آفتاب
بیست‌وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی

حدادعادل: دعوت به وحدت در جهان اسلام باید بر پایه درک‌های مشترک باشد

حدادعادل: دعوت به وحدت در جهان اسلام باید بر پایه درک‌های مشترک باشد

رئیس فراکسیون اصولگراین مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که «معجزه وحدت بر پایه اعتقاد دینی را در انقلاب اسلامی مشاهده کردیم» به حادثه رخ داده در فرانسه اشاره کرد و گفت: تروریست‌ها بلای عالم‌گیری است و آن کسانی که ایجاد کرده‌اند از خطر آن مصون نخواهند ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامعلی حدادعادل در سومین روز از بیست‌وهشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با عنوان "امت واحده اسلامی؛ چالش‌ها و راهکارها" و در نشست تکریم شخصیت‌های تقریبی اظهار کرد: مسئله وحدت بین مذاهب اسلامی از آغاز اسلام در متن قرآن،‌ حدیث و سیره بوده و همواره با ظهور اسلام نگرانی از اختلاف و تفرقه وجود داشته است و خطاب به صریحی که در قرآن آمده حکایت از آن می‌کند که از روز نخست اسلام موضوع وحدت اهمیت داشته و نسبت به تفرقه این نگرانی وجود دارد.

وی افزود: علمای اسلام در طول قرن‌ها هر کدام به نحوی تلاش کرده‌اند تا مانع گسترش تفرقه شوند. اما در دو سه قرن اخیر که قدرت دولت‌های استعماری فزونی گرفته و جهان اسلام دچار ضعف و انحطاط شده یک موج جدیدی و یک حرکت تازه‌ای برای ایجاد وحدت پیدا شده و قهرمان‌های تازه‌ای برای این میدان پدید آمده‌اند.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قبل از ظهور استعمار غربی در کشورهای اسلامی عامل تفرقه از درون اسلام یعنی مسلمانان با یکدیگر بود. اما در این یکی دو قرن اخیر علاوه بر عوامل تفرقه‌زای داخلی دست دشمن بیگانه بر‌آن عوامل اضافه شده است.

حدادعادل با اشاره به این‌که «برنامه‌های تفرقه‌افکن استعمارگران آشکار است» گفت: اما در این دوران جدید در مقابل این تفرقه مضاعفی که هم از درون و هم از بیرون کیان اسلام را تهدید می‌کرده شخصیت‌های ارجمندی پیدا شدند که در این راه سراسر عمر خود را جهادگونه سپری کردند.

وی، امام موسی صدر (ع) را یکی از این شخصیت‌ها عنوان کرد و افزود: امام موسی صدر (ع) از جمله شخصیت‌هایی است که از حیث نقشی که در ایجاد وحدت میان شیعه و سنی در لبنان داشته از او به عنوان الگو یاد کرده و احترام می‌گذاریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شیخ سعید شعبان را یکی دیگر از این شخصیت‌ها عنوان کرد و گفت: آیت الله واعظ زاده از دیگر شخصیت‌هایی است که ده‌ها سال است قلم و قدم و بیان و مدیریت خود را در راه وحدت اسلامی صرف کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: مذهب همانطور که وقتی از رهگذر وحدت وارد عمل شود قوی‌ترین نیرو است وقتی دچار تفرقه شود به همان اندازه این نیرو برای اصل مذهب خطرناک است که اگر درست استفاده شود بسیار موثر است و اگر آن نیرو به صورت تخریبی وارد عمل شود به همان اندازه مضر خواهد بود.

حدادعادل با تاکید بر این‌که «معجزه وحدت بر پایه اعتقاد دینی را در انقلاب اسلامی ایران مشاهده کردیم» گفت: ملت ایران دستشان خالی بود، سلاح نداشت و پولی در اختیار نداشت که از نهضت پشتیبانی کند و نیز رسانه‌ای در اختیار نبود و حزب تشکیلات داری در اختیار نبود، لذا مطابق محاسبات معمولی هیچ کس نمی‌توانست انقلاب اسلامی در ایران را پیش بینی کند اما یک عامل در محاسبات نیامده بود که آن وحدت بر پایه اعتقادات دینی بود که امام از این عامل استفاده کرد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این 36 سالی که از انقلاب اسلامی گذشته است همان عاملی که باعث پیروزی بود همان عامل باعث دوام و بقای جمهوری اسلامی ایران و انقلاب در برابر این همه فشار و تحریم شده است. در واقع این یک نمونه واقعی از نیرومندی امت اسلامی بر پایه وحدت دینی است.

حدادعادل با اشاره به این‌که «خطری که امروز جهان اسلام را تهدید می‌کند از تفرقه دینی برخاسته است» گفت: هم اندیشی وحدت اسلامی و این جلسه سال‌هاست که برپا می‌شود، اما یقین دارم هیچ گاه علمای حاضر در این مجمع به اندازه امسال نگران تفرقه در عالم اسلام نبوده‌اند چون مذهب در مقابل مذهب قرار گرفته است که نمونه آن در اوضاع عراق، افغانستان،‌ لبنان، سوریه و ... می‌بینیم.

نماینده مردم تهران در مجلس بر ضرورت توجه به واقعیت‌های جهان اسلام تاکید کرد و افزود: وحدت آرمان مقدس است اما این وحدت و آرمان مقدس را با توجه به واقعیت‌ها باید جستجو کرد که رهبری مکررا‌ً گوشزد کرده‌اند که آرمان‌گرایی را با واقع بینی همراه کنیم لذا واقعیت‌هایی در جهان اسلام است که باید در کنار وحدت لحاظ شود.

وی در ادامه با بیان این‌که «دعوت به وحدت در جهان اسلام باید بر پایه درک‌های مشترک باشد» گفت: یعنی به جای بحث مفصل درباره اختلافات تاریخی درباره گرفتاری‌های معاصر بحث کنیم لذا امروز چه شیعه و چه سنی باشیم مشکلات و دشمن مشترک داریم. امروز همه جهان اسلام از نظر اقتصادی عقب مانده است، امروز همه جهان اسلام چه شیعه و چه سنی جایگاه مناسب خود را در جهان ندارد.

وی افزود: به عنوان مثال یک کشور اسلامی مثل بوسنی در اروپا شاهد بودیم که چه بر سر آن آمد. مسلمانان چه کاری توانستند انجام دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود حادثه تروریستی در فرانسه را محکوم کرد و افزود:‌ این تروریست‌هایی که پرورش یافته و زاده شده توسط دشمنان اسلام هستند، اکنون در مرکز پاریس ناامنی ایجاد می‌کنند و این بلای عالم گیری است که گرچه برای ضربه زدن به عالم اسلام به وجود آمده اما آن کسانی که ایجاد کرده‌اند از خطر آن مصون نخواهند ماند.

انتهای پیام

کد N666907

وبگردی