آفتاب

بازگشت ژنرال باسابقه به رسانه ها/پتراوس بار دیگر به دادگاه می رود

بازگشت ژنرال باسابقه به رسانه ها/پتراوس بار دیگر به دادگاه می رود

رسوایی اخلاقی که موجب کنار رفتن «دیوید پتراوس» از ریاست سازمان جاسوسی آمریکا شد بار دیگر به سراغ وی آمده و اینبار وی توسط دادستان متهم به انتقال اطلاعات محرمانه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک‌ تایمز، داستان‌ های پلیس فدرال و وزارت دادگستری آمریکا، پیشنهاد کرده‌اند که علیه دیوید پتراوس، رئیس پیشین سازمان «سیا»، اتهامات جنایی مطرح شده و وی به خاطر انتقال اطلاعات محرمانه محاکمه شود.

به نوشته این روزنامه، دادستان های ایالات متحده خواستار محاکمه رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا شده‌ اند، زیرا این احتمال را مطرح می‌کنند که او اطلاعات محرمانه دولتی را، در زمانی که با «پائولا برادول» رابطه داشته، به او انتقال داده است.

برادول فردی بود که برای نگارش خاطرات پتریوس با وی همکاری داشت اما بعدها مشخص شد که پتراوس با این زن رابطه خارج از چارچوب داشته است. جریان رسوایی پتراوس از آنجا آغاز شد که یک زن نزدیک به رئیس سازمان سیا به نزد اف.بی.آی رفت و از دریافت نامه های تهدید آمیز از سوی "پائولا برادول" خبر داده بود.

تحقیقات اف.بی.ای در این رابطه ادامه داشت تا آنکه تحقیقات نشان داد که ای‎میل هایی میان پتراوس و برادول رد و بدل شده است.

تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا بر موضوع مطرح شده در مورد دسترسی برادول به ایمیل پتراوس در سازمان «سیا» و نیز برخی دیگر اطلاعات محرمانه، متمرکز است.

چنانچه گزارش نیویورک‌ تایمز درست باشد و چنین درخواستی مطرح شده باشد، اریک هولدر، دادستان کل ایالات متحده، در موقعیتی قرار می‌گیرد که در این مورد تصمیم بگیرد.

پتراوس تا سال ۱۳۹۱ ریاست سازمان «سیا» را بر عهده داشت و پس از آن جای خود را به جان برنان داد. وی پس از آنکه روابطش با خانم برادول به طور عمومی برملا شد، از سمت خود کناره‌گیری کرد. تا پیش از افشا شدن این رابطه پتریوس از خوشنام ترین مقامات حاضر در آمریکا محسوب می شد و به موجب عملکرد مناسب در عراق حتی از او به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 یاد می شد. 

پتراوس علاوه بر سازمان سیا فرماندهی نیروهای آمریکایی هم در عراق و هم در افغانستان را نیز بر عهده داشته است.

روزنامه نیویورک‌ تایمز می نویسد که این مقام عالی رتبه پیشین سازمان سیا انتقال اطلاعات محرمانه به پائولا برادول را رد کرده است. رابرت بارنت، یکی از وکیلان او، از بیان نظر در این مورد خودداری کرده است.

سخنگویان پلیس فدرال آمریکا «اف‌.بی‌.آی» و نیز وزارت دادگستری آمریکا تا کنون نظری در این مورد نداده‌ اند.

کد N667560

وبگردی