آفتاب

هاشمی رفسنجانی: تضمین موفقیت کشورها نیازمند نوآوری است

هاشمی رفسنجانی: تضمین موفقیت کشورها نیازمند نوآوری است

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: ایجاد شغل تنها راه برای انباشت سرمایه نیست بلکه دستاوردهای دیگری چون تضمین امنیت، تقویت استقلال، تنوع کار و حفظ کرامت انسانی دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به مناسبت برگزاری نهمین جشنواره کارآفرینی و تجلیل از کارآفرینان برتر خراسان رضوی پیامی صادر کرد که به شرح زیر است:

در دوره سازندگی فقط به دلیل افزایش اشتغال بود که خانواده‌ها خود را روزی‌خور حکومت نمی‌دانستند و آنچه به دست می‌آوردند را حاصل زحمات خود می‌دانستند.

نگاه مردم و حکومت‌ها به کارآفرین متغیر بوده و همیشه به عنوان یک پدیده نوین نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها داشته است.

نگاه از سر تأمل به تعالیم اسلامی نشان‌دهنده‌ جایگاه کار و کوشش است، مطمئنا فرهنگ دینی و هم فرهنگ ملی ما مشوق کار و کوشش هستند و مطمئنا تلاش برای ایجاد زمینه کار و اشتغال و به تبع آن رونق اقتصادی جامعه که مفهوم آن در کارآفرینی جلوه دیگری دارد، پسندیده و مقدس است.

در شرایط فعلی این نکته آشکار است که تضمین موفقیت کشورها نیازمند نوآوری و ابداع بوده و افزایش بی‌رویه جمعیت و نبود ساماندهی آن‌ها موج فزاینده بیکاری را در برداشته و تقریبا در بیشتر جوامع بیکاری به عنوان اصلی‌ترین بحران‌ها شناخته شده است.

عقلای حکومت‌ها برای حفظ آرامش جوامع با روش‌های مختلف به مقابله با بیکاری پرداخته‌اند و علمای اقتصادی نیز بر توسعه کارآفرینی به عنوان موتور رشد و توسعه تأکید کرده‌اند.

دانشگاه‌های بزرگ جهان آموزش و کارآفرینی را در برنامه خود قرار داده‌اند، یونسکو کسب مهارت‌های مختلف را از ضرورت‌های دانشگاهی دانسته‌ است و کشورهای توسعه‌یافته نیز با تأسیس سازمان‌هایی برای ترویج کارآفرینی سعی در فراهم آوردن زمینه‌ها برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی داشته و دارند که می‌توان آن را شکل ویژه‌ای از نوآوری و خلاقیت دانست که طی آن اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان هم از بلای رخوت و سستی رهایی می‌یابند و هم جامعه را به سوی تکاپوی مثبت سوق می‌دهند.

با توجه به گسترش روز‌افزون نیازهای جدید در جامعه از طریق شناسایی فرصت‌ها می‌شود، شرایط را کنترل و مهار و در نهایت ایجاد شغل کرد که سبب آرامش رفاه و سعادت همه افراد جامعه می‌شود.

کارآفرین پلی بین صنعت و دانشگاه و یا به عبارتی پر کننده خلأ بین علم و بازار است و به دلیل نقش و جایگاه کارآفرینان در روند توسعه و رشد اقتصادی بسیاری از دولت‌ها و کشورهای توسعه یافته تأثیر دارد.

کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تلاش می‌کنند با حداکثر امکانات و بهره‌برداری از دستگاه‌های تحقیقاتی افراد بیشتری از جامعه را که دارای ویژگی‌های کار‌آفرینی هستند به آموزش در جهت کارآفرینی و فعالیت‌های کارآفرینانه تشویق کنند و هر کاری که در این جهت باشد در صورتی که منتج به نتایج عملی شود، مانند کارآفرینی اهمیت دارد.

ایجاد شغل تنها راهی برای انباشت پول و سرمایه نیست، بلکه دستاوردهای دیگری چون تضمین امنیت، تقویت استقلال، تنوع کار و حفظ کرامت انسانی دارد و امیدوارم این جشنواره نقشی برای رونق اشتغال در جامعه داشته باشد که نبود آن رکود را به دنبال دارد و رکود وقتی با تورم جمع شود فلاکت به بار می‌آورد.

انتهای پیام

کد N666241

وبگردی