکلات از دغدغه‌های مجلس است و در همین راستا در سال‌های اخیر بودجه حوزه‌های علمیه اهل سنت و شیعیان افزایش یافت.

لاریجانی با بیان اینکه نگاه مجلس به مسائل فرهنگی، نگاه زیربنایی است، گفت: با توجه به وجود نخبگان در کشور، ما مشکل امنیتی نخواهیم داشت. امروز ارتش، سپاه و نیروی انتظامی از قدرت امنیتی برخوردار است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جریان‌های تروریستی منطقه می‌دانند که اگر با ایران سرشاخ شوند، با آنها جدی برخورد می‌شود و نظام اسلامی اهل شوخی و مدارا با آنها نیست.

وی با اشاره به اینکه امنیت پایدار در سایه اقتصاد پویا شکل می‌گیرد، گفت: امنیت موضوع بسته‌‌ای نیست، بلکه عوامل مختلفی در تحقق آن نقش دارند. وحدت و اقتصاد پویا دو پایه امنیت هستند.

لاریجانی ادامه داد: برخی از اقداماتی که در گذشته انجام شد، دقیق نبود و مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد. یکی از آنها عدم رونق کارخانجات است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تلاش دولت و مجلس را در راستای ایجاد رونق اقتصادی خواند و گفت: این تلاش برای ایجاد امنیت است.

وی با بیان اینکه مشکلات بودجه امسال بیشتر از سال‌های قبل است، گفت: علت افزایش مشکلات، کاهش بودجه نفت است.

لاریجانی ادامه داد: به خاطر مذاکرات هسته‌ای، فشار مضاعفی به ایران آوردند. برخی کشورهای منطقه عقل‌شان کوچک است. باید کشور ما را بشناسند و بدانند که نمی‌توانند به ایران صدمه بزنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: غربی‌ها و برخی کشورهای منطقه بازی کودکانه‌ای را به راه انداخته‌اند.

وی افزود: ما به آنها گفته‌ بودیم که جریان تکفیری خطرناک است. یک جریان تروریستی را می توانید به وجود بیاورید، اما نمی‌توانید اداره کنید.

2929

کد N667984

وبگردی