آفتاب

عزم ارتش نیجریه برای بازپس‌گیری مناطق تحت تصرف بوکو حرام

عزم ارتش نیجریه برای بازپس‌گیری مناطق تحت تصرف بوکو حرام

ارتش نیجریه قصد آزادی مناطق اشغال شده توسط گروه بوکو حرام را دارد در حالی که این گروه تروریستی بخش بزرگی از منطقه بورنو را تصرف کرده است و عفو بین‌الملل نیز از بدترین اقدام جنایی گروه بوکو حرام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت دویچه وله، گروه بوکو حرام پس از یک رشته حملات در نزدیکی دریای چاد در شمال شرق نیجریه، شهر "بقا" (Baga) و پایگاه مهم نظامی در این منطقه را تصرف کرد.

براساس گزارش‌ها، صدها نفر از نظامیان دولتی و نیز ساکنان غیرنظامی شهر فرار کرده‌اند. اکثر آوارگان به چاد، کشور همسایه رفته‌اند.

این مقام دولتی نیجریه به دلیل ادامه عملیات ارتش از اعلام جزئیات این موضوع خودداری کرد.

الحاج بابا آبا حسن، از مسئولین شهر بقا به روزنامه "دیلی تروست" گفته است پس از اشغال شهر بقا نیروهای بوکو حرام خانه به خانه مردم را جستجو می‌کردند و افرادی را که در خانه‌هایشان مانده بودند به قتل رساندند.

به گقته او ارتباطات تلفنی در منطقه جنگ‌زده بسیار ضعیف شده و اخبار و اطلاعات دیرهنگام می‌رسد.

در تازه‌ترین گزارش‌ها ارتش نیجریه اعلام کرد، قصد آزادسازی منطقه اشغال شده توسط گروه بوکو حرام را دارد.

بی بی سی در گزارش خود آورده است که بیش از ۷۰ درصد ایالت بورنو در تصرف نیروهای بوکو حرام قرار گرفته است.

طی درگیری‌های اخیر در نیجریه عفو بین‌الملل نیز از قتل و عام صدها نفر در نیجریه خبر داد. دانیل ایر، کارشناس نیجریه این سازمان در یک اطلاعیه مطبوعاتی اعلام کرد که حمله و کشتار اخیر شبه نظامیان بوکو حرام بدترین اقدام آنان علیه افراد غیرنظامی بوده است.

آژانس سازمان ملل در امور پناهندگان نیز از فرار حدود ۷۳۰۰ نفر از مردم این کشور به چاد خبر داد.

سازمان ملل همچنین اعلام کرده است که بیش از ۶۵۰ هزار نفر از مردم نیجریه به دلیل حملات تروریستی گروه بوکو حرام به کشورهای همسایه نیجریه پناه برده‌اند.

قرار است ۱۴ فوریه در نیجریه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. به رغم حملات مرگبار گروه بوکو حرام، جاناتان گودلوک رهبر این کشور مبارزه انتخاباتی خود را آغاز کرد.

گروه بوکو حرام که عقاید به‌ شدت ضد غربی دارد در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد. ایالت "بورنو" پایگاه اصلی بوکو حرام است و به‌طور هدفمند، مسیحیان را مورد حمله قرار می‌دهد. از سال ۲۰۰۹ این گروه بار‌ها دست به حملات مرگبار زده و هزاران غیرنظامی را تاکنون کشته است.

بوکو حرام برای برقراری یک "حکومت اسلامی" در شمال نیجریه می‌جنگد و خواستار اجرای قوانین شریعت اسلامی، تعطیلی تمام مدارس مدرن و آموزش قوانین اسلام به زعم خود در سراسر نیجریه است.

انتهای پیام

کد N667348

وبگردی