آفتاب
لاریجانی در همایش «وحدت و امنیت»:

وحدت و اقتصاد دو پایه امنیت / ایران اهل مدارا با تروریست‌ها نیست

وحدت و اقتصاد دو پایه امنیت / ایران اهل مدارا با تروریست‌ها نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دلیلی برای تفرقه میان امت اسلام وجود ندارد، گفت: وحدت و اقتصاد پویا، دو پایه امنیت است.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه سفر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به استان آذربایجان غربی، لاریجانی در همایش «وحدت و امنیت»  ویژه علمای شیعه و اهل سنت در مصلی شهر ارومیه شرکت کرد.

وی گفت‌وگوی علمای تشیع و اهل تسنن در این همایش را نشانگر وحدت قشر فرهیخته کشور خواند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این جلسه نشان داد میان علما و سیاستمداران نگاه مشترکی برای حل مشکلات و اعتلای اسلام وجود دارد.

لاریجانی وحدت را از نظر عقلی امری ضروری خواند و اظهار داشت: ما همه تابع یک آیین هستیم و اصل بر وحدت است. بنیان تفکر اسلامی بر همزیستی مسالمت‌آمیز در داخل امت اسلامی و با سایر ادیان است.

وی با تاکید بر اینکه دلیلی برای تفرقه میان مسلمانان وجود ندارد، گفت: ما مسلمانان یک پیامبر و یک کتاب آسمانی داریم و به سوی یک قبله نماز می‌خوانیم. این اشتراکات کم نیست.

رئیس قوه مقننه با استناد به فرمایشات علامه طباطبایی مبنی بر اینکه میان همه فِرَق اسلامی بر اصول و فروع ضروریه، اختلافی وجود ندارد، گفت: ما دارای یک کیش و یک آیین‌ هستیم.

لاریجانی گروه‌های افراطی را بد فکر خواند و گفت: این گروه‌ها از سوی کشورهای دیگر ماموریت دارند.

وی تاکید کرد: شرایط منطقه و عالم اسلام به هر عقل سلیمی القا می‌کند که اگر اختلافی هم وجود دارد، نباید آن را به این وزن بکشانیم که کشورها را از اقتصاد و امنیت ساقط کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عدم امنیت را علت اصلی فرار سرمایه‌های اقتصادی و از بین رفتن آرامش مردم خواند و گفت: چند روز پیش در فرانسه یک عملیات تروریستی انجام شد و به واسطه آن، مدارس تعطیل شدند و آرامش مردم سلب شد، کشورهای غربی امروز بهتر می‌توانند درک کنند که مردم عراق و سوریه در چه شرایطی زندگی می‌کنند.

لاریجانی خطاب به کشورهای غربی حامی تروریسم داعش، گفت: شما امنیت را از مردم عراق، سوریه و افغانستان گرفته‌اید و اقتصاد آنها را از بین برده‌اید.

وی تفرقه میان امت اسلامی را یکی از علل به خطر افتادن امنیت خواند و گفت: جریان‌های تروریستی فقط خود را اهل حق می‌دانند و دیگران را ناحق می‌دانند. این تفکر تصنعی و دست‌ساز است و ریشه‌ای ندارد. بنابراین در تاریخ امتداد پیدا نخواهد کرد اما می‌تواند کشورها را تخریب کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر کس برای آینده اسلام نگرانی داشته باشد، تلاش می‌کند وحدت را حفظ و تقویت کند.

لاریجانی با اشاره به مرزهای طولانی آذربایجان غربی و مشکلات امنیتی این استان در ابتدای انقلاب، گفت: نگاه عقلایی علما توانست این مشکلات را حل کند.

وی نمایندگان استان آذربایجان را دارای دغدغه برای حل مشکلات دامداران، کشاورزان و صنعتگران خواند و گفت: یکی از دغدغه‌های مهم نمایندگان استان، احیای دریاچه ارومیه بود که در این مساله فعال و پیگیر بودند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به دغدغه مسئولان استان برای حل مشکلات دینی و فرهنگی، گفت: حل این مشکلات از دغدغه‌های مجلس است و در همین راستا در سال‌های اخیر بودجه حوزه‌های علمیه اهل سنت و شیعیان افزایش یافت.

لاریجانی با بیان اینکه نگاه مجلس به مسائل فرهنگی، نگاه زیربنایی است، گفت: با توجه به وجود نخبگان در کشور، ما مشکل امنیتی نخواهیم داشت. امروز ارتش، سپاه و نیروی انتظامی از قدرت امنیتی برخوردار است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جریان‌های تروریستی منطقه می‌دانند که اگر با ایران سرشاخ شوند، با آنها جدی برخورد می‌شود و نظام اسلامی اهل شوخی و مدارا با آنها نیست.

وی با اشاره به اینکه امنیت پایدار در سایه اقتصاد پویا شکل می‌گیرد، گفت: امنیت موضوع بسته‌‌ای نیست، بلکه عوامل مختلفی در تحقق آن نقش دارند. وحدت و اقتصاد پویا دو پایه امنیت هستند.

لاریجانی ادامه داد: برخی از اقداماتی که در گذشته انجام شد، دقیق نبود و مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد. یکی از آنها عدم رونق کارخانجات است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تلاش دولت و مجلس را در راستای ایجاد رونق اقتصادی خواند و گفت: این تلاش برای ایجاد امنیت است.

وی با بیان اینکه مشکلات بودجه امسال بیشتر از سال‌های قبل است، گفت: علت افزایش مشکلات، کاهش بودجه نفت است.

لاریجانی ادامه داد: به خاطر مذاکرات هسته‌ای، فشار مضاعفی به ایران آوردند. برخی کشورهای منطقه عقل‌شان کوچک است. باید کشور ما را بشناسند و بدانند که نمی‌توانند به ایران صدمه بزنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: غربی‌ها و برخی کشورهای منطقه بازی کودکانه‌ای را به راه انداخته‌اند.

وی افزود: ما به آنها گفته‌ بودیم که جریان تکفیری خطرناک است. یک جریان تروریستی را می توانید به وجود بیاورید، اما نمی‌توانید اداره کنید.

به گزارش مهر، در این جلسه روح‌الله بیگی، نماینده مردم میاندوآب از طرف نمایندگان اهل تشیع استان آذربایجان غربی، محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان و عبدالکریم حسین‌زاده ـ نماینده نقده و اشنویه از سوی نمایندگان اهل سنت استان آذربایجان سخنرانی کردند.

در پایان نیز یکی از هنرمندان استان تابلویی را با مضمون «وحدت» به رئیس مجلس شورای اسلامی اهدا کرد.

برنامه بعدی لاریجانی دیدار با آیت الله حسنی، نماینده سابق ولی فقیه در استان آذربایجان غربی است.

کد N667886

وبگردی