آفتاب

پیشنهاد لاریجانی به علمای اسلام برای تدوین بیانیه‌ای در محکومیت رفتارهای تروریستی

پیشنهاد لاریجانی به علمای اسلام برای تدوین بیانیه‌ای در محکومیت رفتارهای تروریستی

رئیس مجلس شورای اسلامی به علما و رجال جهان اسلام پیشنهاد کرد بیانیه روشنی را تدوین و امضا کنند که بگویند رفتارهای تفرقه‌انگیز و یا تروریستی را قبول نداشته و محکوم می‌کنند.

 

 

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی که در اختتامیه بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی سخن می‌گفت، با اشاره به مسائل منطقه،‌ رفتارهای تروریستی و یا حتی کاهش درآمدهای نفتی اظهار کرد: ما می‌فهمیم پیام این موضوع چیست، اما آن‌ها اشتباه می‌کنند و یا زد و بندی کرده‌اند که در مذاکرات هسته‌ای که با غربی‌ها داریم فشار بیشتری بیاورند.

 

رئیس قوه مقننه همچنین اظهار کرد:‌ ما در زمان جنگ کل درآمدمان 7-8 میلیارد دلار بیشتر نبود، اما امروز خارج از این مساله 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به علما و رجال جهان اسلام پیشنهاد کرد در مقابل شگرد غربی‌ها کاری کنند که تاثیرگذار باشند و علمای جهان اسلام بیانیه‌ای را برای محکوم کردن رفتارهای تفرقه‌انگیز یا تروریستی تدوین کنند که این مساله می‌تواند جهت‌های فکری را حفظ کند.

 

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور علما و صاحب‌نظران جهان اسلام در این کنفرانس اظهار کرد: حضور این صاحب نظران در ایران برای این مهم بسیار ارزشمند است مخصوصا با حوادث پی درپی که در صحنه جهانی به وقوع پیوسته و هرکدام هم امواجی را برای دنیا ارسال کرده؛ این نشست بسیار مهم بوده و پیامی که از آن منتشر می‌شود پرتاثیر است.

 

لاریجانی با اشاره به شرایطی که امت اسلامی با آن مواجه است، اظهار کرد:‌ بعد از فراز و فرودها و انشعابات و مشکلاتی که در قرون گذشته در امت اسلامی وجود داشت و تبعاتی که در پی داشت مشرب‌های مختلف از نظر فکری و سیاسی ظهور یافتند اما شرایط کنونی متفاوتی را در چند دهه اخیر مشاهده می‌کنیم.

 

وی تصریح کرد: طی چند دهه اخیر شرایط امت اسلامی و تحولات آن چشمگیرتر بوده و تعیین‌ کننده‌تر شده است، زیرا هم وزن امت اسلامی تغییر کرده و هم جنس تهدیدات از نوع دیگری است.

 

رئیس نهاد قانونگذاری خاطرنشان کرد: بنابراین باید این یک بخش را خوب تشخیص داد. اینکه چه افرادی می‌توانند برای کمک به شرایط فعلی مسلمانان فعال شوند، بستگی به یک تحلیل درست دارد.

 

لاریجانی خاطرنشان کرد: در یک نگاه کلی می‌توان ترسیم کرد که حوزه‌ای که از آن با عنوان امت اسلامی یا دولت‌های اسلامی یاد می‌کنیم از ظرفیت و افراد متخصصی برخوردار شده است که حتی شاید طی یک سال قبل حضور متفکرین به این شکل را نداشتیم. البته در طول تاریخ مفسرین و حکمای بزرگی وجود داشتند اما در رشته‌های مختلف تا این اندازه تخصص نبوده است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که «طی 3-4 دهه اخیر خیز مهمی در امت اسلامی برداشته شده است» گفت: این جهش در اکثر کشورها از جمله اندونزی، پاکستان، الجزایر و ... بوده است که دستاوردهای مختلفی داشته البته در ایران نیز همین‌گونه است و ما شاهد نوعی جهش در حوزه فناوری، پزشکی، سلول‌های بنیادی، نانو و بیوتکنولوژی بوده‌ایم، مساله هسته‌ای هم آن قدر سروصدا کردند که همه مطلع هستند.

 

لاریجانی با تاکید بر این‌که «ظرفیت مهمی در اکثر کشورهای اسلامی ایجاد شده است» گفت: این ظرفیت تنها در حوزه تحقیقات نیست آگاهی نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی نیز افزایش پیدا کرده است و تقریبا مساله فراگیری در دنیا است که البته یک بخشی از آن به سیستم‌های ارتباطی و بخش دیگر مربوط به امت اسلامی است.

 

وی با اشاره به این‌که «در هیچ زمانی تا اندازه امروز نیروی مستعد در صحنه وجود نداشته است» گفت: تحولاتی که در دهه اخیر در کشورهای مختلف شاهد هستیم نتیجه تحولی است که در زمینه حضور جوانان به وجود آمده، البته این‌ها مقدماتی داشته که خیلی از مصلحان و صاحب‌نظران برای آن تلاش کرده‌اند.

 

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در انقلاب اسلامی نیز نوع فکری که امام منتشر می‌کرد برای امت اسلامی که دشمن در چه صفی ایستاده است واضح بود. لذا تحولات زیادی در این سه دهه را در جغرافیای اسلامی شاهد هستیم. در واقع این روشن‌بینی و بصیرت از شرایط بیش از قبل در امت اسلامی وجود دارد گرچه ممکن است به دلیل عدم درک درست از بین برود.

 

رئیس مجلس با تاکید بر این‌که «جایگاه کشورهای اسلامی و منطقه از لحاظ موقعیت ژئوپلتیکی مهم است» گفت: این هم یک وضعیتی است که آورده امت اسلامی می‌باشد. درواقع در کنار این حرکتی که در کشورهای اسلامی به سمت دموکراتیزه شدن وجود دارد یک ظرفیت پرارزشی می‌باشد.

 

وی تصریح کرد: دموکراتیک شدن کشورهای اسلامی گرچه ممکن است ابتدا مشکلاتی را ایجاد کند اما ظرفیت حضور مردم در سرنوشت‌شان یک پشتوانه بزرگ برای آن‌ها بوده و پایداری در حکومت‌ها را به وجود می‌آورد.

 

لاریجانی با بیان این‌که «در کنار تغییر شرایط کشورها قدرت‌های بزرگ هم شرایط‌شان تغییر کرده است» اظهار کرد: ظرفیت امت اسلامی، مخاطرات و تهدیدات و شرایط حریف و کشورهای قدرتمند سه ضلعی هستند که باید با هم دیده شوند، کشورهای قدرتمند مشکلاتی را برای امت اسلامی به ویژه بعد از جنگ جهانی ایجاد کردند و تقسیم بندی‌هایی که صورت دادند تحمیلی بوده و به نوعی فروش کشورهای اسلامی بود اما امروز شرایطشان متفاوت شده است.

 

وی با بیان این‌که «افراطی‌گری و حرف‌های نسنجیده گفتن عامل سوءاستفاده دیگران شده است» گفت: البته عده‌ای نقش تاسیسی دارند و در جای دیگر بسترهایی برایشان فراهم است. البته برخی کشورها که نقش تاسیسی دارند عمدتا کشورهای اسلامی نیستند اما بسترهایش در جامعه اسلامی فراهم بوده است لذا باید توجه کرد که چرا این بسترها به وجود آمده است.

 

لاریجانی یادآور شد: به عنوان مثال در سوریه بارها به برخی از دوستانی که از منطقه به ایران می‌آمدند گفتیم که اگر این مسیر را ادامه دهید با موج جدیدی مواجه می‌شوید اما آن‌ها این موضوع را قبول نداشتند لذا مشکلاتی را برای امت اسلامی به وجود آوردند.

 

وی افزود: به خاطر دارم یکی از وزرای خارجه کشورهای منطقه که به ایران آمده بود با حالتی حرف می‌زد که احساس می‌کرد گام نهایی را می‌خواهد بردارد اما بعد از اینکه با وی بحث شد که شرایط سوریه با سایر کشورها متفاوت است با لبخندی گفت تا 2 هفته دیگر نتیجه را خواهید دید.

 

لاریجانی خاطرنشان کرد: اینها یک هوس است. کشوری که خام می‌اندیشد این مصیبت‌ها را به وجود می‌آورد. امروز آن‌ها باید پاسخ دهند که با خامی و هوس مشکلاتی را به وجود آورده‌اند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که «ایجاد ساختار دموکراتیک توسط مردم امکان‌پذیر است» گفت: ما معتقدیم دموکراتیک ایجاد کردن را خود مردم باید ایجاد کنند با توپ و تانک امکان‌پذیر نیست. مسائل بحرین هم همین‌گونه است. با توپ و تانک امکان پذیر نمی‌شود و مسائل حل نمی‌گردد. این نظر ایران بود اما دیگران نظر دیگری داشتند.

 

لاریجانی با اشاره به اتفاقات و حرکت‌های تروریستی در کشورهای افغانستان، عراق و سوریه اظهار کرد:‌ سوال جدی این است که چطور است هرجا که آمریکا کشوری را اشغال می‌کند پس از آن جریان تروریستی از آنجا به وجود می‌آید این نشان می‌دهد که آن‌ها هم رفتارشان به گونه‌ای است که واکنش‌هایی را ایجاد می‌کند و این به همان بسترها برمی‌گردد.

 

وی با اشاره به اظهارات برژینسکی در مورد مسائل کشورهای مسلمان و خاورمیانه و انزجار مردم این کشورها نسبت به آمریکا گفت: امیدوارم حرف‌هایی که می‌زنند فهمیده باشند که درک درستی است.

 

لاریجانی افزود: بستری که امروز رفتارهای تند از آن ساخته می‌شود به نوعی تحقیرشدگی است و هرچه آمریکا و غرب بیشتر این کار را انجام دهند واکنش آن‌ها افزایش می‌یابد و جریان‌های تروریستی به وجود می‌آید.

 

رئیس قوه مقننه ادامه داد: این چه مذاکراتی است که جان کری به وجود آورده؟ یک تمسخر سیاسی بیش نیست که در کرانه باختری تعداد یهودی‌ها تا آن اندازه اندک بود که امروز بیشتر شده است. در دوره‌ای مذاکرات صلح انجام دادند اما به جای اینکه جایگاه مسلمانان و فلسطینی‌ها را افزایش دهند جایگاه یهودی‌ها و مهاجرین را افزایش دادند. بنابراین وقتی این گونه رفتار می‌کنند انتظار دارند که دیگران ناراحت نشوند.

 

لاریجانی تاکید کرد: تا وقتی غرب رفتارهای خود را علاج نکند این مشکلات درست نمی‌شود.

 

وی با اشاره به مساله اخیر تروریستی در فرانسه اظهار کرد: وضعی که در فرانسه در دو سه دهه اخیر شاهد هستیم یک حرکت تروریستی جنون آمیزی است، اما آن‌ها به جای اینکه درک درستی از اقدام جریان تروریستی داشته باشند باید عذرخواهی کنند و بگویند در سوریه چه اتفاقی افتاد اما باز هم گردن کلفتی می‌کنند لذا به جای اینکه رفتار علاج‌گونه‌ای داشته باشند کینه‌ورزانه عمل می‌کنند بنابراین تا وقتی غرب با نفرت به عالم اسلام نگاه کند مشکلات حل نمی‌شود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قضایای فرانسه نشان می‌دهد که آن‌ها در سوریه به تروریست‌ها کمک کردند و الان باید بفهمند که اشتباه کردند. خب بیایند بگویند که اشتباه کردند. مردم سوریه و یا عراق حق ندارند سوال کنند چرا این وضع برایشان به وجود آمده است. سلاح که از کره مریخ نمی‌آمد این کشورها و یا ایادی‌شان در منطقه به آن‌ها می‌دادند.

 

لاریجانی ادامه داد: ما از ابتدا با این جریان‌های تروریستی مخالف بودیم و شاهد بودیم که اینها با ما درگیر می‌شدند و امروز هم می‌گوییم که این رفتارها مشکلی را حل نمی‌کند.

 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد: ایران هیچ وقت نگاه تجاوزآمیزی به سایر کشورها نداشته است، آیا آن‌ها نبودند که جمع شده و به ایران تجاوز کردند که جنگی که صدام علیه ما راه انداخت نمونه آن است و حتی بسیاری از کشورهای منطقه پشتیبان آن‌ها بودند. ما بعد از جنگ هم نخواستیم این مساله را به رویشان بیاوریم.

 

رئیس قوه مققنه با اشاره به جنگ 22 روزه و همچنین جنگ 33 روزه لبنان گفت: در جنگ 33 روزه لبنان می‌گفتند که حزب الله شیعه است، کمک نمی‌کنیم اما در جنگ 22 روزه غزه که سنی بودند باز هم نمی‌خواستند کمک کنند می‌گفتند جنگ فارس‌ها است. این جنگ 22 روزه تمام شد اما کارهای آن‌ها در تاریخ ماند.

 

لاریجانی با اشاره به این‌که «این کشورها می‌خواهند در امت اسلامی اختلافات فرقه‌ای ایجاد کنند» گفت: پیشنهاد می‌شود قانون برادری که یک قانون مهم در تفکر اسلامی است و در جای دیگری به این سنخ نداریم جایگاه خود را پیدا کند. در زمان پیامبر این مساله اثر داشت. اثرات اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی اما اکنون جایگاه خودش را پیدا نکرده است و باید به این موضوع توجه کرد.

 

وی با اشاره به تاثیر اعلام موضع نخبگان گفت: در زمانی موجی از جریان‌های اومانیستی در غرب به وجود آمد که نتیجه آن انتشار بیانیه اومانیستی 1973 بود گرچه مطالبش اکنون کهنه شده است اما در آن زمان بسیار مهم بود.

 

لاریجانی با اشاره به تاثیر موضع‌گیری نخبگان اظهار کرد: مهم‌ترین مساله‌ای که امروز با آن مواجه هستیم جریان افراطی و تکفیری است که آبروی اسلام را می‌برد. تردید نکنید که در پشت صحنه به دلیل کارهایی که انجام می‌دهند جشن گرفته‌اند لذا پیشنهاد می‌شود که برای مقابله با شگرد آن‌ها علمای جهان اسلام بیانیه‌ای را برای محکوم کردن رفتارهای تفرقه انگیز و تروریستی تدوین و امضا کنند.

 

1717

کد N666996

وبگردی