آفتاب
دوشنبه در دانشگاه تهران؛

گزارش نقض حقوق بشر در آمریکا رونمایی می‌شود

گزارش نقض حقوق بشر در آمریکا رونمایی می‌شود

گزارش نقض حقوق بشر در آمریکا دوشنبه هفته جاری در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسفندیاری رییس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر در نشست خبری در این رابطه، گفت که مراسم رونمایی از گزارش نقض حقوق بشر در آمریکا از ساعت 9 تا 12 دوشنبه 22 دی برگزار خواهد شد.

وی گفت: مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر یک مرکز مردمی مستقل و غیردولتی است. افرادی از سایر کشورها با ما همکاری می‌کنند و قطعا در آینده کنفرانس‌های مختلفی در کشورهای مختلف جهان خواهیم داشت.

رییس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر یادآور شد: ما اولین بار در سال 2014 گزارش نقض حقوق بشر در داخل خاک ایالت متحده را منتشر کردیم که مورد استقبال رسانه‌ها قرار گرفت و گام موثری در جهت روشنگری بود.

اسفندیاری با بیان اینکه ما قول داده‌ایم سالانه گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در کشورها را منتشر کنیم، گفت: این گزارشات مستند، متقن و دارای منابع موثق است؛ اگرچه هیچ وقت اجازه داده نشد گزارشگران مستقل ما به این کشورها راه پیدا کنند وگرنه به جای 100 صفحه گزارش درباره نقض حقوق بشر در آمریکا ده‌ها برابر این رقم صفحه گزارش منتشر می‌شد.

رییس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر همچنین گفت که در ششم بهمن ماه گزارش نقض حقوق بشر در داخل خاک انگلستان مربوط به سال‌های 2013 و 2014 با حضور اساتیدی از سه قوه و پژوهشگران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به کشتار میلیون‌ها انسان طی دو جنگ جهانی، گفت: کسانی که چنین فجایعی آفریدند نمی‌توانند مدعی حقوق بشر باشند.

رییس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر گفت: قحطی که در نتیجه جنگ جهانی اول ایجاد شده بیش از 9 میلیون ایرانی را به ورطه مرگ کشانده است.

اسفندیاری اظهار کرد: در سال 2014 بیش از 80 هزار نفر در آمریکا زندانی بوده‌اند که بیشتر این زندانیان سیاه‌پوست و سرخ‌پوست‌ها هستند.

رییس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر گفت: 250 هزار کودک در آمریکا به خاطر جرم‌های مختلف از دزدی تا قتل مانند بزرگسالان محاکمه و مجازات شده‌اند و 10 هزار نفر از آنها در کنار مجرمین بزرگسال نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به نقض حقوق زنان در آمریکا، گفت: در سال گذشته 23 درصد دانشجویان دختر و پسر مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.

رییس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر با بیان اینکه آمریکا در رتبه 46 از لحاظ آزادی رسانه‌ها قرار دارد، گفت: سندی که درباره نقض حقوق بشر در آمریکا در روز دوشنبه منتشر می‌شود سندی 100 صفحه‌ای و کامل است که برای بهره برداری در اختیار همه قرار خواهد گرفت.

اسفندیاری با اشاره به نقض حقوق بشر در کشورهای دیگر توسط آمریکا، گفت: آمریکا در دو سال گذشته صدها حمله هوایی به پاکستان داشته است. از این طریق در یمن هم نزدیک 1100 نفر کشته شدند.

رییس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر گفت: حملات هوایی آمریکا به عراق در سال 2013 هشت هزار و 868 کشته به جای گذاشته که به همین دلیل سال 2013 مرگ‌بارترین سال برای عراقی‌ها بوده است.

وی درباره نقض حقوق بشر در انگلیس نیز گفت: در سال 2014، 235 زندانی در انگلیس جان خود را از دست داده‌اند و همچنین خودکشی در زندان‌های انگلیس 37 درصد افزایش داشته است.

رییس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر با بیان اینکه هر هفته چندین مورد خودکشی در انگلیس گزارش می‌شود، گفت که 50 درصد کودکانی که در سال 2014 در انگلیس متولد شده‌اند حاصل روابط نامشروع بوده‌اند.

اسفندیاری گفت که گزارش‌های مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر صرفا درباره آمریکا و انگلیس نیست، بلکه در آینده نزدیک درباره کشورهایی مانند بحرین نیز چنین گزارشاتی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

کد N667961

وبگردی