آفتاب

رایزنی مقامات واشنگتن و لندن با مسوولان عراقی / هلاکت یک از سرکردگان داعش در فلوجه

رایزنی مقامات واشنگتن و لندن با مسوولان عراقی / هلاکت یک از سرکردگان داعش در فلوجه

مقامات واشنگتن و لندن در دیدار با مسوولان عراق در خصوص مقابله با داعش بحث و گفت‌وگو کردند. در همین حال منابع از هلاکت سرکرده نظامی داعش در فلوجه در حمله سازمان اطلاعات عراق خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک منبع امنیتی در استان الانبار در مصاحبه با شبکه سومریه‌ نیوز عراق اعلام کرد: سازمان اطلاعات نظامی عراق دست به حمله‌ای به منطقه الشورتان از توابع شهرستان الکرمه (15 کیلومتری شرق فلوجه) زد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، اظهار کرد: این حمله به هلاکت مازن اللهیبی، سرکرده نظامی داعش در الکرمه انجامید.

در عین حال، 12 تن از اعضای داعش که در داخل یکی از خانه‌ها در جنوب ناحیه بروانه در استان الانبار مخفی شده بودند، روز جمعه به هلاکت رسیدند.

در همین حال، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق اعلام کرد: آزاد سازی استان الانبار و بیرون راندن تروریست‌ها از آن، گام مهمی برای آزادسازی سایر مناطق عراق در سریع‌ترین زمان ممکن است تا آوارگان بازگردند و بازسازی این مناطق آغاز شود.

وی در دیدار با هیاتی از استان الانبار درخصوص آخرین تحولات اوضاع امنیتی در الانبار و بازسازی مناطق آزاد شده و وضعیت خدمات رسانی و مکانیزم‌های سرمایه‌گذاری در این استان بحث و گفت‌وگو کرد.

العبادی به اهمیت تشریک مساعی همگان در استان الانبار برای پاکسازی کامل تاکید کرد و عنوان داشت: آزادسای مناطق اشغال شده از دست داعش در استان الانبار و سایر استان‌های عراق نیازمند همبستگی و متحد بودن ساکنان این مناطق است.

در همین راستا اسامه نجیفی معاون رییس جمهوی عراق در کنفرانس خبری مشترک با خالد العبیدی وزیر دفاع عراق و همچنین استاندار نینوا اعلام کرد: زمان درگیری‌ها برای باز پس گرفتن شهر موصل از دست داعش نزدیک شده است و مردم عراق عاملان سقوط شهر موصل را مجازات خواهند کرد.

النجیفی گفت: مقدمه چینی برای پیروزی تاریخی علیه داعش صورت می‌گیرد. روحیه تروریست‌های داعش نیز پس از درگیری‌های سنجار (120 کیلومتری غرب موصل) از بین رفت.

همزمان وزیر دفاع عراق اظهار کرد: وزارت دفاع عراق تمام نیازهای نیروهای پیشمرگ کرد به سلاح و تجهیزات را فراهم خواهد کرد و با این افراد به عنوان بخشی از ارتش عراق تعامل می‌شود.

از سوی دیگر، نیروهای ماموریت مشترک وابسته به ارتش آمریکا اعلام کردند که ائتلاف در حملاتی مواضع داعش را در شهرهای القائم و عین الاسد در الانبار و سنجار و موصل در استان نینوا در شمال عراق هدف قرار داده است.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که در حملات جنگنده‌های ائتلاف به مناطقی در استان الانبار 17 تن از اعضای داعش به هلاکت رسیدند.

در همین حال یک منبع امنیتی کرد خاطرنشان کرد که پنج تن از اعضای داعش در شهرستان سنجار خود را تسلیم نیروهای پیشمرگ کرد کردند.

در استان دیالی نیز نیروهای امنیتی از هلاکت 12 عضو داعش در درگیری با نیروهای عراق و داوطلبان مردمی و روستاهای شمال از توابع شهرستان المقدادیه (شمال شرق بعقوبه) خبر دادند.

در همین حال، حیدر العبادی در بغداد در دیدار با سیمون کولس مسوول انگلیس امور مبارزه با داعش درخصوص تلاش‌های بغداد برای مقابله با داعش و پیروزی‌های رقم خورده علیه این گروه و خطر داعش و همچنین اوضاع سیاسی و امنیتی در عراق و منطقه و همکاری میان دو طرف در تمامی عرصه‌ها به ویژه در عرصه‌های نظامی و سیاسی بحث و گفت‌وگو کرد.

العبادی گفت: نیروهای امنیتی عراق مصمم هستند تمام مناطق عراق را از دست این گروه تروریستی خارج کنند و پیروزی‌هایی را علیه آن رقم بزنند. عقب‌گرد این دشمن نیز آغاز شده است و ما به کمک‌های بیشتری از سوی جامعه بین‌الملل برای تسریع در نابودی این گروه نیاز داریم.

وی عنوان داشت: علی‌رغم چالش‌هایی که عراق با آن مواجه است، اما دولت در تلاش است تا مناطق آزاد شده را بازسازی کند و مبالغی را برای این منظور اختصاص داده است.

همزمان، این مقام انگلیسی از موفقیت‌های سیاسی دولت عراق در عرصه‌های داخلی و خارجی استقبال کرد و گفت: اقدام عراق باعث تقویت اطمینان جامعه بین‌الملل به آن شده است.

در همین حال، مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا عنوان داشت: نیروهای آمریکایی منتظر فرا رسیدن فصل بهار هستند تا دست به حمله بزنند و آمریکا به اعمال فشار به طرف‌های مختلف ادامه می‌دهد و نیروهای عراق در پایان کار خواهند توانست دست به ضدحمله گسترده‌ای در زمانی که انتخاب می‌کنند، بزنند.

وی افزود: ما با رهبران نظامی عراق و غیرنظامیان در تماس هستیم تا آنها را ترغیب کرده و به آنها برای ضدحمله کمک کنیم. ما همچنین سایت‌هایی علیه حمایت مالی از داعش و جلوگیری از پیوستن نیروهای خارجی به این گروه به راه انداخته‌ایم.

از سوی دیگر، سپهبد بابکر زیباری رییس ستاد ارتش عراق در دیدار با ژنرال جیمز تری، فرمانده عملیات مشترک در امور عراق و سوریه درخصوص عملیات نظامی علیه داعش و تکمیل الزامات و آمادگی‌های گروه‌های ویژه برای آزادسازی شهر موصل و آموزش نیروهای ارتش عراق با نظارت کادر آمریکایی بحث و گفت‌وگو کرد.

وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: بابکر زیباری از تلاش‌های ائتلاف در زمینه مقابله با داعش قدردانی و نسبت به همکاری و هماهنگی میان هر طرف در تمامی عرصه‌هایی که با هدف تقویت توانایی‌های ارتش عراق است، اظهار خرسندی کرد.

در همین راستا، نظامیان آمریکایی آموزش نیروهای عراق را براساس روش جنگ خیابانی و جنگ خانه به خانه آغاز کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N667840

وبگردی