آفتاب

ابراز نگرانی جدی گورباچف از احتمال وقوع جنگ اتمی

ابراز نگرانی جدی گورباچف از احتمال وقوع جنگ اتمی

آخرین رهبر جماهیر شوروی هشدار داد، تنش‌های شدید و رو به افزایش میان روسیه و اروپا درخصوص اوکراین می‌تواند به جنگی اتمی منجر شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میخائیل گورباچف، آخرین رهبر جماهیر شوروی در مصاحبه‌ با روزنامه آلمانی اشپیگل گفت: ممکن است بر سر مساله اوکراین یک جنگ بزرگ رخ دهد و آن رویارویی به طور اجتناب‌ناپذیری منجر به جنگ اتمی می‌شود.

وی افزود: در سال‌های پیش رو اگر یکی از طرفین در این شرایط متشنج، خود را ببازد و نتواند تسلط خود بر مقامات داخلی‌اش را حفظ کند، نجات نخواهیم یافت. این مساله‌ای نیست که من بدون فکر و توجه درباره آن سخن بگویم. من واقعاً نسبت به این مساله نگرانم.

نگرانی گورباچف 83 ساله منعکس‌کننده اظهارات جورج سوروس، بنیانگذار انقلاب‌های رنگی در کشورهای اروپای شرقی و سرمایه‌گذار و میلیاردر معروف آمریکایی است که چند روز پیش گفته بود: اگر قیمت نفت همچنان پایین بماند، روسیه دیگر توان پرداخت بدهی‌هایش را نخواهد داشت. به نظر می‌آید اروپا خبر ندارد که به طور غیرمستقیم در معرض حمله نظامی روسیه قرار دارد و به طور عادی به کار و تجارت خود ادامه می‌دهد.

سوروس افزود: اروپا با اوکراین همانند دیگر کشورهایی که نیازمند کمک مالی هستند رفتار می‌کند نه همانند کشوری که همانند یونان و ایرلند برای ثبات یورو مهم است. وی معتقد است اروپا باید با وجود بحران مالی‌ به اوکراین وام دهد.

انتهای پیام

کد N667911

وبگردی