آفتاب
در دیدار با گلزاری انجام شد

تاکید علمای قم بر ازدواج جوانان

تاکید علمای قم بر ازدواج جوانان

امام جمعه موقت قم گفت: سیاست‌هایی که درخصوص ترغیب جوانان به ازدواج یا فرزندآوری شده تا کنون جواب نداده و نیازمند بررسی کارشناسی مشکلات هستیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) از قم ، آیت‌الله ابراهیم امینی عصر پنج‌شنبه در دیدار با محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و مدیران و مشاورین حوزه جوان تصریح کرد: باید بررسی کنیم که چرا به این وضع دچار شده‌ایم و چرا جوان‌های ما از ازدواج فرار می‌کنند، حتی آنها که شغل دارند به سمت ازدواج نمی‌روند و آنهایی که بچه‌دار می‌شوند چرا برای داشتن فرزند بیشتر اشتیاق از خود نشان نمی‌دهند.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری با طرح این سئوال که چرا مشکلات متعددی گریبانگیر جوان‌ها است، تصریح کرد: مهم علت‌یابی بروز این اتفاقات در جامعه و به خصوص در بین جوانان است، هر چند وسایل ارتباط جمعی نظیر صدا و سیما، اینترنت و فضای مجازی در این زمینه موثرند و باید برای مقابله با مشکلات موجود در این زمینه نیز به صورت جدی کار کنیم.

آیت‌الله امینی با تاکید فراوان بر مساله فرهنگ سازی در زمینه ازدواج جوانان ، راه اندازی مجمع خیرین ازدواج و برگزاری جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان را اقدامی مناسب در جهت فرهنگ‌سازی و تسهیل مساله ازدواج عنوان کرد و افزود: امروز جوانان مشکلات فراوانی دارند و از آقای روحانی تشکر می کنم که مسئولیت جوانان را به فردی سپرده که از خبرگان این حوزه است و سالها در زمینه جوانان فعالیت موثر داشته است.

وی با بیان اینکه در ماده دهم قانون اساسی نسبت به مسئله ازدواج تاکید زیادی شده است، اضافه کرد: به جوان دختر و پسر جامعه گفتیم برود دانشگاه و در دانشگاه‌ها رشته‌هایی ایجاد کردیم که بعضی از آنها کاربرد آنچنانی در جامعه ندارند.

آیت‌الله امینی خاطرنشان کرد: در این میان دانشگاه آزاد هم اضافه شد اما ما هیچ وقت فکر نکردیم که این تحصیل‌کرده‌ها کجا باید مشغول کار شوند در حالی که همه آنها نیز مدرک می‌گیرند.

وی افزود: به این موضوع هم فکر نکردیم که آیا رقابت دختران و پسران بر سر مدرک گرفتن و دنبال اشتغال بودن به نفع نظام است؟ به همین خاطر است که اشتغال به مشکلی بزرگ برای جوانان تبدیل شده است.

آیت‌الله امینی افزود: البته فارغ‌التحصیل‌های ما چندان هم کاردان نیستند چون بعضی از دانشگاه‌ها خوب کار تربیت و آموزش را انجام نمی‌دهند و حتی ما فکر نکردیم که دختر خانم‌هایی که برخی رشته‌های نامناسب با خانم‌ها را می‌خوانند آیا شغل همان مدرک را هم نمی‌خواهند؟

وی یادآور شد: در برخی از نهادها وقتی می خواهند استخدام نیرو داشته باشند دختران را انتخاب می‌کنند چون دخترها کمتر انتظار دارند و حقوق کمتر هم می‌گیرند در حالی که با مشغول کار شدن هر خانم یک پسر یا مرد جوان از شغل محروم می‌شود و فرهنگ ما هم می‌گوید که نفقه دادن وظیفه مرد است نه زن.

آیت‌الله امینی بیان کرد: نتیجه این می‌شود که پسر جوان به سراغ ازدواج نمی‌رود، ضمن اینکه دختر خانم‌های تحصیل کرده و دارای مدرک انتظار دارند که مردی که به سراغ آنها آمده یا مدرک معادل او را داشته باشد یا از مدرک بالاتری برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه توجه نکردن به اتفاقاتی که در دانشگاه رخ می‌دهد در مسئله ازدواج تاثیر این چنینی می‌گذارد تصریح کرد: به همین دلیل سن ازدواج دختران در جامعه ما بالا رفته و این یک بلا و مشکل بزرگ است در حالی که ما هیچ وقت فکر نکردیم که آیا این شیوه تشویق جوان‌ها برای رفتن به دانشگاه‌ درست بوده یا نه؟ اگر الان می‌شود این شیوه را درست کنید و الا ادامه ندهید.

آیت الله امینی با اشاره به موموضوع طلاق و گستردگی آن در جامعه گفت: از زمان عقد تا دو سال بعد از ازدواج خطرناک‌ترین دوران ازدواج است، زیرا تازه زوج‌ها دارند یکدیگر را می‌شناسند و احتمال دارد بعد از این شناخت بگویند ما به درد هم نمی‌خوریم.

امام جمعه موقت قم گفت: بنابراین از کارشناسان دانشگاهی دعوت کنید تا به تحقیق در این زمینه و رفع مشکلات بپردازند چون وضع فعلی جوانان جامعه اصلا خوب نیست. جوانان علاوه بر بحران ازدواج و فرزندفرزندی گرفتار اعتیاد و رویگردانی از مسایل اخلاقی و اعتقادی هم هستند.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از نبود آموزش های رسمی در کشور در خصوص مساله ازدواج گفت:در دانشگاه‌ها دختران و پسران را برای همسرداری آموزش نمی‌دهیم در حالی که آموزش‌های عمومی در این زمینه لازم است، حتی برخی معتقدند باید این آموزش ها از سنین پایانی دوره دبیرستان آغاز شود و در دانشگاهها نیز ادامه یابد. ضمن اینکه ازدواج آسان را تنها نباید با زبان ترویج و تشویق کرد.

وی افزود: همسریابی هم دارد به بحرانی در کشور تبدیل می شود. شما در گوگل کلمه همسریابی را جستجو کنید ببینید چه سایت های می آید. باید در این زمینه ها کار جدی بشود تا جوانان کمتر دچار مشکل شوند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا از قم، آیت‌الله جوادی‌آملی عصر پنج شنبه در دیدار با محمود گلزاری معاون ساماندهی وزیر ورزش و جوانان ، مدیران و مشاوران حوزه جوانان گفت: جوانان و مسایل آنان اهمیت فراوانی دارد و هر کدام از موضوعات مرتبط با جوانان در جایگاه خود دارای اهمیت و توجه ویژه هستند.

وی با اشاره به اهمیت ازدواج و پرهیز از نگاه مادی به این قضیه گفت: پیامبر اسلام وقتی فرمودند النکاح سنتی نگاه دیگری به مساله داشتند که زیرا می‌فرمایند با ازدواج نیمی از دین تکمیل می شود. اگر تنها نگاه مادی حاکم بود که در آسمان ابرها و در زمین درختان و حیوانات هم برای زایش ازدواج می‌کنند.

آیت‌الله جوادی آملی افزود : ازدواج موجب تحکیم جامعه می‌شود و در زمینه تحقق ازدواج مسائل مهمتری از مادیات وجود دارند زیرا به عنوان مثال تهیه مسکن سخت نیست و علاوه بر خود فرد، دولت و مسئولین نیز می‌توانند برای مقوله مسکن به فکر چاره باشند.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: مهمترین مسئله در ازدواج این است که زن و مرد به یکدیگر اعتماد و با هم تفاهم داشته باشند و وظیفه هر زن این باشد که آرامش را در منزل برقرار کند چون آرامش یک مرد نیز به برخورداری از یک خانواده خوب است.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد آرامش در بین جوانان و رشد و تعالی آنها خاطرنشان کرد: ازدواج سنت حسنه است و ازدواج جوانان عاطفه و محبت بین آنها می‌آورد و این عاطفه منشاء آرامش جوانان می‌شود.

آیت‌الله جوادی‌آملی در ادامه با اشاره به وجود نزدیک به 10 میلیون نفر جوان مجرد در کشورمان عنوان کرد: خانه مجردی هیچ آرامشی نمی آورد و چنانچه جوانان ازدواج نکنند افسردگی در زندگی آنان به وجود می‌آید.

وی ابراز کرد: امروز تعداد زیادی پرونده در قوه قضاییه وجود دارد و شاهدیم که بخش وسیعی از بودجه‌ها در دستگاه‌های قضایی برای رسیدگی به مسائل و مشکلات خانواده صرف می‌شود در حالی که اگر برای جوانان و مسئله ازدواج آنها درست برنامه‌ریزی شود می‌توان این بودجه را در زمینه تولید مصرف کرد.

این مرجع تقلید تاکید کرد: جوان نباید مسائل مادی را مانع ازدواج بداند بلکه باید به سمت ازدواج برود تا بقیه نیازهای او هم تامین شود زیرا اگر در غیر ‌این صورت باشد مشکلات دیگری به وجود می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایسنا از قم ، آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی در نشست مشترک با معاون امور جوانان وزرات ورزش و جوانان، مدیران و مشاوران حوزه جوان که عصر پنج شنبه برگزار شد، با اشاره به اهمیت موضوع جوان در کشور اظهار داشت: موضوع جوانان، موضوعی مربوط به امروز نیست و پیامبر اعظم (ص) نیز در صدر اسلام نگاه ویژه‌ای به جوان‌ها داشتند و نقش جوان در جنگ‌های حضرت رسول (ص) و بهایی که به نسل جوان داده می‌شد حاکی از دیدگاه مثبت اسلام به جوان به عنوان نیروی فعال حاکمیت است.

وی افزود: در انقلاب و دفاع مقدس هم ما برکت اهمیت دادن به جوانان را درک کردیم و امروز مدیران و مسئولان باید اهمیت ویژه ای به موضوع جوان بدهند.

آیت الله اردبیلی مشکل ازدواج جوانان را یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز جامعه ایران دانست و گفت: معیارهای ازدواج از مسیر خود خارج شده و جوان مجبور است برای فراهم کردن اسباب ازدواج و زندگی مشترک، خود را به آب و آتش بزند.

این مرجع تقلید با تمجید از تشکیل مجمع ملی خیرین ازدواج گفت: خیرین می‌توانند به رفع موانع ازدواج جوانان کمک زیادی کنند و حضور خیرین در موضوع ازدواج پس از مساعدت‌های این قشر در بخش مدرسه سازی یا ساخت مساجد و بیمارستان‌ها، می‌تواند نجات بخش جامعه جوان ما باشد.

وی افزود: بدون شک می توان بخشی از وجوهات را به سمتی سوق داد که در مسیر کمک به خیرین ازدواج استفاده شود تا گره از مشکلات جوانان باز شود.

آیت الله موسوی اردبیلی تصریح کرد: خانواده‌ها، ازدواج را آسان بگیرند و از انتظارات بیش از حد از طرف مقابل بپرهیزند زیرا همه نکات مثبت در وجود یک انسان جمع نمی‌شود و اگر مبنا را آموزه‌های اسلام قرار دهیم خیلی از مشکلات ما حل می‌شود.

وی عنوان کرد: وظیفه ما این است که مردم را به امر ازدواج تشویق کنیم اما پیش از آن، باید زمینه ازدواج فراهم شود تا جوان بتواند با فراغ بال به ازدواج بیندیشد و تشکیل زندگی مشترک دهد.

مرجع تقلید شیعیان گفت: برای رهایی از مشکلات، چاره‌ای جز بازگشت به اسلام نیست و تطبیق زندگی با اصول و تعالیم الهی سبب می‌شود چالش‌های بزرگ پیش روی جامعه جوان حل شود. امروز متاسفانه همه حرف از اسلام می زنند اما عمل به آن بسیار کم است.

آیت‌الله شهرستانی، نماینده آیت الله سیستانی گفت: مساله ازدواج و بحران های آن یکی از مهمترین مشکلات جوانان است و انتظار می رود مسئولان به شکل اساسی فکری برای این موضوع بکنند.

به گزارش ایسنا از قم آیت الله سید جواد شهرستانی صبح پنج شنبه در دیدار با محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ، مدیران و مشاورین حوزه جوان و دست‌اندرکاران جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان تصریح کرد: برای پیشبرد هر کاری نیازمند مدیریت و کار تشکیلاتی و تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در ترویج و اطلاع‌رسانی اهمیت ازدواج و راه‌های صحیح تحقق این امر مهم ضعیف کار می‌شود، به خصوص در رسانه‌ها به مقوله ازدواج و ترویج فرهنگ آن آنچنان که باید و شاید پرداخته نمی‌شود والا نباید اینقدر اسیر مشکلات در این زمینه باشیم.

نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران اضافه کرد: البته بحران های ازدواج و آمار جوانان و به خصوص دختران مجرد فقط مخصوص ایران نیست. در عراق هم نزدیک پنج میلیون دختر مجرد وجود دارد. بخشی از اینها هم از تبعات جنگ است. به هرحال باید برای کاهش این مشکل کار تشکیلاتی و فرهنگ سازی درست انجام داد.

وی افزود: به عنوان نمونه یکی از مهمترین مشکلات جامعه در مقوله ازدواج موضوع مهریه های بالاست و چشم‌ و هم‌چشمی‌هایی که خانواده‌ها در این زمینه با یکدیگر دارند و این اتفاق سبب عدم تحقق ازدواج جوانان و همچنین پاشیده شدن خانواده‌ها می‌شود. اگر دو نفر بخواهند با هم زندگی کنند با مهریه پایین هم زندگی می کنند اگر هم نخواهند مهریه بالا از جدایی جلوگیری نمی‌کند.

وی یادآور شد: ما باید رسانه‌ها را در زمینه آشنایی مردم با مشکلات و موانع موجود بر سر راه ازدواج جوانان آشنا کنیم و فرهنگ صحیح ازدواج را به مردم اطلاع‌رسانی کنیم و این موضوع که تفاهم و هم‌کفو بودن در مقوله ازدواج بسیار مهمتر از مسائل مادی نظیر مهریه است.

نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران تاکید کرد: متاسفانه برنامه‌های صداوسیما محتوای مناسب دارد. من آن زمان که آقا ضرغامی مسولیت داشتند هم پیغام دادم که زیاد کردن شبکه خوب است اما برنامه ها باید با محتوا و اثرگذار باشد. امروز مقابله و حذف رسانه معنا ندارد و باید به این کارها برنامه های جذاب و هدفمند تولید کرد.

شهرستانی در ادامه به موضوع کاهش جمعیت جوان کشور نیز اشاره و بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات دیگر جامعه امروز همین شعاری «فرزند کمتر، زندگی بهتر» است که تا چند سال قبل مرتب بر سر زبان‌ها بود.

وی یادآور شد: این شعار از اصل اشتباه بود و موجب شد تا به مشکل برخورد کنیم اما خوشبختانه با تدبیر مقام معظم رهبری این مقوله پایان یافت و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و امیدواریم که بعد از پیگیری‌های مسئولین برای رفع مشکلات ازدواج، این مهم نیز تحقق پیدا کند.

نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران تاکید کرد: مسئولان باید برای رسیدگی به مسائل و مشکلات جوانان به خصوص در موضوع ازدواج برنامه‌ریزی دقیق و بهتری داشته باشند چون کار کردن برای جوانان سخت است و نیاز به همت و تلاش زیاد دارد.

وی تشکیل مجمع ملی خیرین ازدواج در کشور را نیز کار ارزنده ای توصیف کرد و در خصوص درخواست کمک به خیرین ازدواج از وجوهات شرعی افزود: برای حل مشکل ازدواج همه مسوول هستند. از دولت و مجلس تا روحانیت. همه با وظیفه خود را بشناسند و به آن عمل کنند. در خصوص وجوهات هم حضرت آیت الله سیستانی این اجازه را داده اند که نیمی از سهم امام و سهم سادات با دقت نظر در شرایطش در جهت اموری چون خیرین ازدواج هزینه شود.

در ابتدای این دیدار محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گزارشی را از اقدامات صورت گرفته در خصوص حوزه جوان و جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان و تشکیل مجمع ملی خیرین ازدواج ارایه کرد.

انتهای پیام

کد N666708

وبگردی